העומסים בבתי החולים ברחבי הארץ
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הלל יפה, איתן גליקמן, מאיר תורג'מן )

עומסים כבדים נרשמו בימים האחרונים בבתי חולים בכל רחבי הארץ, על רקע תחלואת החורף והמחלות הנשימתיות המתלוות אליה. עיקר העומסים מתרכזים במחלקות הפנימיות, אך גם בחדרי המיון ובחדרי הטיפול הנמרץ. "אין אוויר במחלקה, יש תחושת מחנק", סיפרה ענת, שאביה בן ה-79 מאושפז בבית החולים ברזילי באשקלון עם קשיי נשימה. "זה טירוף מה שהולך כאן, וכל שנה המצב רק הולך ומחמיר".
בברזילי פועלות חמש מחלקות פנימיות, ושלוש מתוכן נסגרו עקב עומס חולים. שתי מחלקות עדיין קולטות מעט חולים, אבל העומס בלתי נסבל - והתורים להיקלט בהן ארוכים. השנה לא רק מקרי קורונה מגיעים לבית החולים - אלא השפעת מחריפה, ומשפיעה על כמות החולים. ברזילי כמובן לא לבד: כך למשל, בבית החולים שערי צדק בירושלים הגיע שיעור התפוסה במחלקות הפנימיות ל-150% - ובהלל יפה בחדרה ל-135%. בבילינסון, בפוריה ובשמיר אסף הרופא שיעורי התפוסה הגיעו ל-120%, ובתי חולים נוספים עומדים על 100% או קרוב לכך.
"הצוותים והאחיות מתרוצצים כאן הלוך ושוב, ולמרות זאת לא מצליחים להגיע לכולם", הוסיפה ענת. "התלבטתי אם להביא את אבא שלי לכאן והאמת שמשכתי את הזמן כמה שאפשר, כי ידעתי שנורא עמוס. נתתי לו צ'אנס להחלים בבית, אבל אחרי שלושה ימים כשהבנתי שאני כבר מסכנת את חייו, החלטתי לאשפז אותו למרות הכול".
6 צפייה בגלריה
עומסים בבית חולים ברזילי, אשקלון
עומסים בבית חולים ברזילי, אשקלון
עומסים בבית החולים ברזילי באשקלון
(צילום: גדי קבלו)
6 צפייה בגלריה
עומסים בבית חולים ברזילי, אשקלון
עומסים בבית חולים ברזילי, אשקלון
(צילום: גדי קבלו)
באסותא באשדוד, אגב, נאלצו רופאים להפנות חולים לבתי חולים אחרים בגלל העומס. "אני לא מבינה למה לא בונים עוד בתי חולים בדרום", אמרה ענת. "למה הם מחכים שם בממשלה?".
ד"ר ארז בירנבוים, מנהל בית החולים הציבורי אסותא באשדוד, אמר כי "החורף הזה מביא לידי ביטוי את מה שכולם יודעים - בישראל אין מספיק מיטות פנימיות עבור האזרחים. להמחשה, בית החולים שאותו אני מנהל קטן במידותיו על האוכלוסייה שאותה הוא אמון לשרת. יש רבע מיליון איש על 350 מיטה, ולראיה: בשבועות האחרונים, לרבות ביום שני השבוע, נאלצנו לסגור מספר פעמים את חדר המיון לכניסת אמבולנסים".
בירנבוים הוסיף כי ניתן להגדיל את כמות המיטות תוך שנים ספורות - אך הדבר דורש החלטת ממשלה. "יש בליבי חשש אמיתי מול האתגרים העתידיים של גידול האוכלוסייה", אמר. "המדינה צריכה להחליט על העברת כספים לצורך הרחבת בתי החולים כך שיתאימו למציאות. עם קבלת ההחלטה אנחנו, באסותא אשדוד, יכולים כבר מחר בבוקר לעלות עם הדחפורים לשטח ולהבטיח שתוך ארבע שנים יהיה בדרום הארץ בית חולים מותאם בגודלו לאוכלוסייה".
6 צפייה בגלריה
זיוה עם אביה שמאושפז בבית החולים קפלן
זיוה עם אביה שמאושפז בבית החולים קפלן
"הכול ישן, המקלחות ישנות והמזגן לא עובד". זיוה דוד לצד אביה
(צילום: מאיר תורג'מן)
במחלקה הפנימית ד' שבבית החולים הלל יפה שבחדרה קשה היה שלא להבחין בעומס הגדול של המאושפזים. שישה אחים ואחיות ורופא תורן מתמודדים עם העומסים במחלקה פנימית ד', שבה מאושפזים 52 חולים, חלקם במסדרון. במחלקה עצמה יש 36 מיטות בלבד. דעאף האון, בן 72 שחובר לבלון חמצן, סיפר כי "הצוות כאן אנושי, אבל עמוס מאוד".
עיאד דראושה, אח אחראי במחלקת פנימית ד' בהלל יפה, הסביר: "מגיעים הרבה חולים שיש להם קוצר נשימה, שפעות ודלקות ריאות. יש הרבה סימפטומים של מחלות חורף, והעומס גדול מאוד. לצערי, חלק מהחולים מקבלים טיפול במסדרונות". בסך הכול מונשמים חמישה מאושפזים במחלקה, ודראושה מסביר: "העומס לא פוסק לרגע. כולנו סביב החולים כל העת ולא יודעים מה מצפה לנו - אם זה הגל הגדול של החורף, או שיגיעו בהמשך עוד חולים".
6 צפייה בגלריה
עומסים בבית חולים הלל יפה
עומסים בבית חולים הלל יפה
עומסים בבית החולים הלל יפה בחדרה
(צילום: איתן גליקמן )
6 צפייה בגלריה
האח אחראי עיאד עם מטופל, בית חולים הלל יפה
האח אחראי עיאד עם מטופל, בית חולים הלל יפה
(באדיבות בית חולים הלל יפה )
6 צפייה בגלריה
האח האחראי עיאד דראושה, בית חולים הלל יפה
האח האחראי עיאד דראושה, בית חולים הלל יפה
"לצערי, חלק מהחולים מקבלים טיפול במסדרונות". עיאד דראושה
(באדיבות בית חולים הלל יפה)
במחלקה פנימית א' בבית החולים קפלן ברחובות מתמודדים עם תפוסה של 115%. זיוה דוד, שיושבת לצד אביה יחזקאל בן ה-78 שמאושפז בפנימית א', הודתה לרופאים שמתרוצצים לדבריה בין החולים - ואמרה: "אני מאוד מקווה שהפוליטיקאים יבואו לראות באיזה תנאים קשים החולים מאושפזים. הכול ישן, המקלחות ישנות והמזגן לא עובד. בתחילת השבוע היה כאן מטורף במחלקה, האחיות והרופאים מסכנים. הם נופלים מהרגליים. אנחנו לא עוזבים את אבא שלנו לבד, אנחנו שומרים עליו כי הצוות עמוס בעבודה".
ד"ר חפציבה גרין הודתה לדוד על מילותיה לצוות, ואמרה כי התקן במחלקה הוא 37 מיטות - אך התפוסה היא 43 ולפעמים אף יותר מכך. לדבריה, הסיבה העיקרית לכך היא סיבוכים של מחלת השפעת. "אצלנו אין מצב שיהיה חולה במסדרון, כשיש כמות חולים גדולה דוחסים עוד חולים לחדרים שהופכים לצפופים", אמרה. "השנה הזן של וירוס השפעת A הוא יותר חזק".
גרין קראה להתחסן לשפעת, אך ציינה כי "החיסון לא מונע הדבקה - הוא מונע סיבוכים או הידרדרות למצב של מחלה קשה. בל נשכח שאנחנו אחרי הקורונה, הורדנו מסכות, הריחוק החברתי בוטל, והתוצאה היא שיש יותר נדבקים. השנה היא קשה במיוחד".
עם זאת, גרין ציינה כי מדי שנה חווים בבית החולים את העומסים הכבדים במחלקות הפנימיות. "המנכ"ל החדש-ישן של משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הבטיח בסוף הקדנציה הקודמת שלו שלא תהיה זקנה במסדרון", אמרה. "הוא הבטיח להגדיל את מספר המיטות והתקנים במחלקות הפנימיות, ואנחנו מצפים שיקיים".
ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות מפרסם בכל שנה חוזר היערכות מערכת הבריאות לחורף, המפרט את ההיערכות הנדרשת מבתי החולים וקופות החולים לעונה זו. במקרה של עומס חריג ניתן לפנות למשרד על מנת לבחון כיצד ניתן לסייע. כבכל שנה, גם השנה הגיעו פניות מבחי חולים על עומסים במספר מחלקות, וכל בתי החולים שפנו קיבלו מענה בנושא, בין השאר הסתת אמבולנסים לבתי חולים סמוכים ועוד. משרד הבריאות שב ומזכיר כי בכל מקרה שבו יש צורך, יש לפנות מיידית לטיפול רפואי".