שר הבריאות מציג את המתווה החדש
(צילום: אלכס גמבורג)

יממה לאחר הודעתו של שר הבריאות ניצן הורוביץ בדבר שינוי והרחבת המתווה לקיצור תורנויות המתמחים בישראל שיבטיח, לדבריו, כי תוך ארבע שנים לא יהיו עוד תורנויות של 26 שעות ‑ נותרו עדיין לא מעט שאלות פתוחות באשר לאופן שבו הוא יתבצע בשטח. וכך, בירכו מובילי מחאת המתמחים את הורוביץ על המהלך, אך טרם משכו את מכתבי ההתפטרות שלהם.
בהודעה שפרסמו בארגון המתמחים "מרשם", כתבו כי הדבר תלוי בעיגון ההצהרות בכתב והסדרת המתווה ונראה כי הם עדיין שוקלים מה יהיה הצעד הבא שלהם. כמו כן, חשוב לציין כי למרות האיום שלמעלה מ-2,500 מתמחים יתפטרו, בפועל רק עשירית מהם באמת הגישו את מכתבי ההתפטרות האישיים לבתי החולים.
3 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
מחאת המתמחים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
המתמחים חוסמים את צומת עזריאלי
המתמחים חוסמים את צומת עזריאלי
(צילום: מוטי קמחי)
המתווה החדש כולל הוספת שני בתי חולים בנוסף לעשרת בתי החולים המקוריים מהפריפריה במתווה המקורי, וכן הקדמת לוחות הזמנים של היישום והוספת המקצועות הכירורגיים. ואולם, ברקע ההכרזה המשמעותית של הורוביץ, נותרה כאמור גם לא מעט חוסר בהירות. ראשית, עד כה לא עוגנו כלל הבטחותיו של הורוביץ בכתב. בינתיים, המתווה יוצא לדרך על פי ההיתר הישן והשנוי במחלוקת עליו חתמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי בתחילת החודש. לאחר שהשיג את הניצחון הציבורי, יהיה על הורוביץ לעגן את הסיכום בכתב ובאופן שלא יאפשר לו להתחמק, לצמצם או למסמס את המהלך בעתיד.
נכון לעכשיו, אין גם מספיק תקנים לקיצור התורנויות. גם בכירי מערכת הבריאות מותחים ביקורת על הפער בין ההצהרות לסגירת הקצוות בעניין התקנים, שהוא קריטי ליישום המתווה. "אין מספיק תקנים לקיצור התורנויות במחלקות הפנימיות, שנמצאות בחסר גדול", אומר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית. "מה שעומד לנגד עינינו הוא דו"ח ועדת טור כספא שלפיו יש להוסיף כארבעה תקנים לכל מחלקה פנימית בישראל ולהגיע ל-16 תקנים. במהלך הקורונה התקבלו תקנים אבל הם חלקיים ביותר ולא מספיקים. אנחנו נמצאים כרגע בחסר, ועל החסר הזה רוצים שנקצר את התורנויות. זה לא הולך. קודם צריך למלא את מה שחסר ואז אפשר יהיה לדבר על קיצור התורנויות שידרוש תקנים נוספים. השר מקבל החלטות לא הגיוניות ולא ישימות מתוך אילוצים פוליטיים בלי לשתף את האנשים שחיים את הרפואה הפנימית באופן יומיומי. אנחנו רוצים להיות שותפים ולעזור כדי שהתורנויות יקוצרו בצורה הגיונית ושקולה".
3 צפייה בגלריה
שר הבריאות הורוביץ מכריז – זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות
שר הבריאות הורוביץ מכריז – זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות
עדיין יש חורים במתווה. שר הבריאות הורוביץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כרגע לא ברור גם מתי יתוספו המקצועות הכירורגיים למתווה, ונראה שלא בכדי זו אחת הפינות שנותרו פתוחות. "זה נושא מורכב ולכן גם לא תחום בזמן", מסביר ד"ר ליאור אונגר, יו"ר פורום המומחים הצעירים בהסתדרות הרפואית ונוירוכירורג במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "המורכבות הראשונה נובעת מכך שלטענת המתמחים עצמם, הבעיה העיקרית היא לא אורך התורנות, אלא העומס בתורנות עצמה. המורכבות השנייה היא ההכשרה. כירורגים צריכים לנתח ואת הניתוחים לומדים בעיקר בבקרים, שם צמוד אליהם הרופא הבכיר. כשמקצרים את התורנות לכירורגים המשמעות היא שהם מאבדים את הזמן הזה בחדר הניתוח. הדבר יכול להוביל לכך שהמתמחים יסיימו את הכשרתם ללא ניסיון לנתח עצמאית או יזדקקו להארכת ההתמחות, מה שהמתמחים לא מעוניינים בו".
כמו כן, עוד לא ברור אם שכרם של המתמחים שייהנו מקיצור ההתמחויות ייפגע, וזו סוגיה שתוסדר כנראה רק במסגרת הסכם השכר הקיבוצי של הרופאים שהמו"מ עליו עשוי לקחת עוד זמן רב.
מהשר הורוביץ נמסר בתגובה: "הצעדים ליישום המהלך ההיסטורי לקיצור תורנויות המתמחים וכן פעולות ההיערכות הרבות שנדרשות לקראתו נדונים בעבודת מטה משרדית ואל מול הגורמים הרלוונטיים, ויפורסמו עם הבשלתם".