סקר חדש שפורסם אמש (יום ד') בבריטניה לקראת הבחירות הכלליות שייערכו שם ב-4 ביולי חוזה למפלגה השמרנית, שצפויה לאבד את השלטון אחרי 14 שנה, התרסקות גדולה אף יותר מזו שחזו לה כל הסקרים האחרונים: הסקר של מכון Savanta מציג נתונים בלתי-נתפסים שלפיהם בבחירות לבית הנבחרים עלולים השמרנים להשיג רק 53 מ-650 המושבים (לעומת 365 בבחירות הקודמות), ואילו הלייבור, שתחזור לשלטון לראשונה מאז 2010, עשויה לגרוף מספר מדהים של 516 מושבים (לעומת 202).
5 צפייה בגלריה
בריטניה רישי סונאק קיר סטרמר סטראמר
בריטניה רישי סונאק קיר סטרמר סטראמר
רה"מ סונאק ומי שעתיד להחליפו, יו"ר הלייבור סטרמר. התרסקות מול נסיקה
(צילום: AP, רויטרס)
לפי הסקר של Savanta, שנשען על מדגם מייצג של כ-18 אלף איש, לא רק שהשמרנים בדרך לתבוסה מהדהדת, אלא ראש הממשלה רישי סונאק עצמו צפוי נכון לעכשיו להפסיד בבחירות למושב שלו ולא יהיה חבר בפרלמנט הבא. אם התחזית הזו תתממש, סונאק יהפוך לבריטי הראשון שמאבד את המושב שלו בבחירות בעודו מכהן כראש הממשלה. עם זאת, המכון מדגיש כי הקרב על המושב של סונאק צמוד ביותר, וכי הפסדו אינו בטוח.
זה חודשים ארוכים שסקרים בבריטניה מנבאים ניצחון מוחץ בבחירות למפלגת הלייבור מהמרכז-שמאל, אבל הסקר של Savanta מהערב מציג את התחזית הקשה ביותר עד כה מבחינת מפלגת הימין השמרנית. אף כי סקרים אחרים מחמירים איתה פחות, גם הם מלמדים כי כוחה הולך ונחלש ככל שמתקרב מועד הבחירות, וכי היא דוהרת לתבוסה הגדולה בתולדותיה.
במקביל לסקר של Savanta התפרסם הערב סקר גדול נוסף של מכון YouGov, שנשען על כ-40 אלף נסקרים, ולפיו בבחירות ביולי תזכה הלייבור ב-425 מושבים, עדיין המספר הגדול ביותר שהשיגה אי פעם, ואילו המפלגה השמרנית תתרסק ל-108, המספר הנמוך בתולדותיה. לשם השוואה, בסקר הקודם שפרסם YouGov, בתחילת החודש, הוא צפה ללייבור 422 מושבים ולשמרנים 140. התוצאות מהערב מלמדות אפוא על פיחות דרמטי נוסף בכוחה של מפלגתו של סונאק. ייתכן שתרמה לכך הצטרפותו למרוץ של נייג'ל פראג', ש"מפלגת הרפורמה" שלו זוכה לפי YouGov ב-5 מושבים וצפויה לגזול קולות מהשמרנים.
5 צפייה בגלריה
בלגיה בריסל ועידת ימין קיצוני NatCon נייג'ל פרג' פראג'
בלגיה בריסל ועידת ימין קיצוני NatCon נייג'ל פרג' פראג'
נייג'ל פראג'. נכנס למרוץ ונוגס עוד קצת בכוחם של השמרנים
(צילום: Simon Wohlfahrt/AFP)
5 צפייה בגלריה
מנהיג ה לייבור ב בריטניה קיר סטרמר חושף את המניפסט של המפלגה  ל בחירות בממלכה
מנהיג ה לייבור ב בריטניה קיר סטרמר חושף את המניפסט של המפלגה  ל בחירות בממלכה
רה"מ המיועד קיר סטרמר. פעל לניקוי הלייבור מאנטישמיות
(צילום: Anthony Devlin/Getty Images)
אם תוצאות הסקר של YouGov יתממשו, פירוש הדבר שהלייבור תשבור את השיא שהביא לה טוני בלייר בניצחון הגדול של בחירות 1997, אז גרף 418 מושבים; ואילו השמרנים ירשמו את מספר המושבים הנמוך ביותר שלהם מאז הקמת המפלגה ב-1834, ובפער עצום – משום שעד כה השיא השלילי שלהם היה 141 מושבים ב-1906. נוסף על כך הלייבור תזכה בפרלמנט לרוב מוחלט של 200 מושבים ביחס למפלגות האחרות, הרוב השני הכי גדול מאז מלחמת העולם השנייה.
הפער בין הסקר של Savanta לבין זה של YouGov מוסבר בין השאר בכך שהקרבות על כ-110 מהמושבים בפרלמנט צמודים מכדי שאפשר יהיה לומר בביטחון רב מי ינצח בהם. פירוש הדבר שמבחינת השמרנים התוצאה הסופית עשויה להיות חמורה פחות מזו שצופה להם Savanta, אבל כך או כך תמונת המצב העולה משני הסקרים היא איומה ונוראה מבחינת מפלגתו של סונאק.
5 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
השמרנים הסתבכו בשערוריות, המנהיגים התחלפו בזה אחר זה. טראס, ג'ונסון וסונאק
(צילום: gettyimages, EPA, רויטרס)
ההתרסקות של השמרנים באה על רקע תחושת המיאוס בציבור הבריטי כלפי המפלגה אחרי עשור וחצי תחת שלטונה. בחמש השנים האחרונות נקלעו השמרנים לשלל תסבוכות פוליטיות, בהן הקושי להשלים את הברקזיט, ופרשות מביכות כגון מסיבות הקורונה. הם גם נאלצו להחליף שוב ושוב את העומדים בראשם, מדייוויד קמרון, דרך תרזה מיי, עבור בבוריס ג'ונסון, וכלה בליז טראס, שהתפטרה אחרי חודש וחצי ופינתה את המקום לסונאק.
בהנחה שהתחזיות יתממשו, מי שצפוי להיות ראש הממשלה הבא של בריטניה הוא מנהיג הלייבור קיר סטרמר. בשנים האחרונות הקדיש סטרמר מאמצים גדולים לניקוי מפלגתו מגורמים אנטישמיים ואנטי-ישראליים קיצוניים, שנעשו קולניים ובוטים תחת הנהגת קודמו ג'רמי קורבין. בחודשים הראשונים שאחרי מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר גם ספג סטרמר ביקורת מהצד הרדיקלי בלייבור על סירובו לקרוא מפורשות להפסקת אש, ועל התעקשותו לאפשר לישראל להמשיך להילחם בעזה.
בתוך כך, משטרת בריטניה הודיעה אמש כי עצרה את אחד ממאבטחיו של ראש הממשלה סונאק, אחרי שהשתתף בהימורים על המועד שיקבע סונאק לבחירות הכלליות. על פי חוקי בריטניה היה סונאק חייב לקבוע מועד לבחירות לשנה הנוכחית או לינואר של השנה הבאה, אך המועד המדויק נותר נתון לשיקולו, עד שהודיע בחודש שעבר כי הבחירות ייערכו ב-4 ביולי.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק מכריז על בחירות מחוץ ל דאונינג 10
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק מכריז על בחירות מחוץ ל דאונינג 10
ראש הממשלה סונאק במעמד ההכרזה על מועד הבחירות. העוזר הימר על 128 דולר שייערכו ביולי
(צילום: HENRY NICHOLLS/AF)
הימורים הם פעילות פופולרית בבריטניה, וסוכנויות ההימורים בה מציעות למנחשים כסף רב תמורת ניחושים מדויקים בשלל תחומים – מתוצאות של משחקי ספורט או תחרות האירוויזיון, דרך השמות שיינתנו לילדים חדשים הנולדים למשפחת המלוכה ועד למועד שייקבע לאירועים פוליטיים כמו הבחירות. עם זאת רמאות בהימורים באמצעות הדלפת מידע פנימי היא עבירה פלילית בבריטניה. לקראת הודעתו של סונאק ההערכה הייתה שהבחירות ייערכו בסתיו, וראש הממשלה הפתיע כשהודיע שהן ייערכו בקיץ.
לפי הדיווחים בבריטניה, המאבטח של סונאק נעצר ביום שני השבוע והוא הושעה מתפקידו עד לסיום החקירה. המעצר בא אחרי שבשבוע שעבר הודה גם עוזרו של סונאק קרייג וויליאמס, שמתמודד על מושב בפרלמנט, כי מתנהלת נגדו חקירה אחרי שהימר על 128 דולר שהבחירות ייערכו ביולי, לפני שהוכרז מועדן.
פורסם לראשונה: 21:52, 19.06.24