סרטון ההמרדה שהופץ ברשתות החברתיות בו נראה רעול פנים חמוש בנשק, חייל מילואים לכאורה, כשהוא קורא למרד נגד שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, הגיע אתמול (שבת) גם לכלי התקשורת המובילים בעולם הערבי, שעוקבים באדיקות אחר ההתפתחויות הפנימיות בישראל במהלך המלחמה. בינתיים, מצ"ח איתרה חשוד בפרשה - שייחקר בהמשך. ייבדק האם הוא הלוחם לכאורה שמופיע בסרטון.
סרטון ההמרדה שעורר סערה
(צילום: ידידיה חממי)

רשת אל-ערבייה הסעודית פרסמה את הסרטון וכתבה כי "חייל ישראלי הנמצא בעזה מכריז על מרד נגד שר הביטחון והרמטכ"ל - ומביע את תמיכתו המוחלטת בנתניהו". רשת אל-ג'זירה הקטארית, מערוצי התקשורת הגדולים בעולם הערבי, פרסמה כתבה בנושא תחת הכותרת: "הלם בתוך הצבא – חייל ישראלי בעזה: נקשיב רק לנתניהו". גם שם צירפו את הווידאו שהופץ בישראל, עם תמלול מתורגם בשפה הערבית.
רשת אל-ג'זירה ציטטה את החייל, שאמר כי הוא ו-100 אלף חיילי מילואים לא ימסרו את מפתחות הרצועה לאף גורם, וכתבה כי דבריו עומדים "בניגוד לעמדת שר הביטחון יואב גלנט, שהביע בפומבי את סירובו לשלטון צבאי ישראלי ברצועת עזה". עוד ציינה אל-ג'זירה כי החייל מצולם במבנה ש"נראה כבית הרוס בעזה", על אף שאין כל הוכחה לכך.
באל-ג'זירה ציטטו גם את תגובת דובר צה"ל לאירוע - ונתנו מקום נרחב לשיח בתקשורת הישראלית סביב הסרטון המסעיר. הם ציינו כי הוא שותף בין היתר על-ידי בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו. עוד, פירטו בכתבה בהרחבה על המחלוקת בין גלנט לנתניהו סביב סוגיית "היום שאחרי".
הסרטון פורסם באתרים רבים ממדינות שונות בעולם הערבי כאמור, גם באתר של העיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי עלתה כתבה בנושא - ונכתב כי "חייל ישראלי המשתתף במלחמה ברצועת עזה איים במרד צבאי נרחב במקרה שגלנט יחליט להכניס את הרשות הפלסטינית לעזה, או לסגת מהרצועה". בדיווח הם ציינו כי הצבא הורה על פתיחת חקירה בנושא.

תגובת נתניהו - וזו של גנץ

לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיבה אמש, עם צאת השבת, על סרטון ההמרדה שפורסם נגד שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי. נתניהו התעלם מהעובדה שבנו יאיר שיתף את הסרטון, וגם לא סיפק התייחסות ספציפית לתוכן הסרטון: "ראש הממשלה הזהיר פעמים רבות מפני הסכנות שבתופעת הסרבנות והגישה המתירנית כלפיה. ראש הממשלה עקבי בעמדתו זו, הוא דוחה על הסף כל גילוי של סרבנות מצד כלשהו, ומצפה מכל המערכות לטפל בהם באופן שוויוני".
1 צפייה בגלריה
סרטון המרדה חיילי מילואים
סרטון המרדה חיילי מילואים
(צילום: Abir Sultan / EPA / ידידיה חממי)
את הסרטון כאמור שיתף בין היתר בנו של ראש הממשלה, אבל בצל הסערה שפרצה הוא הסיר את השיתוף. גם השר בני גנץ הגיב לסרטון ומסר הערב: "בצה"ל כצבא העם משרתים חיילים מכל חלקי החברה הישראלית, עם מגוון השקפות ואמונות - אבל יש רק דרג פיקודי עליון אחד: הרמטכ"ל. הבעת תמיכה בקריאה להמרדה בזמן מלחמה ובכלל, כמו בסרטון שפורסם אתמול - פוגעת בביטחון ישראל. אני קורא לראש הממשלה, לגנות באופן חד וברור את סרטון ההמרדה ולא להתחבא מאחורי מכבסת מילים. כך ראוי שתעשה כל ההנהגה בישראל".
בסרטון אמר האיש, ככל הנראה לוחם מילואים: "אנחנו חיילי המילואים לא מתכוונים למסור את המפתחות לאף רשות פלסטינית. לא מתכוונים להעביר את המפתחות של עזה לאף ישות של חמאס, פתח או כל ישות ערבית אחרת. ראש הממשלה, חיילי המילואים מאחוריך. נישאר פה עד הסוף, עד הניצחון".
הוא פנה לשר גלנט: "אתה לא יכול לנצח מלחמה. תתפטר - אתה לא יכול לנצח את המלחמה ולפקד עלינו. אני מודיע לך אדון גלנט - אם לא נלך עד הניצחון, 100 אלף חיילי מילואים יישארו על הגדר. לא נזוז מהגדר. נקרא לתושבי מדינת ישראל להגיע לעזה ותחת אבטחה שלנו נקשיב למנהיג אחד - לא שר הביטחון ולא הרמטכ"ל. זה ראש הממשלה".
בעקבות פרסום הסרטון הודיע אתמול צה"ל כי הפרקליטה הצבאית הורתה על פתיחת חקירה של מצ"ח, וכי הרמטכ"ל הורה לקיים שיח פיקודי מיידי בכל היחידות. באירועים ערכיים דומים שהתרחשו בחודשים הראשונים של המלחמה, בצה"ל העדיפו להימנע מחקירות, כולל לאחרונה, והסתפקו בטיפול פנימי ביחידות עצמן, מחשש לביקורת ולחץ מהימין ומחאה בתוך הצבא.
פורסם לראשונה: 23:57, 25.05.24