חטיבת המילואים 8, שמכונה גם בשם "הזקן", הוקמה ב-1948 כחטיבת השריון הראשונה בצה"ל. מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר בשנה שעברה נפלו 11 מלוחמיה, חמישה מהם נהרגו אמש (חמישי) בגזרה המרכזית של דרום לבנון. אסף, אחיו של רב-סמל בכיר במיל' אילון ויס (49) מפסגות שנהרג ביוני בקרב בצפון רצועת עזה, אומר: "הם חץ ההקרבה של החברה הישראלית".
מהשיגור שהתפוצץ אמש ליד מבנה בגזרה המרכזית של דרום לבנון נהרגו סגן מפקד גדוד 89 בחטיבה רב-סרן במיל' דן מאורי (43) מבית יצחק-שער חפר, סרן במיל' אלון ספראי (28) מירושלים, רב-סמל בכיר במיל' עמרי לוטן (47) מבת חפר, רב-סמל בכיר במיל' גיא עידן (51) מקיבוץ שמרת, ורב-סמל ראשון במיל' תום סגל (28) מעין הבשור.
5 צפייה בגלריה
למעלה מימין: דן מאורי, תום סגל. למטה מימין: עמרי לוטן, גיא עידן, אלון ספראי
למעלה מימין: דן מאורי, תום סגל. למטה מימין: עמרי לוטן, גיא עידן, אלון ספראי
למעלה מימין: דן מאורי, תום סגל. למטה מימין: עמרי לוטן, גיא עידן, אלון ספראי
(צילום: דובר צה"ל)
רשימת 11 לוחמי חטיבת "הזקן" שנפלו בקרבות כוללת גם ארבעה מתנדבים שאינם מחויבים להתייצב למילואים ושגיל הפטור מאחוריהם. המבוגר מקרב הנופלים הוא רב-סמל בכיר במיל' יחזקאל עזריה (53) שנהרג בדצמבר מפגיעת כטב"ם ליד המושב מרגליות שבגליל העליון.
בקרב שבו נפל אילון ויס נהרג גם סרן במיל' איתן קופלוביץ (28) מירושלים. ב-6 באוקטובר נקבע מותו של רב-סמל בכיר במיל' ניר חדד (28) מפתח תקווה, שנפגע קשה באותו הקרב בעזה. בתחילת יוני נהרגו לוחמי החטיבה רב-סרן במיל' אייל אבניאון (25) מהוד השרון ורב-סמל ראשון במיל' נדב אלחנן נולר (30) מירושלים. אבניאון היה מפקד פלוגה בגדוד 121, נולר היה סמל מחלקה בגדוד.
5 צפייה בגלריה
רס״ב יחזקאל עזריה ז"ל
רס״ב יחזקאל עזריה ז"ל
יחזקאל עזריה
5 צפייה בגלריה
רס"ל (במיל') ניר חדד ז"ל
רס"ל (במיל') ניר חדד ז"ל
ניר חדד
(צילום: דובר צה"ל )
החטיבה קרויה על-שם מקימה ומפקדה הראשון אלוף יצחק שדה שכינויו היה "הזקן". לאחר קרבות מלחמת יום העצמאות החטיבה פורקה, ובהמשך היא נבנתה מחדש כחטיבת מילואים, תחילה כחי"ר וב-1964 כחטיבת ממוכנת. לחטיבה מורשת ארוכת שנים, היא השתתפה בקרבות הגדולים והמוכרים במלחמת יום העצמאות כדוגמת מבצע דני, מבצע יואב, מבצע חורב ועוד.
לעיקר התהילה זכתה החטיבה במלחמת ששת הימים, כשלקחה חלק מרכזי בכיבוש רמת הגולן במסגרת הקרב על קלע וזעורה. לוחמי החטיבה השתתפו גם בקרבות מלחמת יום הכיפורים, ושנה לאחר מכן היא הוקמה מחדש כחטיבת שריון.
לפני שני עשורים פורקה החטיבה לשנה אחת בלבד, לאחר שלוחמי העבר עמדו על נחיצותה. לוחמי החטיבה לא נלחמו רק על קיומה אלא גם על מספרה המיתולוגי 8 שכן מספר החטיבה הוחלף לא פחות מארבע פעמים במרוצת הזמן. בפעם האחרונה זה קרה בשנת 1996, ובעקבות לחץ של לוחמי החטיבה לאורך השנים הוחזר לה המספר המקורי והמזוהה עימה.
5 צפייה בגלריה
סרן (מיל׳) איתן קופלוביץ ז"ל, רס״ב (מיל׳) אילון ויס ז"ל
סרן (מיל׳) איתן קופלוביץ ז"ל, רס״ב (מיל׳) אילון ויס ז"ל
מימין: איתן קופלוביץ, אילון ויס
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
אייל אבניאון ונדב אלחנן שנפלו בפרוזדור נצרים
אייל אבניאון ונדב אלחנן שנפלו בפרוזדור נצרים
מימין: אייל אבניאון, נדב אלחנן
חטיבת "הזקן" לא מותירה מאחוריה רק מורשת מפוארת, אלא הפכה גם לחטיבת השריון המעוטרת ביותר: שלושה עיטורי גבורה - הגבוה ביותר בצה"ל. בנוסף לכך, גדוד 89 שאליו השתייכו חמשת הנופלים אמש קיבל ב-2008 את עיטור ההצטיינות היוקרתי מנשיא המדינה ליחידת המילואים. עיטור זהה קיבל הגדוד גם ב-2014. גדוד 121 של החטיבה קיבל גם הוא את עיטור ההצטיינות מהנשיא בשנים 2013 ו-2021.
לא בכדי מדובר בחטיבה שלוחמי מתגאים במורשתם, ורבים מהם ממשיכים בשירות גם לאחר גיל הפטור. אסף, אחיו של רס"ב אילון ויס שהפך לסב הראשון שנפל במלחמה הנוכחית, הקים בהשראתו את מיזם "חוזרים למדים" שקורא למי שמעוניין לשוב לשירות מילואים פעיל.

"בלי שאלות ובלי סימני שאלה"

"אילון היה בן 49, אב לשבעה וסב לנכדה, והמשיך להתנדב למילואים בלי שאלות ובלי סימני שאלה", אומר אסף. "מאז שהקמנו את המיזם קיבלנו כ-2,500 פניות מכל מגוון הקשת של החברה הישראלית, החל מגיל 30 ועד 70. אנחנו מעבירים את השמות והפרטים ליחידות צבאיות שונות שמבצעים את תהליך החזרה למילואים, גם לפי דרישת הצבא. עד כה גויסו בפועל כ-300 איש".
גם בגדוד 89, שאליו השתייכו הנופלים אמש, נדרשו מתנדבים לצורך הקמת יחידת ניוד במטרה לפינוי קל באמצעות האמרים. כמה מהמתנדבים שהגיעו הם אכן אזרחים שעברו את גיל הפטור וחזרו בשל הקריאה. "אנחנו חייבים להוקיר אותם בכל הזדמנות", אמר אסף.
הוא הוסיף: "היה קשה לי לשמוע הבוקר על האובדן. אני מכיר מקרוב מה זה אומר הורים שכולים מבוגרים כמו ההורים שלי. המתנדבים הללו מבינים שאנחנו בתקופה היסטורית ואין לנו פריבילגיות. זה קשה מנשוא, אבל ראוי להערכה אין קץ".