מה עמדת ישראל בנוגע ל"יום שאחרי"? למרות הניסיונות להראות חזית אחת, בישראל יש ככל הנראה חילוקי דעות מסוימים בנוגע לשאלה המרכזית הזו, וגם בנוגע למספר ההרוגים האמיתי בעזה יש פערים משמעותיים מאוד.
בשבוע שעבר אמר גורם ביטחוני בכיר כי בעזה כ-20 אלף הרוגים, מרביתם מחבלים - כשנכון לאותה עת מספר ההרוגים הרשמי כביכול ברצועה היה נמוך מ-10,000 (בינתיים הוא כבר חצה את הקו הזה, לפחות לפי טענות משרד הבריאות של חמאס, והגיע למעט יותר מ-11 אלף).
אתמול, כשנשאל ראש הממשלה בנימין נתניהו על מספרי ההרוגים בעזה בריאיונות שערך בארצות הברית, הוא ענה: "אל תאמינו לחמאס". כשנשאל מה המספרים שבידי ישראל, ענה - כשהוא סותר למעשה את דברי אותו בכיר: "נמוכים יותר".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
גנץ, גלנט ונתניהו, אתמול במסיבת העיתונאים
(צילום: שחר יורמן)
שלשום אמר נתניהו כי ישראל תמשיך לשלוט ביטחונית ברצועה גם אחרי המלחמה, ולא תסכים שהרשות הפלסטינית תחזור לעזה, אבל אמש שגריר ישראל בארה"ב, מייק הרצוג, לא שלל בריאיון ל"פוקס ניוז" את האפשרות שהרשות תמלא תפקיד שלטוני כלשהו ברצועת עזה בעתיד.
בריאיון אמר הרצוג כי עמדתה של ישראל היא שהפלסטינים יצטרכו למשול בעצמם, ו"השאלה מה בדיוק יהיה תפקיד הרשות הפלסטינית – את זה נצטרך לחכות ולראות, משום שכולם מבינים שהרשות במבנה הנוכחי שלה בקושי מסוגלת לשלוט ברמאללה, אז ודאי שהיא אינה מסוגלת לשלוט בעזה".
3 צפייה בגלריה
מיכאל הרצוג שגריר ישראל ב ארה"ב
מיכאל הרצוג שגריר ישראל ב ארה"ב
השגריר הרצוג. "אנחנו לא בעזה כדי לכבוש או לשלוט"
(צילום: AFP)
בריאיון אמר השגריר הרצוג כי הרשות תצטרך לעבור רפורמה: "אנחנו לא נמצאים בעזה כדי לכבוש אותה או לשלוט בה", הדגיש את עמדת ישראל, "אנחנו שם כדי לסלק את האיום של חמאס על ישראל ואת היכולת שלהם לשקם את היכולות שלהם ולתקוף שוב ושוב, כפי שהם אומרים שהם יעשו. אנחנו ממוקדים מאוד במבצע שלנו".
בשיחה עם "פוקס ניוז" אמר הרצוג: "אנשים צריכים להבין שעזה היא מתחם הטרור הגדול ביותר בעולם, עם יותר מ-500 קילומטרים של מנהרות טרור. אנחנו לא מכוונים לפגוע באוכלוסייה. אני מאמין שמה שאנחנו רואים היום, כשעוד ועוד אנשים עוברים דרומה, מלמד אותנו שהאנשים האלה לא רוצים לשמש כמגן אנושי לחמאס. אנחנו מבינים שהם לא אוהבים אותנו, אבל הם גם לא אוהבים את חמאס".
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
נשיא הרשות אבו מאזן. נתניהו: "לא יכולה להיות שם רשות שהעומד בראשה לא גינה את הטבח"
(צילום: AP)
דבריו של הרצוג ל"פוקס ניוז" באים כאמור אחרי ששלשום אמר נתניהו כי אחרי המלחמה ישראל תשאיר בידיה "שליטה ביטחונית כוללת" ברצועת עזה, כך שתוכל להיכנס לרצועה בכל עת שתרצה כדי לחסל מחבלים העלולים לצוץ מחדש".
על האפשרות שהרשות הפלסטינית תשלוט בעזה אמר נתניהו: "לא תהיה רשות אזרחית שמחנכת הילדים שלה לשנוא את ישראל, להרוג ישראלים, לחסל את מדינת ישראל. לא יכולה להיות שם רשות שמשלמת למשפחות של מרצחים לפי מספר האנשים שהם רצחו. לא יכולה להיות רשות שמי שעומד בראשה, יותר מ-30 יום אחרי הטבח עדיין לא גינה את הטבח. זה לא יכול להיות שם. יצטרך להיות שם דבר אחר. יכולים להיות לחצים בעניין הזה, אך אני לא מתכוון לוותר".
פורסם לראשונה: 23:24, 12.11.23