בשבוע הראשון של ינואר התקיים במרכז יצחק רבין בתל-אביב ערב השקה לספרו האוטוביוגרפי של בייגה שוחט, "בין מדבר לאוצר", בהוצאת ידיעות ספרים. מיטב הקהילייה הכלכלית (והפוליטית הלא-ממשלתית) הגיע לאירוע לחלוק כבוד ואהבה לבייגה, המפא"יניק האחרון ושר אוצר מגזע הנפילים: ישר גב, נקי כפיים, רחב מבט, ממלכתי בכל מעשיו ושיקוליו וגם נאמן לגמרי לערכי היסוד של תנועה העבודה הציונית הישראלית. סוציאל-דמוקרט מהדגם האירופי המשובח.

1 צפייה בגלריה
אברהם שוחט אברהם בייגה שוחט
אברהם שוחט אברהם בייגה שוחט
בייגה שוחט ז"ל
(ירון ברנר)
הדוברים באותו ערב, ביניהם נשיא המדינה בוז'י הרצוג, השתדלו מאוד בדברי השבח על פועלו ואישיותו של בייגה להימנע מניסוחים המושמעים כהספדים. זה היה קל יחסית: למרות גילו המתקדם (88) שוחט נשאר איש מלא חיים, פעלתן, איכפתי, בעל דעה נחרצת על כל נושא כלכלי-מדיני ואופוזיציונר בלתי-מתפשר לממשלות ליכוד לדורותיהן, ובמיוחד לזו המכהנת.
לאחר שספרו נחת בביתי, שוחחנו על המאבקים שניהל הן כיו"ר וועדת הכספים והן כשר האוצר, על דמותה של המדינה אז והיום, והרבה על כלכלת ישראל החזקה ששוחט נמנה על מקימיה הגדולים. בתקופות כהונתו כשר אוצר בממשלת רבין תחילה ובממשלת אהוד ברק אחר-כך המשק צמח מהר, האבטלה ירדה מהר, האינפלציה הואטה והגירעונות התקציביים נותרו קטנים. רשימת מלוא הישגיו של בייגה ארוכה ומפוארת: קליטת עלייה המונית ממדינות ברית-המועצות לשעבר, הבאת מפעלי אינטל לקריית גת, סלילת כביש 6, בניית טרמינל 3 בנתב"ג, אישורי הקמה של מפעלים להולכה והתפלה של מים, פתיחת ענפי משק רבים לתחרות – אבל תחרות מרוסנת ומכוונת לטובת הכלל – פישוט מערכת המיסים, הפניית תקציבי ענק לתשתיות ולהשקעות בחינוך, בריאות ורווחה, חתימה על פרוטוקול כלכלי ייחודי עם הרשות הפלסטינית לאחר הסכמי אוסלו, ועוד.
היו לשוחט כשר אוצר גם כישלונות ותבוסות. בספרו הוא מתאר את גלגולי החלטה שלו ושל צמרת האוצר מקיץ 1994 להטיל מס על רווחי הון, או כפי שהוא נקרא אז "מס הבורסה". בדרמה מתפתלת זו השתתפו שרים, ראש הממשלה רבין, יועציו ומקורביו, פקידים בכירים, אנשי עסקים ידועים, אמצעי תקשורת ובנקים. לבסוף הכוונה להטיל מס בורסה נכשלה ובוטלה בינואר 1995 בגלל הקשיים הטכניים של הפעלתו באותה התקופה. המיסוי פשוט לא תוכנן כראוי. התנהלותו של ראש הממשלה רבין באותה הפרשה, מודה בייגה, "גרמה לי עוגמת נפש גדולה". את מס הבורסה יוציא אל הפועל דווקא שר אוצר של ליכוד, סילבן שלום, בקיץ 2002 . הפסדתי בקרבות, אומר על כך שוחט, "אבל ניצחתי במלחמה". קביעה נכונה גם למאבקיו האחרים בתפקיד שר האוצר.
בערב ההשקה של ספרו שאל אותי שוחט בצד: תגיד עכשיו את האמת, איזה שר אוצר הייתי בעינייך? אני כבר לא מקור מידע, אתה כבר לא צריך להתחנף אלי...
בערב ההשקה של ספרו שאל אותי שוחט בצד: תגיד עכשיו את האמת, איזה שר אוצר הייתי בעינייך? אני כבר לא מקור מידע, אתה כבר לא צריך להתחנף אלי... לא היססתי רגע כשאמרתי: בייגה, אתה היית שר אוצר טוב מאוד, לעתים קרובות מצוין, ואין כלכלן, פוליטיקאי או איש ציבור בארץ שלא מסכים עם הערכה זו. לחצנו ידיים; לחיצה אחרונה, מסתבר.
פורסם לראשונה: 19:31, 28.02.24