ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בוושינגטון, והם זועמים על הדחייה ביציאת משלחת המשא ומתן: משפחות חטופים התכנסו הערב (רביעי) בכיכר דיזנגוף והובילו צעדה לכיכר החטופים יחד עם כאלף מפגינים נוספים בדרישה להגעה לעסקה. בכיכר עצמה התאספו אלפים כדי לצפות בנאומו של נתניהו - שבמהלכו נשאו דברים משפחות. במקביל לצעדה, משפחות מקבוצת "כולנו חטופים" ו"שער בגין" הפגינו מול שגרירות ארה"ב.
בנאומו של רה"מ בקונגרס, שישה קרובי חטופים שלא הוזמנו על ידי נתניהו חשפו חולצות צהובות ועליהן הכיתוב: "סגור את העסקה עכשיו". הם הוצאו מהאולם וכמה מהם עוכבו. בהמשך השישה שוחררו, הודות להתערבות מהירה של שגרירות ישראל בוושינגטון. סנאטורים יהודים וכן מטה משפחות החטופים בארה"ב וארגון AJC סייעו וליוו את בני המשפחות: אחיו של החטוף אור לוי, מיכאל לוי; אחיה ובן דודה של כרמל גת, אלון גת וגיל דיקמן; אחותו של אלעד קציר, כרמית פלטי קציר; דודתו של החטוף עומר שם טוב, ליאת קורין; ואחיינו של אברהם מונדר, שחר מור (זהירו).
קורין הודתה "לממשל ביידן ולכל חברי הקונגרס שהזמינו אותנו להגיע היום לפה״, וכרמית הוסיפה: "נעצרנו והוצאנו מהנאום בקונגרס בגלל שלבשנו את החולצה הזו. נתניהו, תחתום על עסקה עכשיו. כל רגע מאוחר יותר עלול לעלות בחיי אדם״.
10 צפייה בגלריה
נאום ראש הממשלה בקונגרס
נאום ראש הממשלה בקונגרס
כרמית פלטי קציר עם החולצה הצהובה בקונגרס
(צילום: EPA/WILL OLIVER)
10 צפייה בגלריה
מיכאל לוי אחיו אח אור לוי ו גיל דיקמן בן דודה כרמל גת
מיכאל לוי אחיו אח אור לוי ו גיל דיקמן בן דודה כרמל גת
ההוצאה מהאולם
(צילום: לירי אגמי)
10 צפייה בגלריה
הקרנת נאומו של רה"מ בנימין נתניהו בקונגרס בכיכר החטופים
הקרנת נאומו של רה"מ בנימין נתניהו בקונגרס בכיכר החטופים
הקרנת הנאום של רה"מ בת"א
(צילום: יובל חן)
10 צפייה בגלריה
הקרנת נאומו של רה"מ בנימין נתניהו בקונגרס בכיכר החטופים
הקרנת נאומו של רה"מ בנימין נתניהו בקונגרס בכיכר החטופים
(צילום: יובל חן)
נאומו של ראש הממשלה הוקרן בכיכר על השתק. נכדותיו של אלכס דנציג - שהשבוע הודיע צה"ל כי נהרג בשבי חמאס בעת פעולת הכוחות בחאן יונס, אמרו בפני המוחים: "השותפים לפשע ולמחדל הנורא שכחו את ערך החיים. חייבים להחזיר את החטופים בחיים עוד היום, אין להם זמן, הם סובלים, הם נרצחים. אנחנו חייבים שיחזרו כדי שנוכל להשתקם".
בדמעות הן פנו לראש הממשלה: "בנימין נתניהו האפשרות של הניצחון המוחלט ירדה מהפרק ברגע שסבא שלנו נחטף מהקיבוץ שלו ולא היה מי שיעצור את זה. סבא שלנו וכל 120 החטופים הם קורבנות ההפקרה, אנחנו דורשות ממך להפסיק את מעגל הדמים".
זוהר אביגדורי, שגיסתו שרון ואחייניתו נעם בת ה-12 חזרו מהשבי, אמר: "מאז תחילתו של נאום נתניהו עברו 12 דקות, 12 דקות עם מילים ריקות. הדקות הללו מצטרפות ל-292 ימים מאז שנחטפו אנשים לעזה. בעודך נואם שם נתניהו, האם לנגד עיניך עומדת המשך הקריירה שלך? או שעומדים ועומדות החטופים?". ניסן קלדרון, אחיו של החטוף עופר קלדרון, קרא: "נתניהו אתה מבין שאתה שותף לרצח? אתה הורג את החטופים, אתה הורג את המשפחות שלנו. נקה את ההחלטה שלך משיקולים שאינם כשרים. תפסיק לחפש למה לא, תחזיר אותם הביתה".
בקונגרס המחוקקים מחאו כפיים לנתניהו לאורך כל נאומו. "אנחנו, אדוני ראש הממשלה, נשמור את מחיאות הכפיים שלנו ליום שבו תכריז שהחזרת את החיים לשיקום ואת הנרצחים לקבורה", אמר אביגדורי.
אלי אלבג אביה של התצפיתנית החטופה לירי אלבג, אמר: "אתה טס לנו כשהבת שלי והחטופים במנהרות. הם לא בחוף עזה או בבית מלון. הפקרה זו מילה עדינה, חלק מהמשפחות לא יוצאות מהבית, הנפש לא נותנת. גם הנפש שלי לפני שבוע קרסה. אם היא קרסה אז מה אני אגיד על לירי הקטנה שלי, בת 19 בלבד? דיברת על החילוץ של נועה, דיברת על הכאב שלנו, המשפחות. דיברת על העולם. על דבר אחד לא דיברת - המנדט לעסקה". הוא הוסיף: "אני כבר לא יכול לבכות, הדמעות שלי יבשות. ראיתי שדיברת על אחדות בין ישראל לאמריקה, לא דיברת על האחדות בעם שלנו. אין אחדות, שרים קוראים להתנגד לעסקה".
נעם פרי, בתו של החטוף חיים פרי, שנרצח בשבי חמאס, פנתה לנתניהו: "אני מקווה שבדקה זו ממש אתה מאשר בפני חברי הקונגרס שהגענו לעסקה. את אבא שלי לא תוכל כבר להציל, חתום על העסקה, הצל את החטופים שבחיים ונאבקים על חייהם בכל רגע, הם סובלים, הם מתים, נהרגים ונרצחים. אל תחכה עוד אף רגע, תפסיק להיכנע להיסוסים ולשיקולים הזרים, חתום על העסקה והבא אותם הביתה".
אחרי הנאום מסר מטה המשפחות: "45 דקות של נאום עם מחיאות כפיים לא ישכיחו את העובדה האחת והמצערת, שצמד המילים 'עסקה עכשיו' נעדרו מנאומו של ראש הממשלה. לא דובר גם על 120 חטופות וחטופים שגם הלילה לא ישובו הביתה".
ההקלטה של נתניהו שהשמיע אח החטוף

דברי עינב צנגאוקר

מול שגרירות ארה"ב, עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן, נשאה דברים והקריאה את מה שלדבריה אמור היה נתניהו להגיד בפני הקונגרס. "מצופה ממך להודות בראש ובראשונה לנשיא ארה״ב ג׳ו ביידן שעמד לצד מדינת ישראל ברגעיה הקשים ביותר. הציב את החטופים כמטרה עליונה, הוכיח ציונות ואהבת ישראל מהי", אמרה. "מצופה ממך להודות: 'כשלתי. יותר מעשור כשלתי בהנהגתי, האמנתי שדרכי נכונה אבל היא התבררה כשקרית, הובלתי לאסון הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל, בגדתי באזרחיי כי בזמן שהם התחבאו בממ"ד'".
היא הוסיפה כי על ראש הממשלה היה להגיד: "שלחתי את אנשיי להסית נגד משפחות החטופים. עשיתי פוליטיקה צינית בזמן שמשפחות החטופים נלחמו על יקיריהן. גררתי רגליים, מרחתי את הזמן, טרפדתי, פעלתי בכל דרך אפשרית בשביל למנוע עסקה, כי אני פוחד מההשלכות שלה'. מצופה ממך להודיע: 'אני מכריז על במה זו שאפעל לקידום עסקה שתחזיר את כל החטופים גם במחיר של סיום המלחמה. אפעל בשיתוף פעולה מלא עם המתווכות, אדיח כל שר שיתבטא נגד העסקה'".

המשלחת לקטאר - רק אחרי הפגישה עם ביידן

מעט לפני נאומו של נתניהו התברר כי על אף הבטחתו כי משלחת משא ומתן תצא לדוחא ביום חמישי, המשלחת תצא רק אחרי פגישתו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - ולא לפני תחילת השבוע הבא.
צנגאוקר זעמה על כך ומסרה הודעה חריפה לפני ההפגנה: "במקום להצהיר בקונגרס שהוא מקבל את העסקה שעל השולחן, נתניהו מונע את מימוש העסקה ממניעים אישיים. גם אם נתבשר על עוד חטופים שמתו במנהרות, הוא ימשיך את מסע היח"צ שלו בארה"ב וימשיך לגרור רגליים.
"נראה שהוא נבהל מבן גביר, וזה בלתי נתפס שגם היום, תשעה חודשים אחרי המחדל, חיי הקואליציה שלו חשובים יותר מחייו של מתן ושל שאר החטופים שהופקרו על ידו", הוסיפה צנגאוקר. "חטופים מתים בשבי ונתניהו יחגוג יום הולדת לבן ממיאמי במקום להציל אותם. דמם על ידיו של נתניהו שייזכר לדראון עולם כמנהיג מנותק וכושל שהביא עלינו אסון".
אלי אלבג, אביה של לירי שנחטפה מנחל עוז, נשא דברים לפני הצעדה ואמר כי גם אחרי 292 ימים הוא לא מצליח לעכל שהבת שלו בשבי. "אני רוצה להגיד לאלה שלא פה, לאלה שלא בכיכר, אלה שלא אומרים לראש הממשלה דיי - הגיע הזמן לשחרור". הוא פנה לנתניהו וקרא: "ראש הממשלה כשאתה נסעת, השארת את החטופים עוד שבוע בלי ידיעה מה קורה להם ולמשפחות סביבם. אתה בוושינגטון, אתה טס למיאמי להיפגש עם כולם, אבל אתה לא נפגש איתנו המשפחות? אתה לא נותן לצוות לעשות את המשא ומתן. תמכור לכולם סיפורים, לא לנו. צוות המשא ומתן צריך אישור ממך לעשות משא ומתן, את זה הוא לא קיבל. תגיד כל מה שאתה רוצה, גרירת הרגליים ממשיכה ומגדילה את כמות הנרצחים בשבי".
הפגנה למען שחרור החטופים, מול שגרירות ארה"ב בת"א

10 צפייה בגלריה
 הפגנת משפחות חטופים מול שגרירות ארה״ב במקביל לנאום של נתניהו בקונגרס
 הפגנת משפחות חטופים מול שגרירות ארה״ב במקביל לנאום של נתניהו בקונגרס
לפני נאום נתניהו בקונגרס, מפגינין למען שחרור החטופים מול שגרירות ארה"ב
(צילום: קובי קואנקס)
10 צפייה בגלריה
 הפגנת משפחות חטופים מול שגרירות ארה״ב במקביל לנאום של נתניהו בקונגרס
 הפגנת משפחות חטופים מול שגרירות ארה״ב במקביל לנאום של נתניהו בקונגרס
(צילום: דנור אהרון)
בצל ההודעה על מותם בשבי של יגב בוכשטב ואלכס דנציג, אמר אלבג: "קשה לנו לדבר על זה, אנחנו לא יודעים מי הבא בתור. כולנו פה חטופים, יש כאלה שבחיים ויש כאלה שיחזרו לקבורה. אנחנו שומעים יותר מדי זמן לכתוש ולכתוש, אנחנו נכתשים ורשימת הנרצחים עולה".
לפני היציאה לצעדה, נשא דברים גם עומרי שתיוי, אחיו של החטוף עידן שתיוי, והתייחס לפגישה של נתניהו עם משפחות חטופים בוושינגטון. בהקלטה שהשמיע שתיוי מהפגישה, נשמע נתניהו אומר: "אני יודע את הקושי הנורא שלכם, את הסיוטים שאתם עוברים, את הגיהנום שאתם חיים בתוכו, אל תאבדו תקווה ואנחנו נממש אותה".
עידן אני מצטער שלא הצלחתי עדיין, אני עושה הכול, אני מנסה בכל כוחי", קרא עומרי. "אני עומד כאן בשבילך עידן, ולא רק בשבילך אח שלי. אני לא מאבד תקווה. אבל החטופים כן. מ-7 באוקטובר יותר מ-20 חטופים נהרגו בזמן שהיו בשבי. אולי הייתה להם תקווה. היום אין להם, וגם לא למשפחות שלהם. כי הם לא רק סובלים, הם מתים. אם אתה מבקש מאיתנו לשמור על תקווה, הדרך היחידה לעשות את זה, היא לומר שתי מילים בלבד בנאומך הערב בקונגרס - 'יש - עסקה'".
יוני, אביה של התצפיתנית נעמה לוי שנחטפה גם היא מנחל עוז, ביקר בשיחה עם ynet את ההתנהלות מול המשא ומתן. "כל נושא הדחיפות והבהילות בהצלת חיים, הנחישות לסיים את הפרשה הזאת, לא מתכתבת עם קצב האירועים. המתווכות מחכות כבר יותר משבועיים לתשובה של ישראל ואנחנו שוב ושוב גוררים רגליים ומורחים את הזמן כאילו לא כל יום הוא קריטי. זה מדאיג אותי, זה מרגיש כאילו לא באירוע. זה חיים של אנשים, רק לפני יומיים התבשרנו על עוד שניים, מה יותר דחוף מזה?". הוא הדגיש: "שראש הממשלה יבטא את הנחישות שלו בזה שצריך לגמור את האירוע הזה, הוא לוקח את הזמן. כן עונים לו לא עונים, דוחה דיונים".
10 צפייה בגלריה
מחאה להשבת החטופים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
מחאה להשבת החטופים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
צעדת המשפחות בת"א
(צילום: יובל חן)
10 צפייה בגלריה
מחאה להשבת החטופים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
מחאה להשבת החטופים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
המוחים מתכנסים בכיכר דיזנגוף
(צילום: יובל חן)
10 צפייה בגלריה
מחאה להשבת החטופים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
מחאה להשבת החטופים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
מחאה להשבת החטופים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
(צילום: יובל חן )
10 צפייה בגלריה
מחאה להשבת החטופים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
מחאה להשבת החטופים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
(צילום: יובל חן )
רז מטלון, גיסם של החטופים יוסי ואלי שרעבי, התייחס להודעת הגורם המדיני ואמר כי הוא "חושב שהשיח של עיכובים הוא חלק מהאווירה שאנחנו חווים כבר תקופה ארוכה. זמן רב שאנחנו נמצאים באווירה של תקווה ואז מגיעה החלטה שיוצרת עיכוב ואצלנו זה מרגיש כמו הר געש שמתפרץ כל פעם מחדש. אם להגיד את האמת אני נשמר מלהיכנס לתחושת תקווה כדי לא ליפול לנקודות האלה, אחרי מה שהיה בפסגת פריז השנייה. היינו בבריטניה בפגישה עם הקטארים, היו כמעט לחיצות ידיים, חשבנו שאנחנו חוזרים הביתה ואלי בבית".
הוא סיפר כי השבוע שוב משפחות נפגשו עם הקטארים. "שוב יש לנו תחושה של תקווה אבל אנחנו לא מוכנים ליפול למקום הזה. אנחנו פשוט מקשיבים ועירנים לכל תגובה והערה שמסמנת לנו שיש עיכוב ודחייה. אנחנו לא ניפול, אנחנו נהיה ברחוב ובכיכרות כדיי לוודא שלא יהיה עיכוב".
אביבית יבלונקה, אחות של חנן יבלונקה ז"ל שגופתו חולצה מרצועה, סיפרה: "חזרנו מטקס הפרידה מיגב בוכשטב, טקס קשה ועצוב, במיוחד שאנחנו יודעים שהוא נחטף בחיים ובריא, יחד עם אשתו רימון. אם היו מגיעים לעסקה לפני ארבעה חודשים, המשפחה הייתה יכולה לקבל אותו חזרה, כי הוא היה בחיים". היא הדגישה כי "כל דחייה כזאת של יציאת המשלחת מרחיקה אותנו מעסקה ויכולה להביא לנו עוד סיפור עצוב כמו של יגב, כולנו עומדים ובוכים. לא בא לנו לבכות עוד. אני קוראת למשלחת ולממשלה לעשות הכול כדי להחזיר את החטופים מיד הביתה".
מלבד ההפגנה המרכזית בתל אביב, יתקיימו מחאות דומות בקריאה לעסקת חטופים במוקדים רבים אחרים ובהם גם בירושלים ובחיפה.
פורסם לראשונה: 19:15, 24.07.24