אחרי הביקורת הקשה על הממשלה ועל מינויה של שרת התחבורה מירי רגב להפקת טקס הזיכרון הממלכתי לאסון 7 באוקטובר, גם קיבוץ כפר עזה מצטרף לשורת היישובים בעוטף שמסרבים לקחת חלק בטקס. בהודעה מטעם הקיבוץ נמסר כי "קהילת קיבוץ כפר עזה, מאוכזבת נוכח העיסוק הנוכחי של ממשלת ישראל בהפקת טקס זיכרון ממלכתי לאסון 7 באוקטובר, זאת בשעה ש-109 חטופים, ובהם חמישה מחברי קהילת כפר עזה, עדיין נמקים בשבי החמאס".
2 צפייה בגלריה
טקס כיבוי משואות של מטה משפחות החטופים
טקס כיבוי משואות של מטה משפחות החטופים
טקס כיבוי משואות של מטה משפחות החטופים
(צילום: נחום סגל )
בעקבות ההודעות של יישובים בדרום שהם אינם מתכוונים לקחת חלק בטקס הממלכתי, המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים ביקש להבהיר כי "הטקס נמצא עדיין בשלבי גיבוש וכי לא נעשתה בשלב זה פנייה בנושא לאף יישוב".
ח"כ משה סעדה התייחס הבוקר בשיחה עם ynet לביקורת על הטקס. "תושבי העוטף בשבר הרבה יותר גדול, שבר של קהילות. אנשים שנרצחו ונטבחו ולכן חשוב להקשיב לקול הזה. חייבים לשמוע את הקול שלהם ואת עמדתם. כמו שאנחנו ביחד בטנק, בטראומה, וגם בטקס שמנציח את האירוע הקשה", אמר.
בימים האחרונים הודיעו משפחות של קורבנות טבח 7 באוקטובר כי החליטו לקיים טקס עצמאי לציון שנה לטבח - ולא להשתתף בזה שמתכננת לקיים הממשלה. לדברי המארגנים, תוכנו של הטקס המרכזי יגובש על ידי נציגי המשפחות והוא יתקיים בהשתתפות קהל - בניגוד לזה שמתכננת הממשלה.
בכפר עזה מסרו עוד כי "מן הראוי שהממשלה, יחד עם כל עם ישראל, תרכז את מלוא המאמצים, לילות כימים, בהצלת החטופים ותסתפק בהורדת הדגל לחצי התורן, בעמידת דום בצפירה ולא בהפקת אירועים גרנדיוזיים. אנו מבכים את מות יקירינו, מתפללים לשלומם של חטופינו ושאר החטופים ועסוקים בשיקום קהילתנו. קהילת קיבוץ כפר עזה תציין את אסון 7 באוקטובר בקרב חבריה באירוע פרטי, בתקווה שעד אז נזכה לחבק את חברינו שישובו מהשבי".
ביישובי העוטף נערכים לקיום אירועי זיכרון אחרים, ובקיבוץ בארי יקיימו טקס זיכרון ב-7 באוקטובר. ההחלטה על קיומו התקבלה עוד לפני שהממשלה החליטה לערוך את הטקס. במועצות האזוריות בעוטף עורכים טקסים וכך גם ביישובים. "זה לא טקס זיכרון אלטרנטיבי, זה ה-טקס של הקהילה", אמרו בבארי.
גם בקיבוץ נירים התרעמו: "במקום לעסוק בצילומים לטקס זיכרון ממלכתי, אנו קוראים לממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית. שנה שלמה לא הגיע לנירים ולו נציג אחד של הממשלה לקבל אחריות, להודות במחדל ולשאול מה צריך. החיים של חברי הקיבוץ ושל כל תושבי הנגב המערבי הם לא סרט, וממשלת ישראל היא לא חברת הפקה. שום טקס זיכרון שמובילה הממשלה לא יעלים את מחדל 7 באוקטובר שהביא לרציחתם וחטיפתם של חברי נירים והעוטף כולו - שעדיין מוחזקים בשבי חמאס".
יונתן שמריז, אחיו של אלון שמריז, שנהרג בשוגג על ידי צה"ל כשניסה לברוח משבי חמאס, וממובילי תנועת "קומו", שתקיים את הטקס, אמר: "לא נסכים שהיקירים שלנו יונצחו במופע זיכרון מהונדס ומלאכותי, תחת פיקוחם של פוליטיקאים ציניים שבורחים מאחריות. יחד עם כל עם ישראל נבטיח שבני המשפחות שלנו יקבלו את הכבוד שהם ראויים לו, נדאג שהשבת של שבעה באוקטובר תונצח בצורה כנה ואנושית, בלי מסכות והטיות. נזכור ביחד את האובדן, את הגבורה ואת המחדל".
2 צפייה בגלריה
רגב. "נערוך טקס ברגישות ובאחריות"
רגב. "נערוך טקס ברגישות ובאחריות"
רגב. "נערוך טקס ברגישות ובאחריות"
(צילום: יובל חן)
השרה רגב אמרה לאחר שמונתה: "בכובד ראש, ובתחושת שליחות עמוקה, קיבלתי על עצמי את המינוי להוביל את הטקס הממלכתי לציון שנה לטבח הנורא בשבעה באוקטובר. ביום זה פלש ארגון הטרור חמאס למדינתנו וביצע פשעים נגד האנושות בבנות ובבני עמנו".
"מאז ועד היום אנו בעיצומה של מלחמה צודקת להגנת ביתנו ועתידנו", אמרה השרה. "כפי שהובלתי את טקס המשואות בצל המלחמה, עם כל הרגישות המתבקשת, כך אני מתכוונת להוביל את הטקס בשבעה באוקטובר. אנחנו במציאות קשה, כואבת ומורכבת, שבה 115 חטופים עדיין מצויים בשבי בעזה, רבים עדיין מפונים מבתיהם והמלחמה עדיין בעיצומה. על כן, נערוך את הטקס ברגישות ובאחריות ונביא לידי ביטוי את הזיכרון, הגבורה והתקווה".