כשלושה חודשים אחרי ההחלטה ההיסטורית של המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) להקים בגליל אוניברסיטה - על ידי איחוד בין המכללה האקדמית תל חי לבין מכון המחקר "מיגל" שבקריית שמונה - נתקלת התוכנית בקושי שעלול אף להביא לביטולה.
2 צפייה בגלריה
"המיזוג עם המכללה יגרום למכון 'מיגל' לאבד את מטרות עיסוקו". מכללת תל חי
"המיזוג עם המכללה יגרום למכון 'מיגל' לאבד את מטרות עיסוקו". מכללת תל חי
"המיזוג עם המכללה יגרום למכון 'מיגל' לאבד את מטרות עיסוקו". מכללת תל חי
(צילום: אביהו שפירא)
במשרד החדשנות והמדע, המממן העיקרי של פעילות מכון המחקר "מיגל", מתנגדים למיזוג בינו לבין מכללת תל חי ומאיימים לעצור מיידית את המשך תקצובו. לטענת משרד המדע, עם מיזוגו יאבד מכון "מיגל" את מטרות עיסוקו במחקר ובפיתוח יישומי, מאחר שיהיה מחויב למטרות המל"ג של קיום מחקרים אקדמיים-תאורטיים.
מכון "מיגל", שמעסיק יותר מ-300 עובדים, בהם חוקרים בכירים, נחשב למקור התעסוקה המתקדמת הגדול בגליל. משמעות של הפסקת תקצובו היא פגיעה משמעותית במקור פרנסה אקדמי ואיכותי, באזור שבו מתגוררים גם רבים מהמומחים שפועלים בו. משרד המדע מתקצב מדי שנה את פעילות המכון בעשרות מיליוני שקלים.
במשרד החדשנות והמדע טוענים שבמהלך החודשים מאז פרסום ההחלטה הם מנסים לקבל תשובות והסברים להשפעת המהלכים העתידיים, אך לא מקבלים אותם.
אתמול פנתה מנכ"לית משרד החדשנות והמדע, הילה חמלניק-חדד, במכתב לראשי המל"ג והוועדה האקדמית שבחרה את מכללת תל חי ומכון "מיגל" כמקצועיים והמתאימים ביותר להובלת הקמת האוניברסיטה בגליל, ותקפה את ההחלטה. "ההחלטה התקבלה בלא קבלת מידע רלוונטי ותשתית עובדתית מספקת", טענה חמלניק-חדד. ממכתבה עולה שגם בהנהלת מכון "מיגל" הופתעו לכאורה מההחלטה, "שהתקבלה ללא תיאום מקצועי מול מכון מחקר חשוב זה. לא יידעו אותם ולא התייעצו איתם באשר להמלצה על התניית ההקמה של האוניברסיטה במיזוג זה".
2 צפייה בגלריה
מכון מיגל בקריית שמונה העתיד להיסגר
מכון מיגל בקריית שמונה העתיד להיסגר
מקור תעסוקה מרכזי. מכון "מיגל"
(צילום: אפי שריר)
גורם בכיר במשרד המדע הסביר: "שיתוף הפעולה הקיים בין 'מיגל' למכללת תל חי במתכונתו הנוכחית מבורך וחשוב. מטרת המל"ג היא לקדם את המחקר הבסיסי והאקדמי, ומטרת המשרד היא לקדם את המחקר היישומי בשטח. זה מה שעושה 'מיגל', לצד מרכזי פיתוחים שזוכים לתמיכה כספית משמעותית. אנחנו רוצים שהוא ימשיך לעסוק בכך. אם 'מיגל' הופך לאקדמיה, הכספים עבור פיתוח פתרונות לאתגרי העתיד יופנו למטרות שתואמות את מטרות המשרד. כל החלטה עתידית בנושא חייבת להיות מתואמת".
במכתבה דרשה חמלניק-חדד מהגורמים האמונים על ההחלטה להציג הבהרות בעניין, ואיימה שבמציאות זו אין בכוונת המשרד להמשיך ולהשקיע את התקציבים השוטפים ותקציבים אסטרטגיים נוספים, כבר בשנה הקרובה.
בתוכנית שהוגשה למל"ג הציעו אנשי המכללה האקדמית תל חי אוניברסיטה במודל שונה מזה הקיים היום בארץ - כזו שתעסוק במחקר יישומי המבוסס על החוזקות של הגליל, דוגמת החקלאות והפודטק - שלא תהיה לדבריהם מקור למחקר אקדמי-תאורטי בלבד.
האיומים על הפסקת התקצוב הפתיעו את מכון "מיגל". במכון טענו שהם פועלים "בשיתוף פעולה ובתיאום מלא עם מנכ"לית משרד המדע וצוותה". בתגובת המכון נאמר גם כי "המכון מעוניין להתרחב, להגדיל את כמות המחקרים ברמה ארצית ובינלאומית, ולמשוך מדענים וחוקרים נוספים, בעלי משפחות צעירות, שיתרמו לחיזוק הגליל. לאורך השנים משמשים חוקרי מיגל מרצים אקדמיים מובילים בתחומי הביוטכנולוגיה בתל חי".
מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר: "המל"ג תמהה על עיתוי פניית משרד המדע בעת הזו, שכן בהתאם להחלטה בעניין האוניברסיטה בגליל, תוקם ועדה מלווה שתדון בכלל ההיבטים הכלכליים והאקדמיים הכרוכים בתהליך הקמת האוניברסיטה ואשר עבודתה צפויה להימשך כחמש שנים".