דונלד טראמפ התייחס היום (שני) להמשך הפעילות של טיקטוק בארה"ב, ואמר כי למרות שהיא מהווה איום על הביטחון הלאומי הוא לא תומך בחסימתה. טראמפ אמר זאת למרות שב-2020, כשהיה נשיא, הוא רצה לחסום את האפליקציה הסינית – אך בתי המשפט סיכלו את המהלך.
טראמפ הכחיש את הטענות שהשינוי בעמדתו נובע מהעובדה שג'ף יאס, איש עסקים שתורם לקמפיין הבחירות שלו, הוא אחד המשקיעים בחברה הסינית "בייטדאנס", שטיקטוק שייכת לה.
3 צפייה בגלריה
טראמפ וטיקטוק
טראמפ וטיקטוק
(עיבוד תמונה. צילום: AP, AFP)
הקשר בין טיקטוק לממשלה הקומוניסטית בסין מטריד את וושינגטון, והמשך פעילות האפליקציה עומד על סדר היום במערכת הבחירות לנשיאות. הקונגרס בארה"ב מגבש חוק שמטרתו לנתק את הקשר בין טיקטוק לחברה שמחזיקה בבעלות עליה, "בייטדאנס" הסינית. בבית הנבחרים מקדמים חוק שקובע שאם טיקטוק לא תימכר לחברה אחרת בתוך חצי שנה, חברות הסלולר בארה"ב לא יוכלו לאפשר הורדה של האפליקציה, שבה משתמשים 170 מיליון אמריקנים.
סטיב סקליס, מנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, אמר על קידום החוק: "אנחנו חייבים לוודא שממשלת סין לא משתמשת בטיקטוק נגד משתמשים אמריקנים והממשל שלנו באמצעות איסוף מידע ותעמולה". בטיקטוק הכחישו את הטענות שמפעילי האפליקציה מעבירים לממשלה הסינית מידע על הגולשים האמריקנים. "לחקיקה הזאת יש תוצאה שנקבעה מראש: איסור מוחלט על פעילות של טיקטוק בארה"ב", אמרה "בייטדאנס". לדבריה, הממשל האמריקני "מנסה לשלול מ-170 מיליון אמריקנים את הזכות החוקתית לחופש הביטוי".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
(צילום: Alex Brandon/AP, Stephanie Scarbrough/AP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הביע תמיכה בחוק המתגבש, למרות שצוות הקמפיין שלו פתח בחודש שעבר לנשיא הדמוקרטי חשבון בטיקטוק – כדי לחזר אחרי הקהל הצעיר. פתיחת החשבון בטיקטוק עוררה ביקורת, מכיוון שכנשיא הגביל ביידן את השימוש של עובדי הממשל בטיקטוק. הקמפיין של טראמפ, ששינה את עמדתו בנוגע לפעילות האפליקציה הסינית בארה"ב, לא הצטרף לאפליקציה.
כשטראמפ הסביר את עמדתו החדשה, הוא מתנגד לחסימת טיקטוק גם כדי לא לחזק את Meta - החברה שמפעילה את פייסבוק ואינסטגרם. "אני לא רוצה שפייסבוק תגדל פי 2", אמר טראמפ בראיון ל-CNBC. "אם יאסרו על טיקטוק אז פייסבוק וחברות אחרות, אבל בעיקר פייסבוק, יהיו המרוויחות הגדולות מכך, ואני חושב שפייסבוק מאוד לא הוגנת".
3 צפייה בגלריה
טיק טוק על רקע דגלי ארה"ב וסין
טיק טוק על רקע דגלי ארה"ב וסין
(צילום: Ascannio / Shutterstock.com)
טראמפ תקף בעבר את Meta על חסימת הגישה לעמודי הפייסבוק והאינטסגרם שלו נחסמה, ועל מחיקת פוסטים שפרסם במהלך מהומות הקפיטול. חסימת העמודים בוטלה בפברואר אשתקד.
הנשיא לשעבר הזכיר בדבריו גם הזכיר את הפופולאריות הגדולה של טיקטוק בקרב משתמשים צעירים, ואמר שחסימת האפליקציה בארה"ב תפגע בהם. "יש הרבה ילדים קטנים שנמצאים בטיקטוק ומשתגעים בלעדיה. יש בטיקטוק הרבה דברים טובים והרבה דברים רעים".