ברקע המגעים לעסקת שחרור חטופים נוספת, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (שלישי) עם נציגים מ-19 משפחות חטופים בבסיס הקריה בתל אביב, והתחייב בפניהן כי המאמצים להשיב את יקיריהן לא פוסקים לרגע.
"אנחנו מחויבים, אני מחויב באופן אישי, לשחרור כל החטופים. לחלץ אותם זו משימה עליונה. רק עכשיו שלחתי את ראש המוסד לאירופה פעמיים לקדם תהליך לשחרור חטופינו. אני לא אחסוך שום מאמץ בנושא והדרישה היא להביא את כולם", אמר ל-32 הנוכחים בפגישה, בהם קרובי משפחת ביבס.
בתשובה לשאלת אחת הנוכחות אמר ראש הממשלה: "האם אני אצליח (להשיבם - א"א)? אני יכול לתת לך ערובה אחת - אנחנו לא מפסיקים". בפגישה השתתף גם הממונה על סוגיית החטופים, מתאם השבויים והנעדרים תת-אלוף (במיל') גל הירש - שקבע בעצמו מי יהיו המשפחות שיגיעו אליה - וגם רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הפגנה משפחות חטופים
בנימין נתניהו הפגנה משפחות חטופים
בצל מגעים לעסקה: נתניהו יקיים מפגשים אינטימיים עם משפחות חטופים
(צילום: שלו שלום, דנה קופל)
בלשכת נתניהו הסבירו כי הפגישות עם חלק מהמשפחות יותר יעילות מפגישה עם משפחות כל החטופים יחד. אחרי המפגש הקודם של חברי קבינט ניהול המלחמה וראש הממשלה עם משפחות החטופים בבית חיל האוויר בהרצליה, שהיה טעון וקשה, נתניהו החליט לקיים סדרת מפגשים אינטימיים יותר - והשאיפה של לשכתו היא לקיים מפגש עם כמה משפחות בכל פעם, כך גם צוין בהודעה מטעם לשכתו.
רעיית ראש הממשלה אמרה בפגישה כי "כבר לפני כמה שבועות שלחתי מכתבים לנשות המנהיגים, מאמא לאמא. ציינתי שעצם החטיפה זה פשע נגד האנושות וביקשתי מהן שיעזרו לנו. אני מחבקת אתכם עם כל עם ישראל ואני בטוחה שנמשיך לעשות הכל כדי להחזיר את יקירכם, יקירינו, הביתה בשלום". נזכיר כי במסגרת אותן פניות לנשות המנהיגים פנתה נתניהו לג'יל ביידן, וטענה בפניה שאחת החטופות שמוחזקות על ידי חמאס ילדה בשבי - דבר שלא התקבל אליו שום אימות עד כה.
במטה החטופים לא עודכנו מראש על הפגישה, שלא תואמה איתם. במטה, כאמור, לא היו שותפים להחלטות בנושא. נוכחים במפגש הקודם סיפרו שראש הממשלה לא ענה על שאלות, אלא הקריא דברים מהכתב. לדבריהם, נתניהו ציין אז בפניהם שאין אפשרות להביא את כולם. רובי חן, אביו של איתי שנחטף לעזה, יצא מהפגישה הערב ואמר ל-ynet: "עצם הפגישה חשובה, שהוא יושב ומדבר איתנו. זה דבר טוב". לדבריו, "בגלל שהפורום היה אינטימי זה נתן את האפשרות לנהל שיחה פרודוקטיבית. הוא דיבר יותר מבפגישות קודמות, ואנחנו יוצאים יותר מעודדים. זה חשוב בשביל להמשיך לתפקד".
הכותרת
המלחמה שנשכחה, אבל משפיעה על המערכה נגד חמאס
28:26
3 צפייה בגלריה
 משפחות החטופים מגיעות לפגישה עם הקבינט בהרצליה
 משפחות החטופים מגיעות לפגישה עם הקבינט בהרצליה
משפחות החטופים מגיעות לפגישה הקודמת עם נתניהו בהרצליה
(צילום: יריב כץ)
גם הפגישה שהתקיימה בקריה, לפני מימוש עסקת החטופים בחודש שעבר, לא עברה חלק. הפגישה בין נתניהו וחברי קבינט המלחמה לנציגים רבים ממשפחות החטופים נפתחה באיחור של שעה, מאחר שחלק מהמשפחות נותרו תחילה בחוץ כי לא נמצא מקום לכולן - מה שהוביל להתפתחות הפגנה במקום. חלק מנציגי משפחות החטופים שנכחו אז בפגישה יצאו בתחושות קשות, וסיפרו: "המסר שזו לא המטרה הראשית. לא מספיק רואים אותנו".
אתמול, במסגרת המאמצים להשבת החטופים, ראש המוסד דוד (דדי) ברנע נפגש בפסגה משולשת בוורשה עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-תאני, וראש ה-CIA וויליאם ג'יי ברנס. מטרת הפסגה הייתה להתניע משא ומתן לעסקת חטופים נוספת.
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
ראש ה-CIA, רר"מ קטאר וראש המוסד. מנהלים מגעים לעסקה מחודשת
(צילום: יריב כץ, AP)
היום מסר גורם בכיר בחמאס כי בארגון דוחים ניהול של משא ומתן עם ישראל על שחרור חטופים ואסירים בזמן שהמלחמה ברצועת עזה נמשכת. לדבריו, בחמאס פתוחים לכל יוזמה שתוביל לסיום הלחימה ול"הפחתת הנטל על העם הפלסטיני".
הבוקר, מקור מצרי אמר לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי חמאס סירב להגיב להצעה מטעם ישראל לעסקת חילופי שבויים, שתכלול כשלב ראשון חיילות וחלק מהגברים המבוגרים. לדברי המקור, "ההצעה הישראלית כללה אפשרות לשחרור מנהיגים מבוגרים ושמות בולטים מחמאס שישבו תקופות ארוכות בכלא הישראלי".
אמש, גורמים מדיניים התייחסו לעסקה אפשרית לשחרור חטופים, ואמרו כי "ישראל לא תוותר על שחרור הנשים ולא תסכים לעבור לקטגוריות הבאות בלעדיהן. עם זאת, יש נכונות לכלול קטגוריות נוספות בדגש על גברים מבוגרים". עוד ציינו הגורמים כי "ישראל עומדת על עסקה לשחרור חטופים חיים בלבד, ותבחן גם את האפשרות לשחרר מחבלים כבדים יותר מאשר בעסקה הקודמת".
פורסם לראשונה: 17:48, 19.12.23