התמונות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ נורה הלילה (בין שבת לראשון), שולח יד לתפוס את אוזנו, נופל מאחורי הפודיום כשהשירות החשאי מסתער על הבמה, מתרומם, כשאוזנו מדממת והוא מניף אגרוף לקהל - הן כמובן מהסוג שייכנס להיסטוריה. אבל מעבר לכך, האירוע הזה משקף דברים איומים על מצבה של ארה"ב, המשוסעת יותר מבכל תקופה אחרת ב-60 השנים האחרונות, מלאה באנשים במצב נפשי מעורער, שטופה בנשק לכל דורש, ונראית מבעבעת על סף הידרדרות לאלימות שאולי יהיה קשה לעצור.
תיעוד הירי בפנסילבניה
(מתוך Fox News)

עצרות הקמפיין של טראמפ מתקיימות כמעט תמיד באתרים מאולתרים שמוקמים בשדות פתוחים בחלקים הכפריים ביותר של ארה"ב, ומפורקים מיד אחרי סיומן. באותם אזורים נמצא בסיס המצביעים שלו ומעריציו עושים את הדרך המסובכת אליהם. האבטחה באירועים מהסוג הזה תמיד מעט בעייתית בגלל הארעיות של המתקנים והבידוד שלהם - הלילה נורו היריות מגג מבנה סמוך ומנשק אוטומטי, כזה שמשמש באופן קבוע באינספור אירועי ירי מחרידים בארה"ב.
השאלה איך קרה מחדל כזה תהיה אחד ממוקדי החקירה - אבל גם אחד ממוקדי אינספור תיאוריות קונספירציה שהחלו להציף את הרשתות החברתיות ממש דקות ספורות אחרי האירוע. ארה"ב תמיד הייתה מדינה כזו שבה מופצות תיאוריות קונספירציה, אך מעולם לא כמו בעשור החולף, עם ההאצה של רשתות חברתיות - שכבר מזמן הפסיקו אפילו לנסות לשלוט בתופעה. ברשת X, טוויטר לשעבר, כבר הלילה התפתח שיח שלם סביב התגית "יהודים ניסו להתנקש בטראמפ".
לא מוקדם לשאול כיצד האירוע הזה משפיע על מערכת הבחירות, אבל ברור שההשלכות יהיו משמעותיות. מחר אמורה להתחיל במילווקי, העיר הגדולה ביותר במדינת ויסקונסין, ועידת המפלגה הרפובליקנית, שלפחות עד אתמול התכוונה לאשר הכנסת נשק למתחם שמחוץ לאולם. עכשיו, יש להניח, כל התוכניות המקוריות ייזרקו לפח האשפה, אבל האווירה צפויה להיות נפיצה במיוחד.
2 צפייה בגלריה
נאום ג'ו ביידן במסיבת העיתונאים בסיום פסגת נאט"ו ה-75 בוושינגטון, ארה"ב
נאום ג'ו ביידן במסיבת העיתונאים בסיום פסגת נאט"ו ה-75 בוושינגטון, ארה"ב
דמוקרטים גינו את הירי. ברשתות טענו: "ביידן נתן את ההוראה"
(צילום: REUTERS/Nathan Howard)
על הבמה בוועידה ייאמרו דברים קשים. כבר הלילה צייץ חבר בית הנבחרים, הרפובליקני מייק קולינס, כי "ג'ו ביידן נתן את ההוראה", ודרש להגיש כתב אישום נגד הנשיא "על הסתה להתנקשות"; ג'יי.די ואנס, מועמד מוביל לתפקיד הסגן של טראמפ, צייץ: "זו לא תקרית מבודדת, זו תוצאה של הקמפיין של ג'ו ביידן לעצור את דונלד טראמפ בכל מחיר".
טראמפ יזכה במילווקי לקבלת פנים מעריצה, הרבה יותר מזו שהייתה צפויה להיות, ויעשה רווח פוליטי. בנו אריק לא חיכה הרבה לפני שפרסם את התמונה שתיכנס לדפי ההיסטוריה, וכתב: "זה הלוחם שאמריקה צריכה" - והשאלה הגדולה היא מי יעצור את ההידרדרות ההדרגתית, אך מהירה של ארה"ב לכאוס.
לפני כשנתיים תקף תומך של טראמפ, מעורער בנפשו, את פול פלוסי, בעלה של ננסי פלוסי, אז יו"ר בית הנבחרים, בביתם של בני הזוג בסן פרנסיסקו. הוא קשר אותו והיכה את ראשו בפטיש. חייו של פלוסי ניצלו בנס. בזמן שחלף מאז, בדיוק בעצרות כאלה, צחק מדי פעם טראמפ על ננסי פלוסי, כששאל: "אגב, מישהו יודע מה שלום בעלה?". היום פלוסי הייתה מהראשונות לגנות את ניסיון ההתנקשות. אלימות פוליטית היא אקט מתועב שאף צד לא יכול לקבל, שהגינוי שלו צריך להיות גורף ונרחב ובלי היסוסים. אחרת, אירועים כמו הלילה בפנסילבניה, יהיו הדרך שבה דמוקרטיות מתחילות לקרוס.