השבוע מפכ"ל המשטרה רב-ניצב דניאל לוי שוב עורר סערה, כשהחליט להעביר מתפקידו את היועץ המשפטי של המשטרה תת-ניצב אלעזר כהנא. ההחלטה הוקפאה על-ידי היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, אך זו לא הפעם הראשונה שרנ"צ לוי - שנכנס בדיוק לפני חודשיים לתפקידו כמפכ"ל - מעורר סערות. בתשובה ליועמ"שית, אמר רנ"צ לוי: "בכל הכבוד, לא מוכרת לי חובה בדין להיוועץ עם היועצת המשפטית לממשלה. בקשתך משמעה הפקעה של סמכותי".
הצהרת המפכ"ל בזירת הפיגוע בחדרה: "כנראה שזה מה שנגזר עלינו"
(צילום: שרון צור)

"כנראה שזה מה שנגזר עלינו"

לפני כשבועיים וחצי, לאחר הפיגוע הקטלני בחדרה שגבה את חייהם של שני בני אדם, עמד המפכ"ל במרכז הכותרות בעקבות אמירה מקוממת בזירה. בהצהרה שמסר מהמקום, בשעה ששוטריו עוד טיפלו בזירות נפילת רקטות בחיפה ובקריות, אמר לוי: "משטרת ישראל בימים האלה מתוחה מקצה לקצה. ליבי עם הפצועים, אבל כנראה שזה מה שנגזר עלינו בתקופה הזו, ואנחנו צריכים להיות חזקים".
בדבריו של לוי הופיעה אמירה נוספת ובה נימה של הסרת אחריות, עד כדי האשמת השב"כ וטענה שהמחבל יצא מהשטחים - למרות שהוא היה ערבי-ישראלי מאום אל-פחם: מיד לאחר שציין כי "תחושת הביטחון של הציבור היא הדבר הכי חשוב", וכי "אנחנו הגוף שעושה הכול עם השותפים שלנו כדי להביא את זה לידי ביטוי", הלוי נשאל על רצף הפיגועים, והשיב: "אני לא רוצה להאשים אף אחד, אבל משטרת ישראל עושה הרבה מאוד דברים – מטפלת בזירות הרס, בפלילי, בפח"ע. מי שמכיר אותנו יודע שאנחנו לא מתבכיינים, אבל כשמחבל יוצא מהשטחים זה בטח לא כיסוי מודיעיני שלנו, השב"כ אמור למנוע את זה, ואני סמוך ובטוח שהוא, ככל שהוא עושה, לא תמיד מצליח".
אמירה מוזרה נוספת של המפכ"ל נגעה לארגוני הפשיעה ולהתמודדות של המשטרה איתם, בחודש שעבר. רב-ניצב לוי קרא לארגוני הפשיעה "לחזור למוטב", זאת בשעה שהפשיעה משתוללת ברחבי המדינה והגיעה לשיאים חדשים.
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, עוזי לוי ודניאל לוי בזירת הפיגוע בתרקומיא
איתמר בן גביר, עוזי לוי ודניאל לוי בזירת הפיגוע בתרקומיא
המפכ"ל בזירה בחדרה
(צילום: דוברות המשטרה)
"יחד עם השר לביטחון לאומי, הכרזנו מלחמה נגד גורמים מחוללי הפשיעה. אני קורא לכל ארגוני הפשיעה תחזרו למוטב, אחרת תמצאו מפקדים ושוטרים נחושים שיעשו הכל על מנת להצר את צעדיכם", אמר בטקס הענקת דרגות במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש, לרגל ראש השנה. לוי הוסיף בנאומו כי "אני מתחייב להוביל את המשטרה ליעדים חדשים, לשפר את תחושת הביטחון ולהגביר את אמון הציבור במשטרה". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בטקס כי "עדיין אין משילות מלאה", אבל טען כי "חל שיפור עצום" - למרות מספר השיא של נרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה.

קהילת הלהט"ב, ועימותים עם מפגינים

סערה נוספת שעורר המפכ"ל בחודש ספטמבר, נגרמה בהמשך לפרסום בחדשות קשת. בשיחה שקיים בתחילת השנה, כך לפי הדיווח, הוא אמר כי "אני לא מסוגל לראות שני בחורים שהולכים יד ביד ברחוב, זה מגעיל". גם דובר המשטרה אריה דורון נכח בשיחה, שהתקיימה לפני קידומו של לוי לתפקיד.
על-פי הפרסום, המפכ"ל אמר לאדם שהגיע לפגישה: "מה זה המכנסיים הצמודים האלו? אל תגיד לי שאתה חלק מהקהילה עכשיו". לאחר מכן הוסיף: "לא שאכפת לי, אין לי משהו אישי נגדם. זה מגעיל אותי". המבקר שאל: "מה מגעיל?", ודורון, שכאמור נכח בפגישה, הסביר: "אלו שעושים את זה בפומבי". המפכ"ל לוי חיזק את ההסבר, ואמר כי "אני לא מסוגל לראות שני בחורים שהולכים ביחד ברחוב ונותנים ידיים או שני גברים שמתנשקים ככה בחוץ".
המפכ"ל לארגוני הפשיעה: "חזרו למוטב"
(צילום: גיל יוחנן)

סערה נרשמה גם ביום שבו החל לכהן כמפכ"ל באופן רשמי, אז אמר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי הוא מביא למשטרה "אג'נדה ציונית-יהודית שהגיע הזמן שתשלוט". הוא הוסיף אז כי "שינינו את המשוואה. יש לא מעט אתגרים, לא מעט משימות. יש תחנות משטרה שצריך לשקם ומשמר לאומי שצריך לכוון. אנחנו בעלי הבית של מדינת ישראל - והגיע הזמן שנמשול".
בנוסף, עוד בטרם נכנס לתפקידו, רנ"צ לוי תועד כשהוא מתעמת עם מפגינים בתל אביב. לוי, ששימש אז כמפקד מחוז חוף, אמר לאחד המפגינים: "אתה חייב לנו את החיים שלך" - לאחר שזה הטיח לעברו "בן גביר מחבל", ומפגין אחר שאל "מי מקדם אותך? למי הם חייבים?". כשמפגינים השיבו לעברו כי "אתה חוצפן, נלחמנו עוד לפני שנולדת", לוי השיב: "תכבד את המשטרה" - וכשנאמר לו כי הוא "מבייש את המדים", אמר: "אתה מבייש את האזרחות שלך".