לקראת ישיבת הממשלה שהתקיימה היום (ראשון), ראשי הרשויות ביהודה שומרון ובקעת הירדן שלחו מכתב חריף לשרים ולראש הממשלה בנימין נתניהו - בעקבות החלטתם להוריד מסדר היום את אישור תקציב מרכיבי הביטחון ליישובים שהם עומדים בראשם. ראשי הרשויות הודיעו במכתב כי אם לא יאושר התקציב, הם ישביתו את עבודתם ולצאת למאבק מול מקבלי ההחלטות.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בטקס נטיעת עץ לרגל חג ט"ו בשבט בבקעת הירדן
בנימין נתניהו בטקס נטיעת עץ לרגל חג ט"ו בשבט בבקעת הירדן
נתניהו בבקעת הירדן. ארכיון
(צילום: חיים צח, לע"מ )
"אתם, כחברי ממשלת ישראל, אחראים לביטחון של יותר מחצי מיליון תושבים באזורנו", טענו ראשי הרשויות במכתב. "בפעולה הזו אתם נוטשים את התושבים הללו וזונחים אותם בלי מרכיבי ביטחון קריטיים ביישובים. רבים מאלה שאותם אתם בוחרים לנטוש מגויסים ונמצאים בעומק רצועת עזה, כשהם חושבים שממשלת ישראל עושה את הנדרש כדי לשמור על משפחתם".
ראשי הרשויות מתחו ביקורת חריפה על ההחלטה שלא לאשר היום את תקציבי מרכיבי הביטחון, אותה הם מגדירים כהפקרות ביטחונית. "הפכתם אותנו לקבצנים, הורתעתם מקמפיין שקרי שרצה לפלג בין אוכלוסיות ועודנו רוצה להשמיץ את ההתיישבות ולהחליש אותה. במבחן התוצאה יישרתם קו עם ההשמצות הללו, והפכת אותנו לכאלה שרודפים אחרי תקציבים בשעה שבה עם ישראל במלחמה. איננו סולחים על כך", הם כתבו.
2 צפייה בגלריה
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
ועדת הכספים. אישרה בשבוע שעבר תקציב נוסף למרכיבי הביטחון ביו"ש
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
תקציב מרכיבי הביטחון באותם היישובים מוערך בכ-300 מיליון שקלים ועיקרו שיפור הביטחון בהתנחלויות ביהודה ושומרון, בין היתר על ידי הוספת אמצעים טכנולוגיים ומצלמות גדרות חכמות. ראשי ההתנחלויות טוענים כי מדובר בתקופה מורכבת ביטחונית ושהתושבים נמצאים בחזית מול הכפרים הפלסטיניים, כשרוב הגברים נמצאים בלחימה ברצועת עזה ובגבול הצפון.
בשבוע שעבר, לאחר דיון סוער, ועדת הכספים של הכנסת אישרה העברה פנימית בתקציב משרד הפנים, בגובה 75 מיליון שקלים, מתוך הכספים הקואליציוניים של 2023 עבור "מרכיבי ביטחון" ברשויות ביהודה ושומרון - העברה שלא נכללה בתוך אישור התיקון לתקציב 2023 בשבוע שלפני מכיוון שהיו לגביה "קשיים משפטיים". כעת נטען שהבדיקות המשפטיות הושלמו, למרות שלא הוצגה חוות דעת משפטית לחברי הוועדה.