תיעוד מהתקיפה בעזה

עם פתיחת מבצע "עלות השחר" נגד הג'יהאד האיסלאמי, התושבים המתורגלים מעוטף החלו לארוז תיקים ולצאת מהאזור. לפי הערכת הרשויות המקומיות, מאות משפחות כבר עושות את דרכן לקרוביהן ולחברים כשבמקביל, יחד עם משרד הביטחון החלו ברשויות להוציא לפועל תוכניות פינוי מסודרות.

מבצע "עלות השחר" - עדכונים אחרונים

בימים הקרובים, ככל שיימשך המבצע, ישהו תושבי העוטף במלונות, אכסניות וחדרי הארחה שתואמו מראש במסגרת תוכנית פינוי. בנוסף, משרד הביטחון יעמיד לרשות המתפנים, בכל ערי ויישובי הדרום, ואוצ'רים ללינה באכסניות.
בניגוד לפעמים הקודמות, מבצע "עלות השחר" תפס את התושבים כבר מוכנים ודרוכים. אחרי ארבעה ימים מתוחים מחשש לירי נ"ט לצד סגירת הכבישים. ראשי הרשויות העבירו מסרים מחזקים בשעות האחרונות לצה"ל ולמערכת הביטחון. "אזרחי עוטף עזה עומדים לצד צה"ל ותומכים בכל מהלך", אמרו ראשי הרשויות. "נפגין חוסן ככל שיידרש".
אתמול בשעות הערב והלילה שוגרו מטחי רקטות לעבר שדרות ויישובי העוטף. "מהרגע שהחל המבצע ידענו שהרקטות יבואו, זה היה ברור", אמרה ל-ynet ליאת עמר, תושבת שדרות. "מיד סגרתי את חלון הפלדה בממ"ד. זה ערב לא נעים, ערב שבת לא שקט, אבל לעומת המצב שהיינו בו בארבעת הימים האחרונים - זה עדיף. מישהו היה חייב לשים לזה סוף, וטוב שישראל הייתה הראשונה להגיב.
3 צפייה בגלריה
 אזרחים מתפנים מבתיהם
 אזרחים מתפנים מבתיהם
"מקווים למצוא מקום בצפון". התיקים של עדי מחוף אשקלון
עדי, אם לתינוקת בת שמונה חודשים מהמועצה האזורית חוף אשקלון, ארזה תיק גדול ונערכת לעזוב את ביתה. "הכנסתי המון בגדים שלה לתיק, את האוכל, חיתולים, כל מה שצריך, כי אני לא יודעת כמה זמן", אמרה. "אנחנו מקווים למצוא מקום בצפון, כמה יותר רחוק. בינתיים הילדה בממ"ד".

אזור הברים בראשון ריק מאנשים - בעקבות אזעקה בודדת

רחוב רוטשילד בראשון לציון בדרך כלל מלא באנשים בשישי בערב, אך אמש רוב המקומות היו ריקים. הלקוחות הבודדים שהגיעו לאזור הזמינו חשבון ברגע שנשמעה האזעקה בעיר קצת אחרי השעה 21:00. ליאור פרץ, מנהל בפאב "פאו וואו" בעיר אמר כי "המקום לצערי ריק, אנשים מפחדים לצאת מהבית. הפחד מובן וזה קשה מאוד, אנחנו כמובן ערוכים ויש לנו מקלט".
מקומות בילוי ריקים בראשון לציון בצל האזעקות
(צילום: עידו ארז)

3 צפייה בגלריה
מקומות בילוי ריקים בראשון לציון בצל האזעקות
מקומות בילוי ריקים בראשון לציון בצל האזעקות
רחוב הבילויים בראשל"צ שומם. "היו הרבה ביטולים"
(צילום: עידו ארז)
3 צפייה בגלריה
מקומות בילוי ריקים בראשון לציון בצל האזעקות
מקומות בילוי ריקים בראשון לציון בצל האזעקות
לאחר האזעקה המבלים נטשו. "אני יכול להבין את זה"
(צילום: עידו ארז)
הוא סיפר כי ברגע שנשמעה האזעקה אנשים נטשו לביתם. "היו הרבה ביטולים. בדרך כלל בשעה כזו המקום מפורק ומלא באנשים, אבל לצערי אנשים לא יוצאים היום מהבית. אני יכול להבין את זה".
חן הגיעה לחגוג יום הולדת 26 וישבה עם חבריה במסעדת הבר האיטלקית "ג'ה-ג'ה". "באתי לחגוג יום הולדת, היינו בבית כשהתחילו האזעקות והתלבטנו אם לצאת. בסוף החלטנו שכן, אני קצת מפחדת אבל לא מספיק בשביל לא לצאת מהבית", סיפרה.
אליסה קלבץ', תושבת העיר, הייתה בין הבודדות שישבה בבר בראשון לציון. "האמת שאנחנו לא מפחדים. זו סוג של שגרת חייה. אנחנו רגילים לנוהל הזה שכל חופש גדול יש הפצצות, חיים עם זה. אי אפשר לעצור את החיים". היא סיפרה על המראה החריג של מקומות הבילוי הריקים: "לרוב כל הברים מפוצצים ויש חיים ואנשים, כרגע זה קצת אחרת אבל שוב שגרה שכבר מכירים".

מוקדי סיוע עבור אזרחים במצוקה

בעיריית אשדוד הפיצו סרטון ובו שירלי אזולאי, מדריכה במועדון חירשים, מסבירה בשפת הסימנים על ההסלמה הביטחונית. "אבקש מכם להיות ערניים ולשים לב לחדשות בטלוויזיה. תהיו מעודכנים וקרובים לחדר מוגן", אמרה אזולאי בסרטון שבו הזמינה את התושבים לפנות למוקד 106 בכל שעה לקבלת עזרה.
באשדוד הנגישו מידע לחירשים: "הישארו מעודכנים"

קופות חולים, ארגוני סיוע ומרכזי חוסן מפעילים מסביב לשעון מוקדי סיוע עבור אזרחים שמתמודדים עם מצוקה בעקבות ההסלמה הביטחונית.
עמותת נט"ל לנפגעי טראומה על רקע טרור ומלחמה: 1-800-363-363
עמותת ער"ן: מוקד 1201, בצ'אט ובוואטסאפ
מוקד "נפש אחת" של אגף השיקום עבור נכי צה"ל עם פוסט טראומה וחיילים משוחררים: 8944*
‌‎מרכזי חוסן בדרום: ‌‎אשקלון - 2452*, ‌‎חוף אשקלון - 08-6775598,‌ ‎אשכול - 08-9965264, ‌‎שדרות - 08-6611150, ‌‎שער הנגב - 051-2266275, ‌‎שדות נגב - 08-9941091, נתיבות, אופקים ומרחבים - 055-3063863.
קופת החולים כללית: 03-7472010.

בצפון מזמינים תושבים להתארח בזמן ההסלמה

ביישובים רבים כבר החלו לפתוח את הדלתות עבור תושבי העוטף שהתפנו. עיריית נהריה הודיעה שתאפשר כניסה חינם לבריכה העירונית ולגן הבוטני לתושבי הדרום, והזמינה לפנות למוקד השירות העירוני בטלפון 04-6666777 או בוואטסאפ 052-4130600 לקבלת מידע על אירוח בעיר.
גם בעיריית כרמיאל נערכו לקלוט משפחות מעוטף עזה וקראו לתושבים להירשם במוקד העירוני כדי להציע את בתיהם. "במסגרת האירוח בכרמיאל נזמין את המשפחות לבריכה, לפארק, לפינת החי ולשלל אירועים עירוניים המתוכננים בשבוע הבא", אמרו. במועצת חצור הגלילית הזמינו גם הם משפחות מהדרום לאירוח ללא עלות, בפנייה דרך עמוד הפייסבוק של המועצה, או החל מיום ראשון במוקד העירוני בטלפון 04-6916999 או בוואטסאפ 0529691107.
פורסם לראשונה: 23:17, 05.08.22