שר החוץ ישראל כ"ץ נפגש היום (שני) עם שר החוץ של הונגריה פטר סיירטו, ובמהלך פגישתם סיכמו השניים כי ישראל תיענה בחיוב להזמנת שר החוץ האירופי ג'וזפ בורל להשתתף במועצת האסוציאציה של האיחוד האירופי - אך תעשה זאת רק תחת כהונת הנשיאות ההונגרית שתחל ב-1 ליולי.
סיירטו אמר בפגישה הסגורה כי הוא רוצה שהדיון יתקיים תחת הנשיאות ההונגרית, כדי ש"לא לתת לבורל לחנך אתכם". הרעיון הוא למנוע מהממונה על יחסי החוץ באיחוד, ג'וזפ בורל, דיון לעומתי שיאפשר לחבוט בישראל, ולקיים במקום זה דיון ענייני.
הפגישה של כ"ץ וסיירטו
(צילום: משרד החוץ)

3 צפייה בגלריה
שר החוץ ישראל כ"ץ נפגש היום בבודפשט עם שר החוץ של הונגריה פטר סיירטו
שר החוץ ישראל כ"ץ נפגש היום בבודפשט עם שר החוץ של הונגריה פטר סיירטו
ברקע: בחירות טובות לישראל בפרלמנט האירופי. כ"ץ וסיירטו
(צילום: משרד החוץ)
3 צפייה בגלריה
שר החוץ ישראל כ"ץ נפגש היום בבודפשט עם שר החוץ של הונגריה פטר סיירטו
שר החוץ ישראל כ"ץ נפגש היום בבודפשט עם שר החוץ של הונגריה פטר סיירטו
(צילום: משרד החוץ)
בשיחה עם ynet כינה השר כ"ץ את פעולותיו של בורל נגד ישראל באיחוד האירופי "מזימות", והדגיש כי תקופת הנשיאות של הונגריה צפויה לשחק לטובת ירושלים. "באתי להונגריה כדי לייצב חזית בעד ישראל באיחוד האירופי, מול ניסיונות של גורמים קיצוניים באיחוד לפגוע ולהחליש את ישראל", אמר. "אני משוכנע שהונגריה כנשיאת האיחוד המיועדת, וכמי שמובילה את התמיכה בישראל, תפעל יחד עם מדינות ידידות רבות שיש לישראל לחזק ולהדק את התמיכה בישראל - ותסיר מעל סדר היום את המזימות שניסה לקדם בורל, שיתחלף בקרוב".
נזכיר כי בתחילת החודש שיגר בורל, בתום מפגש שרי החוץ של האיחוד, הזמנה לשר החוץ ישראל כ"ץ להשתתף במפגש של מועצת האסוציאציה, שהיא למעשה ועדת ההיגוי ליחסי ישראל והאיחוד האירופי. ההזמנה הגיעה בעקבות דרישה של מדינות כמו ספרד, אירלנד ובלגיה לגבש רשימה של צעדים נגד ישראל אם זו לא תפסיק את הפעולה ברפיח בעקבות הצווים של בית הדין בהאג. מנגד, מדינות אחרות הציעו לכנס את מפגש האסוציאציה בהשתתפות נציגי האיחוד וישראל כדי לדון על שורת נושאים. אלא שנדרש קונצנזוס מלא של כל 27 המדינות החברות סביב סדר היום שעולה לדיון במועצה, וההערכה היא שידידותיה של ישראל באיחוד, ובהן הונגריה, צ'כיה וגרמניה, יטרפדו ניסיון להטיל סנקציות על ישראל ולבחון, למשל, השעיה של הסכמי הסחר עם ישראל.
בורל רצה לכנס את המפגש החודש תחת הנשיאות הבלגית – שנחשבת עוינת לישראל. ישראל, מנגד, רצתה לדחות לחודש יולי – אז הנשיאה התורנית היא הונגריה שהיא ידידותית מאוד. הדברים באים גם על רקע תוצאות הבחירות לפרלמנט האירופי, שהיו טובות למדי לישראל מבחינת התחזקות הימין באירופה שהוא יותר פרו-ישראלי.
שר החוץ כ"ץ גם דן עם מקבילו ההונגרי במלחמה של ישראל בארגון הטרור חמאס ובציר האיסלאם הרדיקלי בראשות איראן, ואמר לו כי הנשיאות הקרובה של הונגריה באיחוד האירופי מהווה הזדמנות להמשיך את הסנקציות נגד איראן ונגד פרויקטי הגרעין, הטילים והכטב"מים שלה, ולקדם את מעמדה של ישראל ואת שיתופי הפעולה שלה עם האיחוד בשורת נושאים נוספים.
בנוסף, כ"ץ סקר בפני מקבילו את המאמצים להשגת עסקת חטופים, שכן החטוף עמרי מירן הוא בעל אזרחות הונגרית, והדגיש כי אסור לאפשר לקבל החלטה שתחייב את ישראל להפסיק את המלחמה ללא השבת החטופים.
בהמשך הפגישה כ"ץ הודה לשר החוץ סיירטו על התנגדותו להחלטת התובע ב-ICC להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון ולתביעה נגד ישראל ב-ICJ, על מאבקה של הונגריה בנגע האנטישמיות ועל יוזמתו לקדם בקרוב באיחוד האירופי את פרויקט "ביטחון הקהילות", שנועד להגן על קהילות יהודיות ברחבי אירופה מפני פשעי שנאה ואנטישמיות.
3 צפייה בגלריה
ג'וזפ בורל
ג'וזפ בורל
ג'וזפ בורל
(צילום: AP Photo/Jean-Francois Badias)
השר סיכם את המפגש: "תקופת הנשיאות ההונגרית מהווה הזדמנות חסרת תקדים לשפר את מעמדה של ישראל באיחוד האירופי. ישראל נלחמת את המלחמה של כל העולם החופשי מול הציר הקיצוני של האיסלאם הרדיקלי שאיראן מובילה עם כל השותפות שלה. ההובלה של הונגריה באיחוד יכולה להמשיך את הסנקציות נגד איראן והניסיונות שלה להצטייד בנשק גרעיני. חשוב שהאיחוד, לצד ארה"ב ומדינות נוספות, יתייצבו נגד איראן - כדי למנוע מלחמה כוללת. בנושא החטופים, אנחנו פועלים גם צבאית וגם באמצעות מו"מ להשבת כולם. הארכי-רוצח סינוואר מחכה לפורומים הבינלאומיים שיקבלו החלטה על הפסקת אש ללא התניה לשחרור החטופים - לכן חשוב שהעולם יהיה נחוש וישדר לו שאין סיכוי שזה יקרה".
לגבי לבנון אמר: "כל העולם וגם ישראל רוצים פתרון דיפלומטי, אך חיזבאללה מפר את הכללים. אי אפשר להחזיר את התושבים שפינינו ללא השבת הביטחון באופן מלא - לא נפקיר את תושבי ישראל. לאורך ההיסטוריה ידענו להתמודד מול איומים ולנצח מלחמות - אם נגזר עלינו להילחם, נילחם ונכריע צבאית את חיזבאללה. בתום המלחמה נחזור לנורמליזציה ולחזון השלום של הסכמי אברהם מול מדינות ערב המתונות, ונשמח שהונגריה תיקח חלק מרכזי בחזון המסדרון היבשתי שיחבר בין מזרח למערב. הונגריה היא חברת אמת שעומדת לצידנו גם בזמנים קשים - ומדינת ישראל מוקירה ומעריכה זאת".