נתניהו ונשיא צ'אד
(צילום: רועי אברהם / לע"מ)

נשיא צ'אד מהמט דבי הגיע היום (רביעי) לביקור בן יומיים בישראל - פחות מחמש שנים לאחר חידוש היחסים בין המדינות - ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. אביו של הנשיא, אידריס דבי, הגיע לביקור היסטורי בישראל בסוף 2018, וכחודשיים לאחר מכן ביקר נתניהו בצ'אד, שם הכריז על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות אחרי 47 שנות נתק.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צ'אד מהמט דבי
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צ'אד מהמט דבי
ישראל מעניקה לצ'אד סיוע במגוון תחומים. נתניהו ודבי
(צילום: קובי גדעון / לע"מ)
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צ'אד מהמט דבי
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צ'אד מהמט דבי
המפגש עם נשיא צ'אד ופמלייתו
(צילום: קובי גדעון / לע"מ)
הביקור של הנשיא המכהן הוא הראשון בישראל מאז החליף את אביו הרודן בתפקיד לפני כשנתיים - אז הוא הוכרז כמת, יום אחרי ההודעה הרשמית על כך שניצח בבחירות לנשיאות וזכה בכהונה שישית. צבא צ'אד טען בשעתו כי אידריס דבי מת מפציעות שספג בחזית במלחמה במורדים.
בחודש מאי 2022 הגיש שגריר ישראל בצ'אד בן בורגל את כתב אמנתו לנשיא צ'אד. מאז חידוש היחסים, ישראל מעניקה לצ'אד סיוע במגוון תחומים, ובדצמבר האחרון חנכה יחידת טיפול נמרץ שתרמה בבירה נג'מנה בטקס חגיגי במעמד שר החוץ של צ'אד.
אחרי המפגש עם דבי אמר נתניהו: "אנו רואים את היחסים האלה כחשובים ביותר, עם מדינה גדולה בלבה של אפריקה. אלה יחסים שאנו רוצים לשדרג לרמות חדשות, לגבהים חדשים". לדברי נתניהו, הביקור של דבי בישראל ופתיחת השגרירות הם ביטוי לכך.
מחר בבוקר נתניהו ודבי יחנכו את שגרירות צ'אד ברמת גן. "אנו מאמינים ששיתוף הפעולה בינינו יכול לסייע לקדם לא רק את היחסים ואת שיתוף הפעולה שלנו, אלא מהווה גם חלק מחזרתה של ישראל לאפריקה וחזרתה של אפריקה לישראל", אמר נתניהו. "יש לנו מטרות משותפות של ביטחון, שגשוג ויציבות".
לאחר ההצהרות התכנסה פגישה מורחבת בהשתתפות השר לעניינים אסטרטגים רון דרמר, ר' המוסד דד ברנע, ראש הסגל צחי ברוורמן, ראש המל"ל צחי הנגבי, המזכיר הצבאי של רה"מ אלוף אבי גיל ושגריר ישראל בצ'אד (שמקום מושבו בסנגל) בן בורגל. מהצד של צ'אד השתתפו שר החוץ מהמט סאלח אנאדיף, שר הביטחון דאוד יאיא ברהאים, ראש הקבינט הנשיאותי אידריס יוסוף בוי וראש השירותים החשאיים, הגנרל אחמד קוגרי.