3 צפייה בגלריה
חרדים יורקים על צליינים ברובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים
חרדים יורקים על צליינים ברובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים
(צילום: KENA BETANCUR / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP, הקו החם)
ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה אחר הצהריים (שלישי) את התופעה המטרידה של ביזוי נוצרים ויריקה עליהם בירושלים מצד יהודים שומרי מצוות, ואמר כי "ישראל מחויבת באופן מלא לשמור על הזכות הקדושה של פולחן ועלייה לרגל לאתרים הקדושים של כל הדתות".
"אני מגנה בכל תוקף כל ניסיון לפגוע במתפללים, ואנחנו ננקוט נגד מעשים אלה בצעדים מיידיים ונחרצים", הוסיף נתניהו. "התנהגות פוגענית כלפי מתפללים היא חילול הקודש והיא לא מתקבלת על הדעת. נגלה אפס סובלנות כלפי כל פגיעה במתפללים". הודעת הגינוי של נתניהו פורסמה תחילה באנגלית, ורק לאחר דקות ארוכות אותה הודעה יצאה גם בעברית.
חרדים יורקים על צליינים ברובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים
(צילום: הקו החם)

גינוי זה של נתניהו מגיע על רקע הפרסומים בימים האחרונים על יריקות וביזוי אנשי דת נוצרים, והטענה שכביכול מדובר בחובה דתית כלשהי. על פי תיעודים שנאספו ממצלמות אבטחה, מתלונות במשטרה ומעדויות אישיות, נזירים ואנשי דת נוצרים מושפלים ומותקפים על בסיס יומיומי בחלקים שונים של העיר העתיקה בירושלים ובסביבותיה. הביטוי הנפוץ ביותר להתקפה הוא יריקה - על האיש, על הבגד, על הקרקע או בכניסה למבני דת. בעקבות התופעה, רבה של ירושלים, הרב שלמה עמאר, פרסם זה מכבר מכתב פומבי שלפיו המעשה אסור ומהווה חילול השם.
אלישע ירד, לשעבר הדובר של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית), שנחשד בפרשת בורקה והורחק בשבוע שעבר מיו"ש לחצי שנה, פרסם אתמול פוסט ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) שבו כתב: "זמן טוב להזכיר שהמנהג לירוק ליד כמרים או כנסיות הוא מנהג יהודי עתיק ורב שנים". את הדברים הוא כתב לאחר שהתפרסם תיעוד של קבוצת חרדים שיורקת ומשמיעה קריאות "איכס" לעבר צליינים בירושלים.

ירד כתב באותו ציוץ שזכה לגינויים כי "יש בהלכה אפילו ברכה מיוחדת שבאה להלל את הקב"ה שמבליג על מעשיהם הרעים של עובדי העבודה הזרה ולא מעניש אותם באופן מיידי. אולי בהשפעת התרבות המערבית קצת שכחנו מה היא הנצרות, אבל דומני שמיליוני היהודים שעברו בגלות מסעות צלב, עינויי אינקוויזיציה, עלילות דם ופוגרומים המוניים - לעולם לא ישכחו".
הפוסט מעורר המחלוקת של ירד חולל סערה ברשת, ואף גרר התייחסות מצד שר התיירות חיים כץ, שכתב כי מדובר ב"אמירה אומללה". לדבריו, "האמירה שיריקה על נוצרים היא מנהג עתיק ואף משובח היא אומללה. ואהבת לרעך כמוך הוא כלל גדול בתורה והעיקרי שבה. במקום להיות אור לגויים, המעשים של קומץ קיצוני משניאים את היהדות ואת העם היהודי, פוגעים בתדמית של ישראל ובתיירות. יש לגלות אפס סובלנות כלפי פגיעה בסמלי דת באשר הם".
3 צפייה בגלריה
הרב דוד לאו
הרב דוד לאו
הרב דוד לאו. "מגנה בכל תוקף פגיעה בכל אדם ובכל מנהיג דת"
(צילום: מוטי קמחי)
הרב הראשי האשכנזי דוד לאו גינה את הפגיעה במנהיגי דת, וביקש להבהיר כי "בחג סוכות היו מתפללים ומקריבים בבית המקדש לשלומם של 70 אומות העולם. גם אנו נמשיך להתפלל לטובתם ולכבד את כל העמים הבאים לכבד את עיר הקודש ירושלים. אני מגנה בכל תוקף פגיעה בכל אדם ובכל מנהיג דת. תופעות פסולות אלו וודאי שאין לייחס להם כל קשר להלכה היהודית".
גם הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף גינה ואמר כי "מופע של התגרות באומות תוך שימוש בשם הדת ובשם שמיים הוא חילול שם שמיים. יש להוקיע את מעשי הפרובוקציה כלפי בני דתות אחרות שבוצעו בירושלים. זוהי לאומנות שאין לה מקום ואין לה כל קשר ליהדות".
השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי (ש"ס), מסר כי הוא "מגנה בתוקף את התופעה של יריקות לעבר נוצרים בירושלים. אין זו דרכה של תורה, ואין אף רב שתומך ומעניק לגיטימציה להתנהגות נבזית כזו. חובה עלינו להוקיע, ונמשיך לכבד את כל העמים הבאים בשערי עיר הקודש".
אבן הושלכה על חדר הסעודה האחרונה, יוני האחרון
(צילום: גדי דהאן)

תיעוד יריקה לעבר כנסייה והפגנות נגד תיירים נוצרים ברחבי ירושלים, יוני
(צילום: עמק שווה)

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף (יהדות התורה), הצטרף לגינויים: "נדהמתי לשמוע על התופעה המזעזעת של תקיפה בשם היהדות כביכול. תורתנו הקדושה מצווה עלינו לנהוג בכבוד כלפי כל אדם באשר הוא, לא משנה מהי אמונתו, דתו או מוצאו. 'דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם'. חובה עלינו לדאוג שיהיה כבוד שמיים מתרבה על ידינו ולא חלילה להפך. אני מגנה את ההתנהגות הנפסדת הזו".
יחסי היהודים והנוצרים התאפיינו לאורך השנים בעליות ומורדות, כבר קרוב ל-2,000 שנה. במשך תקופות ארוכות היו היהודים מיעוט בקרב אוכלוסייה נוצרית, ולא פעם סבלו מרדיפות מצד הנוצרים, למשל בימי האינקוויזיציה בספרד. הנוצרים תיארו את היהודים בימי הביניים כמי שיורקים על גבי הצלב, מה שהפך לסטריאוטיפ שלילי עליהם. במקורות היהודיים אפשר למצוא התייחסויות שליליות לנצרות ולמה שהוגדר כעבודה זרה - אך עם זאת, אין בסיס בהלכה האורתודוקסית לטענה שיש חובה לירוק על נוצרים או על כנסיות, או שמדובר במנהג מומלץ.
3 צפייה בגלריה
האב פרנצ'סקו פאטון
האב פרנצ'סקו פאטון
"ההסלמה היא תוצר של צורך פוליטי לייצר קואליציות כדי לשמר את השלטון". שומר המקומות הקדושים לנצרות בישראל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הבוקר, בריאיון ל"כלכליסט", אמר האב פרנצ'סקו פאטון, שומר המקומות הקדושים לנצרות בישראל ובמזרח התיכון מטעם הוותיקן, כי תיעוד אירועים שכאלה - בין אם יריקות על נזירות, השחתת אתרים קדושים וניסיונות השתלטות על מתחמים נוצריים - מופץ בעולם הנוצרי בתוך דקות ספורות.
"קיבלתי הרבה אימיילים מארה"ב עם הפניות לכתבות שעוסקות בעלייה במקרי האלימות כלפי נוצרים", ציין. "בתחילת השנה הייתה הסלמה ובשבוע אחד אירעו כמה תקריות: השחתת מנזר מרוני במעלות, השחתת בית קברות פרוטסטנטי בירושלים, כתובות נאצה 'מוות לנוצרים' במנזר ארמני, תקריות בשער החדש וחילול הפסל של ישו בכנסיית ההלקאה".
לדבריו, "ההסלמה היא תוצר של צורך פוליטי לייצר קואליציות כדי לשמר את השלטון, מטרה שעבורה אתה שומר כבני ברית את כל מי שזמינים לך. במקרה הזה, אם ישנם אנשים אלימים, אתה מייצר בריתות גם עם אנשים אלימים. זה מסוכן. לפני כשנתיים, בתקופה של ממשלת בנט-לפיד, הם התחילו לומר באופן מובהק שיש צורך לצמצם את רמות השפה האלימה במרחב הפוליטי, ואני מסכים עם זה מאוד. זה הכרחי להתחיל בשפה, כי היא מבטאת את מה שנמצא בתוך האנשים".