נחשף מכתב ההמלצה של ממלא מקום המפכ"ל היוצא לקצין שהואשם בהשלכת רימון על מפגינים - ושקידומו הוביל לעימות מחודש בין היועמ"שית לבין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
במכתב שהעביר ניצב אבשלום פלד, שהיה ממלא מקום המפכ"ל עד למינויו אמש של רב-ניצב דני לוי לתפקיד המפכ"ל, הוא המליץ על קידומו של רפ"ק מאיר סוויסה לסגן ניצב, ולמינויו למפקד תחנת תל אביב דרום. הוא כתב בו כי סוויסה "קיבל הנחיה לזרוק את רימון ההלם", בהפגנה בתל אביב במסגרת יום שיבוש נגד המהפכה המשפטית.
2 צפייה בגלריה
רפ"ק מאיר סויסה, המלצה למינוי רפ"ק מאיר סויסה לשנ"צ
רפ"ק מאיר סויסה, המלצה למינוי רפ"ק מאיר סויסה לשנ"צ
מכתב ההמלצה של מ"מ המפכ"ל
(צילום: מאיר תורג'מן)
למעשה, לפי גורם במשטרה האישור הסופי על קידומו של הקצין שבמחלוקת ניתן על-ידי מחלקת משמעת, שש שעות בלבד לפני הטקס שבו בן גביר ענד לו דרגות בהפתעה.
במכתבו של ניצב פלד נכתב כי "רפ"ק סוויסה הוא קצין מוערך, בעל הישגים מקצועיים רבים והוא זכה להמלצות רבות והערכה מצד פקודיו. מהדיון עלה כי יש לקדם את הקצין ולהעניק לו דרגת הסנ"צ. גם המפכ"ל דאז וראש אגף משאבי אנוש הודיעו כי הם מגבים אותו, אף שהוא נחשד בפציעה של אנשים".
"לאחר הדיון שבו נקבע כי הקצין יקודם בכפוף לאישור השר, הוגש נגד הקצין כתב אישום בעבירות פזיזות (ביסוד רשלנות) שלדעתי מזכה את הקצין מהתנהלות מכוונת לפגיעה בחיי אדם", כתב מ"מ המפכ"ל.
התיעודים של רפ"ק מאיר סוויסה
(צילום: מאיר תורג'מן )

"להבנתי רפ"ק סוויסה קיבל הנחיה לזרוק רימון הלם, וגם לנתון זה יש משקל בהחלטתי", הוא הוסיף. "בשלב זה ברור לכל שבשלב הנוכחי אנו עוסקים בכתב אישום כשאין כל הרשעה או קביעה של בית משפט, וידוע שחזקת החפות עומדת לכל אדם. בנסיבות אלה, אמליץ לקדמו".

סגן-ניצב או רב-פקד? ויכוח היועמ"שית ובן גביר

בן גביר ענה הבוקר למכתב היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, שבו נכתב כי קידומו של "רב פקד מאיר סוויסה" לדרגת סגן ניצב ולמפקד תחנת תל אביב דרום הוא בניגוד לדין. "לא נפל פגם בקידומו, הליך מינויו נחתם ואושר כנדרש - ואין מניעה שישמש סגן ניצב וכמפקד תחנה", כתב בן גביר במכתב שהעביר, ובו כינה את סוויסה "סגן-ניצב".
2 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי)
לדברי בן גביר, "ככל שהחלטת השר אינה מקובלת עליכם - אתם מוזמנים להגיש עתירה מנהלית". נגד סוויסה, נזכיר, הוגש כתב אישום בגין פזיזות ברשלנות, עבירה מינורית יחסית, לאחר שתועד משליך רימון הלם לעבר מוחים נגד הממשלה. גם לפי המשטרה סוויסה הוא סגן ניצב, ושם לא מתכוונים לקחת דרגתו. "אם בג"ץ יורה אחרת, נפעל", אמרו.
במכתב שהועבר אתמול לבן גביר, ונחתם על-ידי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה ד"ר גיל לימון, הוא ביקש מהיועצים המשפטיים של המשטרה ושל המשרד לביטחון לאומי לבדוק ארבעה עניינים עיקריים. הוא כינה את סוויסה רב-פקד. "כניסתו של רפ"ק סוויסה לתפקיד זה או ענידת דרגות סנ"צ על-ידו תהיה בניגוד לדין על כל המשתמע מכך", כתב במכתב ששלח בשם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. הוא גם ביקש שהדברים יובהרו לסוויסה עצמו - וכן "לכל המעורבים בדבר".
בפועל, לימון ביקש מהיועצים המשפטיים לבחון את הפירוט העובדתי לגבי האירועים שהתרחשו ביחס לסוויסה בטקס סיום קורס פו"מ של קציני משטרה - שבסיומו הוענקה הדרגה לסוויסה, והאם הדבר היה ידוע למי ממשתתפי הטקס ומארגניו לפני הטקס - מלבד השר בן גביר; האם ההענקה הייתה מתואמת עם הייעוץ המשפטי; האם המינוי הובא בפני הספ"כ הארצי לאחר הגשת האישום נגד סוויסה; והאם ניתנה המלצה מעודכנת של מ"מ מפכ"ל המשטרה אבשלום פלד, לאחר בדיקה משפטית.
לימון הבהיר במכתבו ש"בשלב הנוכחי, ועד קבלת המלצה מעודכנת, לאחר קיום הליך מקיף כדין - לא ניתן לקדם את סוויסה בדרגה או למנות אותו למפקד תחנת המשטרה בדרום תל אביב". סוויסה נמצא בימים אלה בחופשה, ואמור להיכנס לתפקידו כמפקד התחנה בעוד שבוע. גורם במשטרה אמר כי שש שעות לפני הענקת הדרגה, ניתן ייעוץ משפטי שאפשר להעניק לו את הדרגה.
בן גביר במכתבו מחה על השימוש ב"לשון איומים", כלשונו. "לשר לביטחון לאומי סמכות למנות קצינים במשטרת ישראל", כתב בן גביר במכתב התגובה שלו. "להווי ידוע כי גורמי הייעוץ המשפטי לממשלה לא מרוצים מזהות השר המכהן כיום כשר לביטחון לאומי, אך מה לעשות - העובדה כי הם אינם מרוצים לא יכולה לגרוע מסמכות השר על-פי סעיף 7 לפקודת המשטרה, למנות קצינים במשטרת ישראל".