צבא אוקראינה הודיע בצהריים (יום ה') כי עיבה את כוחותיו בצפון המדינה, סמוך לגבול עם בלארוס, על מנת להיערך לאפשרות של מתקפה רוסית מחודשת משם. בהודעה מטעם הפיקוד העליון של הצבא האוקראיני הודגש כי לפי שעה אין אינדיקציות על הקמתו של "כוח תקיפה" בבלארוס, אבל הוא מסר כי ישנם וימשיכו להיות "איומים" מהגבול הבלארוסי – וכי על מנת להיערך אליהם הוחלט להגביר משמעותית את כמות הכוחות המוצבים בצפון אוקראינה.
17 צפייה בגלריה
כוחות של רוסיה ו בלארוס בתרגיל צבאי משותף פברואר 2022
כוחות של רוסיה ו בלארוס בתרגיל צבאי משותף פברואר 2022
ירי ארטילרי בתרגיל משותף של צבאות רוסיה ובלארוס בפברואר השנה, רגע לפני הפלישה לאוקראינה. החשש: מתקפה מחודשת מצפון
(צילום: AFP\Russian Defence Ministry)
הצבא הרוסי, נזכיר, כבר פלש לאוקראינה בתחילת המלחמה משטחה של בלארוס. רודן בלארוס אלכסנדר לוקשנקו הוא בעל בריתו הקרוב של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ותלוי במידה רבה בחסותו. לפני פרוץ המלחמה בפברואר אירחה בלארוס בשטחה עשרות אלפי חיילים רוסים לצורך מה שהוצג כ"תרגיל משותף", אך במערב הזהירו כל העת כי הוא נועד רק לשמש תירוץ לריכוז הכוחות הרוסיים ליד הגבול עם אוקראינה לקראת הפלישה.
המשטרים של פוטין ולוקשנקו דחו אז את הטענות הללו בתוקף, אך לבסוף, כשב-24 בפברואר פלש צבא רוסיה לאוקראינה, הוא אכן עשה זאת כאמור גם מתוך שטח בלארוס. אותה מתקפה, שמטרתה הייתה לכבוש במהירות את קייב, נכשלה בסופו של דבר, והכוחות הרוסיים נסוגו מעומק אוקראינה בסוף מרץ. בחודשים שעברו מאז רוסיה גם הפציצה כמה פעמים את אוקראינה מתוך השטח הבלארוסי.
בשבועות האחרונים גבר החשש שבלארוס תשלח את חייליה אל מעבר לגבול על מנת לסייע לפוטין במלחמה. הרודן לוקשנקו אמנם מתעקש כבר חודשים להימנע מכך, אבל החשש הוא שבצל התבוסות שנחל צבאו של פוטין והכאוס בגיוס המילואים שעליו הכריז הוא מנסה להגביר את הלחץ על בעל בריתו להצטרף למאמץ המלחמתי.
17 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
פוטין ולוקשנקו. הרודן הבלארוסי חייב לנשיא הרוסי, אבל מתעקש בינתיים לא לשלוח את חייליו למלחמה
(צילום: AP)
17 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה ליד לימאן
צבא אוקראינה ליד לימאן
הלוחמים האוקראינים. קייב מעבה כוחות בגבול הצפוני
(צילום: AFP)
החשש הזה גבר משמעותית כאשר לוקשנקו נשא החודש דברים לוחמניים נגד הממשלה בקייב וטען כי היא, יחד עם מדינות אחרות, בהן פולין, מסייעת לפעילי אופוזיציה בלארוסים לתכנן פעולות חבלה בתוך בלארוס. לוקשנקו הודיע גם על פריסת כוח צבאי משותף יחד עם רוסיה ליד הגבול בין בלארוס לאוקראינה, בשל מה שכינה "איום ברור" מצד קייב ובעלי בריתה במערב על ארצו. יודגש כי בהודעה שפרסם היום הצבא האוקראיני הוא לא הזהיר ממתקפה של כוח בלארוסי, אלא של כוח רוסי משטח בלארוס.
בינתיים ממשיכה רוסיה להפציץ מתקני אנרגיה ותחנות כוח באוקראינה, במה שנראה כקמפיין מכוון שמטרתו למרר ולהקשות את חייהם של האזרחים האוקראינים לקראת בוא החורף. מאז אותן תבוסות בשדה הקרב בחודשים האחרונים, ואולי גם כנקמה גם על הפיצוץ בגשר קרים, רוסיה מפציצה שורה ארוכה של מתקני אנרגיה באופן שכבר פגע בנתח משמעותי מאוד מתשתית החשמל במדינה, וכעת מיליוני אזרחים שם נאלצים להתמודד שעות ארוכות ביום עם הפסקות חשמל תכופות ויזומות, שמטרתן למנוע עומס כבד מדי על המערכת.

קייב תוחשך? "להיערך הפסקות חשמל נרחבות"

רבות מהמתקפות הרוסיות נעשות כעת באמצעות מל"טים מתאבדים מתוצרת איראנית, והבוקר הודיעו הרשויות במחוז קייב על מתקפת מל"ט נוספת במתקן אנרגיה באזור, שגרמה שם לשריפה. "הרוסים עושים שימוש במל"טים ובטילים כדי להשמיד את מערכת האנרגיה של אוקראינה לקראת החורף, ולהטיל טרור על האזרחים", אמר מושל מחוז קייב אולכסיי קולבה. בהמשך הודיע המושל כי בשל המתקפות הרוסיות צנחה היכולת של התשתית המקומית לייצר חשמל ב-30%, והרשויות קראו לתושבים בבירה להיערך להפסקות חשמל "לתקופה בלתי מוגבלת".
17 צפייה בגלריה
שריפה ב תחנת כוח חשמלית עקבות מתקפה של רוסיה במחוז חרקוב אוקראינה מלחמה
שריפה ב תחנת כוח חשמלית עקבות מתקפה של רוסיה במחוז חרקוב אוקראינה מלחמה
שריפה שפרצה בתחנת כוח אוקראינית באחת ההפצצות הרוסיות, ארכיון. המטרה: להקשות על חיי האזרחים לפני החורף
(צילום: AP )
17 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מל"ט איראני בשמי קייב מוקדם יותר החודש, והנזק מהמתקפות הרוסיות
(צילום: AP, AFP)
17 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נואם בפני מנהיגי ה-G7 ב פסגה ב גרמניה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נואם בפני מנהיגי ה-G7 ב פסגה ב גרמניה
נשיא אוקראינה זלנסקי. מודה לצוותי התיקון של תחנות החשמל המותקפות: "פועלים בהתמדה חרף כל האיומים"
(צילום: רויטרס)
גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התייחס לאותן מתקפות חוזרות ונשנות על תשתיות האנרגיה של ארצו, ובנאומו הלילי לאומה אמש הודה לעובדים שמנסים לתקן את הנזק ולמנוע קריסה מוחלטת של המערכת. "אני רוצה להודות לעובדים במגזר האנרגיה: לאנשי כוחות החילוץ, לצוותי התיקון, לפקידים בממשלים המקומיים ולחברות הפרטיות, שעובדים בשקידה על מנת לתחזק את מערכת האנרגיה שלנו חרף כל האיומים", אמר.
הבוקר, במה שעשוי להוות פעולה נקמה אוקראינית, דיווחו הרוסים על מתקפת מל"ט נגד תחנת כוח מחוץ לעיר הנמל סבסטופול בחצי האי קרים – אותו סיפחה רוסיה מאוקראינה ב-2014. לטענת הממשל המקומי, במתקפה נגרם רק נזק קל למתקן, ושריפה פרצה במקום אך לא שיבשה באופן משמעותי את פעילותו. בחודשים האחרונים דווח על שלל פעולות חבלה אוקראיניות בקרים, בראשן הפיצוץ שאירע מוקדם יותר החודש בגשר האסטרטגי שמחבר בין רוסיה לבין חצי האי.
במקביל נמשכת הלחימה בחזיתות השונות, ולדברי האוקראינים הם מצליחים להדוף מתקפות חוזרות ונשנות מצד הכוחות הרוסיים במחוז דונייצק שבחבל דונבאס, במזרח אוקראינה. באזור הזה ממקדים הרוסים את מאמציהם כבר שבועות ארוכים בניסיון לכבוש את העיר בחמוט, אך הנשיא זלנסקי אמר בנאומו אמש כי המתקפות שלהם נכשלות. "שם השיגעון של הפיקוד הרוסי בולט ביותר: יום אחרי יום, במשך חודשים, הם שולחים את האנשים (שלהם) אל מותם", אמר הנשיא האוקראיני. "החיילים שלנו שומרים על העמדות שלהם באזורים הללו בדונייצק. בפשטות, הם גיבורים".
17 צפייה בגלריה
הריסות המלחמה בבחמוט, אוקראינה
הריסות המלחמה בבחמוט, אוקראינה
נזקי המתקפות הרוסיות בבחמוט. "המטרה שלה שם - ניצחון תודעתי"
(צילום: AFP)
17 צפייה בגלריה
הריסות המלחמה בבחמוט, אוקראינה
הריסות המלחמה בבחמוט, אוקראינה
(צילום: gettyimages)
דונייצק, נזכיר, הוא אחד מארבעת המחוזות הכבושים חלקית שרוסיה הכריזה על סיפוחם בחודש שעבר, ושם היא שולטת רק על כ-60% מהשטח. פרשנים צבאיים אומרים כי לבחמוט, שבה התגוררו ערב המלחמה כ-70,000 תושבים, אין חשיבות אסטרטגית גדולה, אף שהיא שוכנת על הדרך הראשית המובילה אל ערים אחרות בשליטה אוקראינית, סלוביאנסק וקרמטורסק. אותם פרשנים סבורים כי הרוסים ממקדים את מאמציהם בכיבוש בחמוט בעיקר מתוך מטרה להשיג ניצחון תודעתי, כזה שישנה את הנרטיב הנוכחי במלחמה ולפיו המומנטום עומד לצד הכוחות האוקראיניים.
בקרבות על בחמוט שותפים לא רק לוחמים סדירים של הצבא הרוסי, אלא גם לוחמים מטעם חברת שכירי החרב הרוסית "ואגנר". בראש החברה הזו עומד בעל בריתו של פוטין, יבגני פירוגז'ין, וההערכות הן שהוא מעוניין לכבוש את העיר כדי לחזק את מעמדו הפוליטי במוסקבה. פריגוז'ין עצמו הודה כי לוחמיו לוקחים שם חלק בקרבות, וכי ההתקדמות שלהם איטית, כ-100 עד 200 מטר מדי יום לדבריו. בהודעה שפרסם ביום ראשון האחרון הוא טען כי האוקראינים מגלים שם התנגדות עזה וכי "כוחות האויב", כלשונו, ערוכים היטב ובעלי מוטיבציה. "זה לא מונע מהלוחמים שלנו להתקדם הלאה, אבל אני לא יכול לומר כמה זמן זה ייקח", אמר.

הלוויינים של אילון מאסק במוקד

הקרבות בדונייצק נערכים כשבמקביל מתכוננות רוסיה ואוקראינה לקרב על העיר חרסון בחזית הדרומית, שנכבשה על-ידי הרוסים בתחילת המלחמה וכעת הכוחות האוקראיניים הולכים ומתקרבים אליה. אתמול אמר אולכסיי ארסטוביץ', יועץ בכיר של נשיא אוקראינה, כי אין שום סימן לכך שהרוסים נערכים לעזוב את העיר, וכי במקום זאת הם נערכים לקרב שם, שלדבריו יהיה "הקרב הגדול מכולם". בימים האחרונים לוחצים הכובשים הרוסים על תושבי חרסון להתפנות מהעיר לשטח רוסיה, בטענה שבכך הם רוצים להגן עליהם מהתקיפות האוקראיניות שיבואו, ובצהריים הם דיווחו כי עד כה פונו כבר 70,000 תושבים. בקייב מאשימים מנגד כי רוסיה – כפי שכבר עשתה במלחמה – כופה על תושבים אוקראינים תמימים לעקור לשטחה כאמצעי לחץ, וכי למעשה מדובר בחטיפה.
17 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין משקיף על תרגיל צבאי במזרח רוסיה
ולדימיר פוטין משקיף על תרגיל צבאי במזרח רוסיה
פוטין משקיף על תרגיל צבאי, ארכיון. איומים גרעיניים מרומזים, וכעת איומים גם על לוויינים
(צילום: AP)
17 צפייה בגלריה
הדמייה של לוויין "סטרלינק" של SpaceX. רוסיה מתכוונת אליהם באיומים שלה?
הדמייה של לוויין "סטרלינק" של SpaceX. רוסיה מתכוונת אליהם באיומים שלה?
הדמייה של לוויין "סטרלינק" של SpaceX. רוסיה מתכוונת אליהם באיומים שלה?
(צילום: SpaceX)
בחודשים האחרונים, על רקע התבוסות הצבאיות שלה וכעת ההיערכות לקרב הגדול על חרסון, רוסיה משמיעה שלל איומים מרומזים על אפשרות של שימוש בנשק גרעיני, וכך עשתה גם אתמול בתרגיל של הכוחות הגרעיניים האסטרטגיים שלה, שעליו פיקח הנשיא פוטין. לצד האיומים הגרעיניים הללו, רוסיה השמיעה הבוקר איום לא-שגרתי נוסף: לתקוף לוויינים אזרחיים שלדבריה מסייעים לאוקראינה בקרבות. קונסטנטין ורונצוב, בכיר במשרד החוץ במוסקבה, אמר במהלך דיון באחת מוועדות האו"ם כי ארה"ב ובעלות בריתה במערב מנסות להשתמש בנכסיהן בחלל על מנת "לכפות עליונות מערבית", ולדבריו הסיוע לאוקראינה בעזרת המידע שמספקים הלוויינים הינו "פרובוקטיבי".
ורונצוב הוסיף שמדובר ב"טרנד מסוכן מאוד", והזהיר כי "תשתיות אזרחיות-למחצה עשויות להיות יעד לגיטימי למתקפת תגובה". בדיון בוועדה של האו"ם העוסקת בסוגיות של ביטחון בינלאומי הוא טען כי ארה"ב ובעלות בריתה משתמשות ב"מרכיבים בתשתיות חלל אזרחיות ומסחריות" על מנת להתערב במה שכינה "סכסוכים חמושים". הבכיר הרוסי לא ציין בדבריו חברות ספציפיות שמעורבות בסיוע הזה, אבל ייתכן שהאיום שלו מכוון לעבר SpaceX שבבעלות היזם האמריקני אילון מאסק.
SpaceX מפתחת בשנים האחרונות מערך ענקי של אלפי לוויינים שמספקים גישה לאינטרנט ברחבי העולם, תחת הכינוי "סטרלינק", ומאז תחילת המלחמה תרמה החברה לאוקראינה אלפי מסופים ניידים שמאפשרים להשתמש בתקשורת הלוויינית שלה. בקייב הודו כי הסיוע הזה של SpaceX תרם רבות לכוחותיה בקרבות מול הרוסים – שבין היתר מנסים לשבש את דרכי התקשורת של הצבא האוקראיני – וכי התקשורת הלוויינית שמספקת החברה של מאסק היא אמצעי תקשורת מרכזי של הלוחמים בשדה הקרב. מוקדם יותר החודש עורר מאסק זעם בקייב כאשר הצהיר כי אינו יכול להמשיך לספק בחינם את השירות לאוקראינה, ודרש מהפנטגון לממן אותו, אבל בהמשך חזר בו.
17 צפייה בגלריה
מסוף של מערך לוויינים לוויין תקשורת אינטרנט סטרלינק סטארלינק של SpaceX ב לימאן אוקראינה
מסוף של מערך לוויינים לוויין תקשורת אינטרנט סטרלינק סטארלינק של SpaceX ב לימאן אוקראינה
מסוף של מערך הלוויינים סטרלינק בקו החזית במזרח אוקראינה. מאסק תרם אלפי מסופים שכאלו לקייב
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק. דרש החודש שישלמו לו על הסיוע, ובסוף חזר בו
(צילום: רויטרס)
אף שהאיום הבוקר כאמור לא הופנה ישירות לעבר החברה של מאסק, בעבר כבר דווח שהרוסים ניסו לשבש את התקשורת הלוויינית שלה באוקראינה בשיטות אלקטרוניות, ובטלוויזיה הממלכתית ברוסיה קוראים כעת פרשנים לתקוף את מערך לווייני "סטרלינק". לרוסיה, כמו גם לארה"ב ולסין, יש יכולת לתקוף לוויינים בעודם במסלול סביב כדור הארץ – והיא הוכיחה את היכולת הזו כאשר הפציצה בשנה שעברה לוויין רוסי שכבר לא היה פעיל. אותו ניסוי עורר זעם רב בקהילה הבינלאומית, כיוון שהשמדת לוויינים בחלל מותירה פסולת רבה שמסכנת לוויינים אחרים, בהם גם תחנת החלל הבינלאומית.

רוסיה בדרך להחמיר את החוק לדיכוי להט"ב

בתוך כך, ברוסיה ממשיך משטרו של פוטין להדק את דיכוי זכויות האדם במדינה. המחוקקים בבית התחתון של הפרלמנט, הדומה, אישרו בקריאה ראשונה הצעת חוק שמרחיבה את האיסור שנחקק ב-2013 על הפצת "תעמולה להט"בית". אותו חוק אסר על הפצת תעמולה שכזו לכאורה בפני ילדים ובני נוער, וכעת קובעת ההצעה החדשה שהאיסור יחול בכל גיל. החוק יאסור כל ניסיון "לקדם" הומוסקסואליות – באינטרנט, בתקשורת, בסרטים, בספרים או בפעילות ציבורית. מי שיפר את האיסור יקבל קנס של 6,500 דולר, ואם הוא לא אזרח הוא יגורש מרוסיה, אבל יו"ר הדומה וייצ'סלב וולודין אמר כי העונשים בהצעת החוק עשויים להיות חמורים יותר בסופו של דבר, אחרי התיקונים שתעבור בהצבעה עליה בקריאה השנייה.
17 צפייה בגלריה
מפגינים במצעד גאווה שפוזר באלימות בסנט פטרסבורג ב-2013 - אז נחקק החוק הקודם שאסר הפצת "תעמולה להט"בית" לילדים
מפגינים במצעד גאווה שפוזר באלימות בסנט פטרסבורג ב-2013 - אז נחקק החוק הקודם שאסר הפצת "תעמולה להט"בית" לילדים
מפגינים במצעד גאווה שפוזר באלימות בסנט פטרסבורג ב-2013 - אז נחקק החוק הקודם שאסר הפצת "תעמולה להט"בית" לילדים
(צילום: EPA)
השלטונות ברוסיה משתמשים כבר עתה בחוק הנוכחי, זה שאוסר על הפצת "תעמולה להט"בית" לילדים בלבד, על מנת להגביל מאוד את פעילותם של ארגוני זכויות להט"ב במדינה – ובין היתר הם אוסרים קיום מצעדי גאווה. החמרת ההגבלות צפויה לדכא עוד יותר את פעילותם של הארגונים. המחוקקים הרוסים טוענים כי הם מגינים בחוקים הללו על "המוסר" של החברה הרוסית ממה שהם מכנים "ערכים לא-רוסיים" שמקדם המערב. המחוקק אלכסנדר חינשטיין, מיוזמי הצעת החוק החדשה, טען בשבוע שעבר כי לא מדובר בצנזורה. "אנחנו לא אוסרים אזכור של להט"ב כתופעה, אלא אוסרים תעמולה, והמינוח פה מאוד חשוב", טען. "להט"ב כיום זה אלמנט בלוחמה ההיברידית, ובלוחמה ההיברידית הזו אנחנו חייבים להגן על הערכים שלנו, על החברה שלנו ועל הילדים שלנו".