סימן לבאות? מתברר שהמהפכה שמבצע יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, באה לידי ביטוי גם ברפורמה ושינוי תכני ספרי הלימוד מאז שעלה לשלטון. בין היתר, הוסרו התייחסויות ליהודים כקופים וכחזירים הסוגדים לשטן ותיאורים שלהם כבוגדניים מטבעם וכאויבי האיסלאם המושבעים. הוסרו ועודנו חומרים אנטי-ישראליים על השימוש שעושים הציונים בנשים, בסמים ובתקשורת לצורך הגשמת מטרותיהם וקונספירציות שלפיהן, לישראל יש תוכניות להרחיב את גבולותיה מנהר הנילוס במצרים ועד הפרת בעיראק.
2 צפייה בגלריה
סעודיה הסירה תכנים אנטי ישראליים ואנטישמיים מספרי הלימוד
סעודיה הסירה תכנים אנטי ישראליים ואנטישמיים מספרי הלימוד
אחד השינויים בספרי הלימוד בסעודיה
מחקר חדש, שבחן שינויים שנעשו השנה בתוכנית הלימודים הסעודית, ביחס לחמש השנים האחרונות מצא המשך מגמה של שינויים חיוביים בספרי לימוד בכל הנוגע לתכנים אנטי-ישראליים ואנטישמיים. כמו כן, נרשמה התקדמות גם בנושאי מגדר, נוספו תכנים נגד חיזבאללה והחות'ים הנתמכים בידי איראן ונגד תנועת האחים המוסלמים, ותכנים סובלניים יותר, המקדמים שלום.
המחקר שבוצע על ידי מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se בלונדון החוקר ומנתח תכנים של ספרי לימוד בעולם לעידוד תכנים של שלום וסובלנות על פי הסטנדרטים של אונסק”ו, כלל ניתוח של 301 ספרי לימוד שפורסמו בחמש שנים האחרונות על ידי משרד החינוך הסעודי.
השינוי המשמעותי ביותר שנעשה הוא בהתייחסות השלילית כלפי יהודים, כאשר כמעט כל הדוגמאות האנטישמיות בספרים, הוסרו השנה לחלוטין. כך למשל, נמחק שיר על ההתנגדות להתיישבות יהודית בפלסטין. גם משימה שביקשה מהתלמידים להפריך את טענות הציונים לגבי הקשר שלהם לפלסטין הוסרה. ספר היסטוריה לתיכון כבר לא כולל שיעור על התוצאות החיוביות של האינתיפאדה הראשונה והתייחסות לישראל כ"דמוקרטיה מסולפת". גם עלילת דם המאשימה את ישראל בהצתת מסגד אל-אקצא ב-1969 הוסרה מאחד הספרים כמו גם דוגמה שטענה כי הסיבות של ישראל לפתיחת מלחמת ששת הימים היו רצונה להשתלט על אתרים קדושים לאיסלאם ולנצרות בירושלים ועל בארות נפט בחצי האי סיני.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
נתניהו ויורש העצר הסעודי
(צילום: הדר יואביאן, רויטרס)
במספר מקומות בספרי הלימוד מיתנו את הטרמינולוגיה כלפי ישראל והחליפו אזכורים של "האויב הציוני" או "כאויב הישראלי" ל"הכיבוש הישראלי". עם זאת, ספרי הלימוד עדיין לא מכירים בישראל ולא מלמדים על השואה. במפות יש התעלמות מוחלטת מקיומה של ישראל וציון שמה, הציונות עדיין מתוארת כתנועה קולוניאלית וגזענית אירופית, ועדיין יש מקומות שבהם היא מתוארת כ"ישות הציונית".
מרכוס שף מנכ"ל מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se: "אמנם כל רפורמה בספרי לימוד היא בעלת חשיבות, אבל לספרי הלימוד של ערב-הסעודית נודעת משמעות מיוחדת כמובילת הזרם הסוני באיסלאם".
אריק אגסי, סמנכ"ל מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se: "השינויים שמבצע בן סלמאן הם אמיצים ביותר, חסרי תקדים ומהווים סימן לבאות. סעודיה היא לא עוד סתם מדינה. ספרי הלימוד שלה מופצים לקהילות מוסלמיות ברחבי העולם ונלמדים על ידי עשרות מיליוני תלמידים במסגדים ובמסגרות חינוכיות אחרות".