נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה הכריז היום (שישי) לראשונה על תמיכתו במועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, סגנית הנשיא קמלה האריס. ההכרזה של אובמה מגיעה חמישה ימים אחרי פרישתו מהמרוץ של נשיא ארה"ב המכהן ג'ו ביידן, ובצל הציפייה במפלגה הדמוקרטית להודעת התמיכה של הנשיא לשעבר בסגנית הנשיא המכהנת.
"מוקדם יותר השבוע מישל ואני התקשרנו לחברתנו קמלה האריס", כתב בציוץ שפרסם ברשת החברתית X, "אמרנו לה שאנחנו חושבים שהיא תהיה נשיאה פנטסטית, ושיש לה את תמיכתנו המלאה".
השיחה בין קמלה לאובמה, השבוע
(מתוך X)

3 צפייה בגלריה
חצי חצי: קמלה האריס, ברק אובמה
חצי חצי: קמלה האריס, ברק אובמה
"תמיכה מלאה". האריס ואובמה, גם מישל תומכת
(צילום: REUTERS/Kevin Mohatt, צילום: Alex Brandon / AP)
הוא הוסיף כי "ברגע הקריטי הזה לאומה שלנו, אנחנו הולכים לעשות הכול כדי לוודא שהיא תנצח בנובמבר. אנחנו מקווים שתצטרפו אלינו". רעייתו מישל אובמה כתבה: "אני כל כך גאה באחותי, קמלה. ברק ואני כל כך נלהבים לתמוך בך בגלל החיוביות שלך, חוש ההומור והיכולת להביא אור ותקווה לאנשים ברחבי המדינה. יש לך את הגב שלנו".
האריס פרסמה גם היא את תיעוד שיחת הטלפון - וכתבה: "זה כה משמעותי עבורי לקבל את תמיכתם, ברק ומישל אובמה. בואו נתחיל לעבוד".
אובמה מצטרף, באיחור ניכר, לשורת בכירים במפלגה הדמוקרטית שהודיעו על תמיכה ("endorsement" - הבעת תמיכה רשמית של אדם או גוף באחד המועמדים בבחירות) בסגנית הנשיא האריס - שצפויה להפוך בחודש הבא באופן רשמי למועמדת מול הנשיא לשעבר דונלד טראמפ במרוץ לנשיאות. ההודעה של הזוג אובמה, מגיעה כיממה וחצי אחרי נאום הפרישה הרשמי של ביידן - ופחות מיממה לאחר שאמש פרסם ניו יורק טיימס סקר חדש שעשוי לעודד במעט את האריס.
בסקר, שנערך בין 22 ל-24 ביולי, אחרי פרישת ביידן, מוביל טראמפ על סגניתו של ג'ו ביידן בשני אחוזים בלבד – 48 מול 46. בקרב המצביעים הרשומים הפער קטן יותר - 48%-47% לטובת טראמפ. לפי ניו יורק טיימס האריס מצמצמת את הפער מטראמפ ומצבה טוב בהשוואה לביידן: בסקר שפורסם בעיתון בתחילת החודש הוביל טראמפ על ביידן ב-6%, ימים ספורים אחרי העימות החלש של הנשיא הדמוקרטי.
מהסקרים האחרונים ניתן ללמוד כי מועמדותה של האריס גורמת להתאוששות מסוימת במצבה של המפלגה הדמוקרטית - אך עדיין מצבו של טראמפ טוב יותר בסקרים במדינות המפתח, שקריטיות לניצחון. בבחירות לנשיאות ארה"ב, נזכיר, מנצח לא המועמד שגרף את מספר הקולות הגדול ביותר ברחבי אמריקה, אלא זה שהשיג מספר גבוה יותר של אלקטורים ב-50 המדינות.
3 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של דונלד טראמפ ב שארלוט צפון קרוליינה ארה"ב
עצרת בחירות של דונלד טראמפ ב שארלוט צפון קרוליינה ארה"ב
האריס מצמצמת פערים. טראמפ, מוכן ל"מספר עימותים"
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
אחרי שטראמפ אמר שהוא מוכן להתייצב לעימות טלוויזיוני מול האריס, הודיעה גם המועמדת הדמוקרטית המסתמנת כי גם היא מוכנה להגיע לעימות ביניהם. השבוע אמר טראמפ כי הוא מוכן להתייצב לעימות מול היריבה הדמוקרטית – ואפילו להגיע ליותר מעימות אחד. לשיטתו, עימות שכזה יהיה עבורו "קל יותר" מעימות מול ביידן. "היא הרבה יותר קיצונית ממנו", טען.
העימות החלש של ג'ו ביידן מול טראמפ הוביל בסופו של דבר להודעת הפרישה של הנשיא בן ה-81. בין השניים היה אמור להיערך עימות נוסף, שנקבע ל-10 בספטמבר. העימות ב-27 ביוני שודר ב-CNN, ולפי הסיכום בין הקמפיינים העימות בספטמבר אמור היה להיות משודר ב-ABC. טראמפ אמר בהמשך כי הוא מעוניין להעביר את העימות ל"פוקס ניוז", שמזוהה עם הרפובליקנים. "אני מוכנה להתעמת עם דונלד טראמפ. הסכמתי לעימות ב-10 בספטמבר, שעליו כבר סוכם, וגם הוא הסכים. עכשיו הוא חוזר בו. אני מוכנה", אמרה אמש המועמדת הדמוקרטית לנשיאות.

נאום הפרישה של ביידן

אתמול בלילה נשא ג'ו ביידן את נאום הפרישה הרשמי שלו בחדר הסגלגל שבבית הלבן, לעיני רעייתו ג'יל ובני משפחה נוספים. ביידן, שהודיע על החלטתו לפרוש בהצהרה חתומה שפרסם ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר), פירט בנאומו על הישגיו ועל החלטתו שלא לרוץ לכהונה נוספת, והדגיש כי הפרישה "הייתה הצעד הנכון".
3 צפייה בגלריה
ביידן
ביידן
"אני מעריך את המשרד הזה, אבל אוהב את המדינה יותר"
(צילום: Evan Vucci/Pool via REUTERS)
"אני מעריך את המשרד הזה, אבל אני אוהב את המדינה שלי יותר", אמר ביידן כמעט חודש אחרי העימות הכושל מול טראמפ. "נהיה ברור בשבועות האחרונים שעליי לאחד את המפלגה שלי. אני מאמין שהרקורד שלי כנשיא וכמנהיג הפך אותי לראוי לכהונה שנייה, אבל שום דבר לא יכול לעמוד בפני הצלת הדמוקרטיה שלנו, כולל השאיפות האישיות שלי. לכן החלטתי שהדרך הכי טובה קדימה היא להעביר את הלפיד לדור החדש".
בהמשך הזהיר ביידן כי ארה"ב נמצאת ב"נקודת פיתול": "ברגעים הנדירים האלה בהיסטוריה, כשההחלטות שלנו יקבעו את עתיד האומה והעולם בעשורים הבאים, אמריקה תצטרך לבחור בין ללכת קדימה או אחורה, בין תקווה לשנאה, ובין אחדות לחלוקה".
"עלינו להחליט: האם אנחנו עדיין מאמינים בכנות, הגינות, כבוד, חירות, צדק ודמוקרטיה?", הוסיף ביידן. "האם אופי בחיים הציבוריים עדיין משנה? אני יודע את התשובה לשאלה הזאת - אנחנו אומה אדירה בגלל שאנחנו אנשים טובים. הבטחתי תמיד לספר לכם את האמת, והאמת, המטרה הקדושה של המדינה הזו, היא הדמוקרטיה עצמה, ועלינו להתאחד כדי להגן עליה".
בהמשך חזר ביידן פעם נוספת על תמיכתו בסגניתו. "קמלה מנוסה, קשוחה ומוכשרת. היא הייתה שותפה מדהימה עבורי ומנהיגה עבור המדינה".