1 צפייה בגלריה
ועדת מעמד האישה
ועדת מעמד האישה
השר יעקב מרגי
(צילום: יואב דודקביץ)
בשבוע שעבר התפרסמה עמדת שר הרווחה יעקב מרגי (ש"ס), שמתנגד לכל פרשנות או תיקון לחוק שיאפשר מסירת ילדים לאימוץ לזוגות חד מיניים, לדבריו מטעמים של טובת הילד. לשיטתו, הדבר יוסיף מורכבות נוספת לחיי הילד ולכן יש לשמור על אורח חיים ומסגרת משפחתית כמו זו שבה נולד. על רקע זה חשוב לתת מידע שנאסף על ידי חוקרים מובילים בעולם, ושמראה באופן עקבי כי ילדים הגדלים אצל הורים הומואים או אימהות לסביות אינם שונים מילדים הגדלים בקרב הורים הטרוסקסואלים בהיבטים רגשיים, חברתיים או בשכיחות של בעיות התנהגות. הסתגלות הילדים הוכחה שוב ושוב כלא קשורה לנטייה המינית של ההורה.
כך למשל, במאמר סקירה שפורסם בז'ורנל המדעי Annual Review of Developmental Psychology ב-2020 סקרה פרופ' סוזן גולומבוק, אחת החוקרות המובילות בעולם בתחום המשפחות, עשרות מחקרים שפורסמו בעיתונים מדעיים שפיטים ברחבי העולם. המסקנות שעולות מהם הן שממחקרים שהחלו בשנות ה-80 של המאה שעברה, ועד מחקרים עדכניים, מצטיירת תמונה ברורה שלפיה לא נמצא קשר בין הסתגלות ילדים לבין נטייה מינית של ההורים. ילדים שנולדו לזוג אימהות לסביות באמצעות תרומת זרע, ילדים שנולדו לאבות הומואים דרך פונדקאות, או ילדים שגדלו במשפחות מאמצות שבהן זוג אבות או זוג אימהות, לא הראו תפקודים קוגניטיביים או רגשיים שונים מאלו של ילדים שגדלו במשפחות עם הורים הטרוסקסואלים.
יותר מארבעה עשורים של מחקר (למשל כאן) מראים שילדים שגדלים במשפחות עם הורים להט"בים חווים הורות חמה, חיובית ותומכת. הממצאים הללו אינם מפתיעים, היות שילדים אלה הגיעו להורים שמאוד ציפו להם, ונדרשו להתגבר על מגוון קשיים משפטיים, חברתיים וכלכליים כדי לממש הורותם. ההורות שלהם היא תמיד מתוכננת ומכוונת: הם חלמו על הילדים, המתינו להם ונלחמו עליהם. אקלים משפחתי מסוג זה בוודאי משרת את טובת הילד.
המחקרים מראים שלא הנטייה המינית של ההורה היא שמשפיעה על תפקוד הילד והסתגלותו, אלא תהליכים פנים-משפחתיים כגון איכות הקשר שבין ההורה לילד, התמיכה ההורית בילדים ואיכות היחסים בין ההורים. ממילא, כך זה גם בקרב משפחות עם הורים הטרוסקסואלים.
ד"ר גבע שנקמן לכברגד"ר גבע שנקמן לכברגצילום: עדי כהן צדק
במקביל, מספר רב של מחקרים שנערכו בקנדה, ארה"ב, אנגליה, איטליה, בלגיה והולנד מראים שסטיגמה חברתית שלילית באשר לנטייה המינית של ההורה היא שיכולה ליצר מצוקה פסיכולוגית אצל ילדים והורים במשפחות עם הורים להט"בים. לכן, אנשי בריאות נפש וארגוני רופאים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים מדגישים שיש חשיבות לפעילות חברתית ומשפטית בצמצום סטיגמה ואפליה.
תהליכים משפטיים שיש בהם סימן לאפליה אמיתית או פוטנציאלית כלפי הורים גאים (לדוגמה סביב תהליכי אימוץ או פונדקאות) עלולים להנציח עמדות סטיגמטיות, סטריאוטיפיות ושאינן מגובות מחקר, שלפיהן הורות גאה נחותה מהורות הטרוסקסואלית. הפנמה של מסרים מפלים אלו, היא שעלולה לפגוע בטווח הארוך ברווחה הנפשית של הורים גאים כמו גם בשל ילדיהם.
  • ד"ר גבע שנקמן לכברג הוא פסיכולוג קליני ומרצה בכיר בבית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה באוניברסיטת רייכמן. ראש מעבדת LGBTQ+ Psychology
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il