משרד האוצר האמריקני הודיע הערב (יום ד') על סנקציות חדשות נגד רשת הברחות נפט וגז נוזלי (LPG), שמניבה מאות מיליוני דולרים עבור חיזבאללה ומשטר אסד בסוריה. זו הפעם הראשונה שהיקף מעורבות ארגון הטרור הלבנוני נחשף במלואו בשוק האנרגיה האזורי, שממנו הוא שואב רווחים עצומים המשמשים למימון פעולות טרור נרחבות נגד ישראל.
3 צפייה בגלריה
תהלוכה של פעילי חיזבאללה. רשת ההברחות מהווה מקור הכנסה לארגון הטרור
תהלוכה של פעילי חיזבאללה. רשת ההברחות מהווה מקור הכנסה לארגון הטרור
תהלוכה של פעילי חיזבאללה. רשת ההברחות מהווה מקור הכנסה לארגון הטרור
(צילום: רויטרס)
על פי הודעת משרד האוצר, הרשת "מתוחכמת ביותר" ומורכבת משילוב של גורמים עסקיים בכירים בלבנון, אנשי צוות פיננסיים של חיזבאללה, ואפילו מומחי כימיה - כולם מגויסים במאמץ רחב להברחת נפט וגז נוזלי לשווקים האפורים של לבנון וסוריה. בנוסף לשלושה אנשים שהוטלו עליהם סנקציות ישירות, חמישה תאגידים ושתי אוניות ספציפיות נחשפו כמובילים את ההברחות והכספים לכוחות התומכים בחיזבאללה ולמשטר הסורי.
הרשת פועלת כבר תקופה ארוכה ומספקת מאות מיליוני דולרים ישירות ל"מכונת המלחמה" של חיזבאללה. הכספים מופנים למימון פעולות לחימה נגד ישראל, לרבות חיזוק מערך הרקטות והמל"טים של הארגון, מה שמעיד על ההשפעה הכלכלית האדירה של הברחות אלה על מאזן הכוחות בזירה האזורית. מעבר להיבט הביטחוני, הכספים תומכים גם בשיקום התשתיות הצבאיות של חיזבאללה בלבנון ובעזה.
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
חסן נסראללה. שיתף פעולה עם אנשי עסקים בלבנון
(צילום: Hussein Malla, AP)
אחת הדמויות המרכזיות ברשת היא מוחמד איברהים חביב אל-סייד, בכיר בחיזבאללה, שנכנס לתפקידו לאחר עזיבת קודמו, מוחמד קאסם אל-בזאל, שכבר מופיע ברשימת הסנקציות הקודמת של ארה"ב. אל-סייד ממשיך לנהל את הפעילות המסחרית של חיזבאללה בשוק האנרגיה, תוך יצירת שיתופי פעולה עם אנשי עסקים ומומחים, כמו עלי נאיף זגייב – כימאי בעל מומחיות בשוק הנפט. זגייב היה אחראי על היבטים טכניים קריטיים במערך ההברחות, תוך שימוש בידע המדעי שלו כדי להבטיח שהפעילות תתבצע בצורה היעילה ביותר, ללא חשיפת הקשרים הישירים לחיזבאללה.
משלוחי הנפט והגז הנוזלי בוצעו דרך אוניות מסחר כמו "אלפא גז" ו"מרינה", אשר נרכשו באופן לא חוקי על ידי חיזבאללה. האוניות העבירו עשרות משלוחים ישירות לנמל בניאס בסוריה, שם התקבלו על ידי גורמים המקורבים למשטרו של בשאר אל-אסד. במיוחד, "אלפא גז", אשר הופעלה על ידי חברת ELIT הלבנונית שאמונה על מסחר עם מדינות אירופה, הפכה לגורם מרכזי בהברחות הגז הנוזלי לסוריה. התשלומים עבור העסקאות שלה עברו דרך מקורביו הישירים של הנשיא אסד, כמו יאסר איברהים, שהוגדר על ידי האמריקנים כ"סייען מרכזי לעסקאות מושחתות".
3 צפייה בגלריה
תומכים של אסד, חיזבאללה ואיראן. שיתופי פעולה למימון טרור
תומכים של אסד, חיזבאללה ואיראן. שיתופי פעולה למימון טרור
תומכים של אסד, חיזבאללה ואיראן. שיתופי פעולה למימון טרור
(צילום: רויטרס)
היקף ההברחות היה עצום, ולפי גורמים אמריקניים, הרשת הצליחה לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על סוריה וחיזבאללה במשך שנים. היא לא רק סיפקה למשטר הסורי את הנפט והגז הדרושים לתפעול המדינה, אלא חיזקה מהותית את יכולותיו של חיזבאללה למימון פעולות טרור ולחיזוק כוחות הצבא הפועלים באזור.
כדי להסתיר את פעילותם, חברי הרשת השתמשו במבנים של חברות מסחריות, כמו Heavy Oil Distribution (HODICO), חברה לבנונית שעסקה בהפצת נפט וגז, שנוהלה על ידי זגייב ואיש העסקים בוטרוס אובייד. חברות אלה סיפקו כיסוי להברחות הגדולות והעבירו את ההכנסות בצורה חשאית למערך הפיננסי של חיזבאללה.
משרד האוצר האמריקני הודיע כי הסנקציות שהוטלו כוללות הקפאת נכסים של כל המעורבים ברשת בארצות הברית, לצד איסור על אזרחי ארה"ב לקיים איתם עסקאות. מעבר לכך, כל גורם בינלאומי שמקיים יחסים עסקיים עם אנשי הרשת עשוי לעמוד בפני סנקציות נוספות, מה שמקשה עוד יותר על פעילותה של הרשת ומסכן את הכנסותיה.
המהלך הזה מצטרף לשורת צעדים קודמים שנקטה ארה"ב במאבק נגד חיזבאללה, כחלק ממדיניות נרחבת לפגוע במקורות המימון של הארגון ולמנוע ממנו להמשיך לפעול בחופשיות בשוקי האנרגיה האזוריים.