3 צפייה בגלריה
המתחם בירכא שממנו נחטפו הפועלים הפלסטינים
המתחם בירכא שממנו נחטפו הפועלים הפלסטינים
המתחם בירכא שממנו נחטפו הפועלים הפלסטינים
(צילום: דוברות המשטרה)
נחשפת פעולת הנקמה על חטיפת גופת טירן פרו: היום (חמישי) הותר לפרסום כי בפעילות משולבת של שב"כ והמשטרה נעצרו בחודשים האחרונים חמישה תושבי ירכא, שחטפו באיומי נשק שלושה פלסטינים, תושבי אזור חברון. זאת כנקמה על כך שפעילי טרור חטפו בג'נין את גופתו של הצעיר הדרוזי טירן פרו, תושב דליית אל כרמל. היום הוגש כתב אישום נגד החמישה בגין חטיפה, פעולה בנשק למטרות טרור, פציעה בנסיבות מחמירות, ירי מנשק חם ועבירות נוספות.
מחקירתם בשב"כ וביחידה המרכזית (ימ"ר) מחוז חוף של החמישה - עלי עטאללה (20) כרים עטאללה (23) וואל עטאללה (21) ושני צעירים נוספים, שבעת החטיפה היו קטינים - עלה כי בחודש נובמבר 2022, לאחר שפורסם דבר חטיפתו והחזקת גופתו של טירן פרו, הם החליטו לנקום את חטיפתו. לשם כך, הם הגיעו ב-24 בנובמבר, בשעת לילה מאוחרת, למתחם שבו שוהים פועלים פלסטינים בירכא וחטפו באמצעות איומי נשק שלושה פלסטינים.
3 צפייה בגלריה
טירן פרו, שגופתו נחטפה
טירן פרו, שגופתו נחטפה
טירן פרו, ורכבו לאחר התאונה
"אף אחד לא יפגע בדרוזים ואנחנו נרצח אתכם, אתם שרצחתם אותו", צעקו הנאשמים לעבר הפועלים הפלסטינים. אלו התחננו בפני הנאשמים, ואמרו כי הם תושבי חברון וכי אין להם כל קשר לג'נין ולחטיפת המנוח - אך החמישה לא שעו לתחינות.
הם לקחו את הפלסטינים לאזור מבודד בתוך תא מטען של רכב, אילצו אותם ליצור קשר טלפוני עם בני משפחתם ולהודיע להם כי נחטפו, ותקפו אותם קשות עד זוב דם. הם דחפו אותם על הרצפה, היכו אותם בראשם, בעטו בהם בגופם, זרקו עליהם אבנים ודחפו את המתלוננים במדרון אל עבר חומת אבנים שהייתה במקום.
לאחר התקיפה שחררו הנאשמים את הקורבנות באזור סמוך. הפלסטינים צעדו רגלית במורד השטח ההררי עד שהגיעו לכביש ראשי, שם עצרו רכב אקראי שעבר במקום, ביקשו מהנהג עזרה ובהמשך פונו לקבלת טיפול רפואי.
3 צפייה בגלריה
גופתו של טירן פרו בתוך אמבולנס של הסהר האדום במעבר סאלם
גופתו של טירן פרו בתוך אמבולנס של הסהר האדום במעבר סאלם
גופתו של טירן פרו בתוך אמבולנס של הסהר האדום במעבר סאלם
(צילום: דוברות מתפ"ש)
עוד עלה מהחקירה כי החשודים קשרו קשר מבעוד מועד לאחר שצפו בפוסטים ברשתות חברתיות על אודות חטיפתו של הצעיר הדרוזי, הצטיידו בכלי נשק, אלות, סכינים, גרזנים ורעלות - וחיפשו אחר קורבנות פוטנציאליים.
מעצרם הוארך מעת לעת והיום - עם סיום החקירה - הגישה פרקליטות מחוז חיפה כתבי אישום בבית המשפט המחוזי נגד המעורבים, בגין עבירות ביטחוניות חמורות. בשב"כ ובמשטרה אמרו כי "ימשיכו לפעול בנחישות וינקטו בכלל האמצעים העומדים לרשותם, על מנת למצות את הדין עם אלו אשר ייקחו את החוק לידיים".
הלוויתו של טירן פרו
(צילום: נדב אבס )

פרו נפצע באורח אנוש בתאונת דרכים בשטחי הרשות הפלסטינית בנובמבר אשתקד, לאחר שנסע עם חברו לג'נין לתקן את רכבו. פרו, שהיה אמור לחגוג יום הולדת 18 ימים בודדים לפני התאונה, נחטף מבית החולים בג'נין על ידי חמושים שמשתייכים לגדודי חללי אל-אקצא. חטיפתו של פרו הצעיר, שייתכן כי כבר לא היה בחיים בעת שנלקח על ידי החמושים, הציתה מחאות בקרב הקהילה הדרוזית.
גופתו של פרו הוחזרה למשפחתו לאחר כמה ימים, בתום משא ומתן עם החמושים בשיתוף גורמים שונים, בהם הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון שלה, שהפעילו לחץ על החוטפים. כמה ימים לאחר חטיפתו, שלושה חיילים דרוזים נעצרו בחשד למעורבות בהשלכת מטען חבלה לעבר בית בכפר פלסטיני באזור בית לחם. לא היו נפגעים באירוע, אך נבדק החשד אז אם מדובר בנקמה על חטיפת גופתו של פרו.