מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש העביר היום (שישי) באמצעות ראש הסגל שלו לשגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן את ההודעה הרשמית ולפיה ישראל תיכלל ב"רשימה השחורה" של מדינות וארגונים הפוגעים בילדים באזורי סכסוך - לצד רוסיה וארגוני הטרור דאעש, אל-קאעידה ובוקו חראם. גורם דיפלומטי אמר כי גם חמאס והג'יהאד האיסלאמי ייכנסו לאותה רשימה. הדוח עצמו יפורסם בעוד שבוע בדיוק.
"האו"ם הכניס את עצמו היום לרשימה השחורה של ההיסטוריה כשהצטרף לתומכים במרצחי החמאס", הגיב לכך ראש הממשלה בנימין נתניהו. "צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם ושום החלטה הזויה של האו"ם לא תשנה זאת". שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע שלצעד זה "יהיו השלכות על יחסי ישראל והאו"ם" - ואגף ארגונים בינלאומיים במשרד החוץ כבר מכין צעדי תגובה אפשריים, בעקבות הנחיית כ"ץ.
התגובה של ארדן להכנסת ישראל לרשימה השחורה

במועצה לביטחון לאומי כבר התקיימו דיונים על צעדי התגובה האפשריים, ועוד לפני ההודעה הנוכחית המליץ ארדן על שורת צעדים ובהם סגירת מתחם מטה האו"ם בארמון הנציב; ניתוק כל קשר עם שליח המזכ"ל לתהליך השלום תור ונסלנד ואי-אישור ויזה למחליפו שצפוי להתמנות עוד כמה חודשים; אי-מתן ויזות חדשות לכניסה לישראל או לפעילות ביו"ש לבכירי או"ם וראשי סוכנויות, בעיקר OCHA וארגון הבריאות העולמי; ו⁠הכרזה על אונר"א כארגון טרור.
בנוסף, על הפרק גם הודעה על סיום פעילות כוח UNTSO, ארגון הפיקוח על הפסקת האש של האו"ם. המזכ"ל גוטרש אמר לאלוף הדי זילברמן, נספח צה"ל בארצות הברית, כי לא יושפע מזה. בכל מקרה, בכיר ישראלי אמר כי "ישראל שוקלת להסיר את הכפפות נגד האו"ם". לדבריו, בשבוע הבא הממשלה תחליט על "צעדי תגובה מרחיקי לכת, פעם אחת ולתמיד, כדי שיראו שזה לא עובר בלי כלום".
"אני מזועזע מההחלטה המבישה של המזכ"ל", אמר השגריר ארדן. "מי שנכנס ל'רשימה שחורה' זה לא צה"ל אלא המזכ"ל, שמעודד טרור ושכל החלטותיו מונעות משנאה לישראל. זו החלטה לא מוסרית שמסייעת לטרור ונותנת פרס למחבלים. הצבא שלנו הוא המוסרי בעולם ואילו המזכ"ל הוא חלק מ'רשימה שחורה' של בכירי או"ם שבמקום להגן על אזרחים חפים מפשע, מגינים על ארגוני טרור ומעודדים אותם לעשות שימוש בילדים. שיתבייש לו".
כבר בתחילת החודש שעבר נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי בישראל קיים חשש ממשי מהמהלך, בעקבות ריבוי ההתבטאויות של גוטרש המכוונות נגד ישראל. גורמים שונים המעורים בנושא אומרים כי "המזכ"ל הנוכחי שונא ישראל - ואי-אפשר עוד להשפיע עליו". לפי הגורמים, "המשמעות של הכללת ישראל ברשימה השחורה בעייתית מאוד ועלולה לגרום למדינות בעולם להטיל על ישראל אמברגו נשק".
הדוח, שמתפרסם פעם בשנה ומכסה את השנה שקדמה לו, נכתב על-ידי שליחת האו"ם לילדים ואזורי מלחמה וירג'יניה גמבה, ומהווה למעשה נספח לדוח מזכ״ל האו"ם לילדים באזורי סכסוך, הכולל רשימת מדינות וארגונים חמושים שלא נקטו באמצעים המספקים לשיפור הגנה על ילדים.
מזכ"ל האו"ם: "מתקפת חמאס לא התרחשה בוואקום"
(צילום: United Nations)

הדוח הנוכחי יכסה את כל 2023, כאשר ברבעון האחרון יש קפיצה בנתונים בשל אירועי 7 באוקטובר. בשנה שעברה נכללו ברשימה השחורה אפגניסטן, קולומביה, קונגו, עיראק, מאלי, מיאנמר, סומליה, סודן, תימן וסוריה; וארגוני הטרור אל-קאעידה, דאעש, אל-שבאב ובוקו חראם. השינוי הדרמטי שחל בשנה שעברה הוא שגם הכוחות החמושים של רוסיה הוכנסו לדוח. כאן: כל המדינות וארגוני הטרור שנכללו ברשימה אשתקד.
בעקבות הודעת גוטרש שישראל תיכלל ברשימה, אמר שר החוץ ישראל כ"ץ כי ישראל דוחה "בשאט נפש" את ההחלטה: "ההחלטה להכליל את צה"ל ברשימה היא כל כולה של מזכ"ל האו"ם והיא עדות נוספת לאיבתו את ישראל ולהתעלמותו המכוונת ממתקפת חמאס ב-7 אוקטובר ומזכותה של ישראל להגנה עצמית. זהו אותו מזכ״ל או"ם שבחר להתעלם מפשעי המין של החמאס, למרות הדוח שכתבה הנציגה המיוחדת של האו"ם".
לפי כ"ץ, "דוח המזכ"ל לגבי ישראל והפלסטינים נשען על נתונים לא מאומתים ומעוותים, חלק מתעשיית דוחות מעוותים ומוטים של ארגונים כמו OCHA שרק לאחרונה הפחית ביום אחד את מספר ההרוגים של ילדים ונשים במלחמה בעזה בחצי ללא הסבר כלשהו, ומסתמך על נתוני משרד הבריאות של חמאס. ישראל תחשוף לעולם את העיוותים של דוחות אלה. לצעד זה יהיו השלכות על יחסי ישראל עם האו"ם".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת ביום ה-234 למלחמה
מליאת הכנסת ביום ה-234 למלחמה
שר החוץ כ"ץ: "להחלטה יהיו השלכות על יחסי ישראל והאו"ם"
(צילום: שלו שלום)
יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, תקף אף הוא את האו"ם: "ההחלטה הזו היא שפל היסטורי. בשעה שישראל מנהלת את המלחמה הצודקת בהיסטוריה שלה, מול מפלצות אדם, באו"ם שמים את ישראל איתם ועם דאעש באותה הסירה. נמשיך להילחם את המלחמה הצודקת הזאת, וכמו תמיד נפעל לפי רמות המוסר הגבוהות ביותר ולפי הדין הבינלאומי. לא בגלל האו"ם - אלא כי זה מי שאנחנו".
יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הגיב: "עתידנו וגורלנו בידינו. אומות העולם יכולות לעזור ויכולות להקשות. אבל כשעתיד המדינה, וחיי הילדים שלנו מונח על הכף יש לנו ברירה אחת - אנחנו מוכרחים לנצח".
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "האו״ם חבר לארגון חמאס והפך למשתף פעולה של הטרור. זו בושה שאין כדוגמתה. אסור לישראל לשתוק על כך, התגובה חייבת להיות לאירוע החמור הזה חייבת להיות חריפה ולכלול סנקציות נגד אנשי האו"ם".
תיעוד מתקיפת מחבלים בבית ספר של אונר"א
(צילום: דובר צה"ל )

שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, אמר כי "ההחלטה המבזה והשערורייתית של האו"ם נגועה בשנאת ישראל ולמעשה נותנת פרס לטרור, ומתעלמת באופן בוטה ממעשי הזוועות, הטבח, האונס של אזרחים ואזרחיות חפים מפשע והחזקת החטופים בידי חמאס. מדינת ישראל מחויבת להמשיך לפעול עד להשגת יעדי המלחמה הצודקת - השבת החטופים, חיסול חמאס והשבת הביטחון לתושבי הצפון".
גוטרש לא יציין מפורשות את ישראל או את צה"ל - אלא, למשל, יציין את כוחות הביטחון הישראליים. ישראל תמצא את עצמה בחברה של מדינות לא דמוקרטיות ותהיה המדינה הדמוקרטית הראשונה שנכנסת לדוח, הסוקר אזורי סכסוך בכל העולם ומייחד כשני עמודים לישראל, שתהווה פרק ממנו.
עד השנה, היה פרק בדוח שהוקדש לישראל ולפלסטינים אך כאמור ישראל לא נכנסה עד היום לרשימה השחורה, שכותרתה היא "צדדים שלא נקטו צעדים מספקים לשפר את ההגנה על ילדים". האו"ם תיעד עד כה את כמות הנפגעים, אך לא היו לכך השלכות פרקטיות. מקור הנתונים בדוח הוא ארגוני האו"ם וגורמים בשטח, אך בארגון לא ניזונים מנתונים שהצדדים מספקים. לישראל יש ביקורת על התהליך, שכן המספרים גדולים בצד הפלסטיני. בראיית הפלסטינים, גם מחבלים בני 18 נספרים כילדים וכקורבנות פלסטיניים - קביעה שישראל כמובן לא מסכימה עימה.
4 צפייה בגלריה
נוסייראת
נוסייראת
בית ספר של אונר"א שהופצץ בנוסייראת
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
בכל מקרה, ההשלכות של כניסה לרשימה השחורה הן נזק תדמיתי שכן הדוח זוכה למוניטין בינלאומי רב ויצוטט בכל גופי האו"ם, כולל עצרת האו"ם, מועצת הביטחון ובתי הדין בהאג. מבחינה פרקטית, ברגע שמדינה או גורם מוכנסים לרשימה - מוקם מנגנון שמייצר דוחות ייעודיים ביחס אליהם. כלומר, המשרד של השליחה המיוחדת יצטרך להכין דוחות ייעודיים ביחס לישראל. בהמשך, הדוחות יסופקו לקבוצת העבודה של מועצת הביטחון לגבי ילדים באזורי סכסוך. אותה קבוצת עבודה יכולה לייצר המלצות שמועצת הביטחון יכולה להחליט אם לקבל או לא - למשל בדרך של החלטת המועצה בנוגע למה שמצופה מישראל. מבחינת מדינות אחרות, כניסה לרשימה הלא מחמיאה תיתן רוח גבית שלילית ליוזמות של חרם, דה-לגיטימציה, פגיעה במסחר ואמברגו נשק.

"גיוס קטינים כמלשנים ורצח אלפי ילדים"

כבר בטיוטה שקיבלה ישראל לפני כמה חודשים - האו"ם ייחס לה אחריות לפעולות שמהוות הפרות של המשפט הבינלאומי ביחס לפגיעה בילדים. באותה טיוטה, הועלו טענות על שימוש בפצצות רחבות היקף בשטח בנוי; הטלת מצור קשה על עזה; וטענות שישראל תקפה תשתיות קריטיות לצרכים הומניטריים לרבות מוסדות או"ם, בתי ספר, בתי חולים, מתקני מים וסניטציה.
הטיוטה גם כוללת טענות על ניסיון של ישראל לגיוס קטינים כ"מלשנים" וטענות על כך שכוחות הביטחון עשו שימוש בילדים כדי להגן על עצמם. בטיוטה המקורית, לא הייתה כל התייחסות לשימוש של חמאס והג'יאהד האיסלאמי בילדים בתור מגן אנושי; ולא הייתה כל התייחסות לירי הטילים של חמאס לשטח ישראל ובהיקפים גדולים כלפי אוכלוסייה אזרחית והפגיעות במתקנים אזרחיים, לרבות גני ילדים, בתי חולים ובתי ספר. כמו כן, ישראל מואשמת בהרג שישה קטינים בלבנון, אך גם בנושא זה לא הוזכר כל הקשר או התייחסות לתקיפות חיזבאללה על ישראל והנזק שהן גורמות.
4 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
"הוא שונא ישראל - אי-אפשר להשפיע עליו". גוטרש
(צילום: REUTERS/Alaa Al-Sukhni)
בנוסף, הטיוטה כוללת התייחסות להפרות שביצעו מתנחלים כשפגעו לכאורה בילדים פלסטינים. עוד נודע כי בטיוטה ישראל מואשמת במניעת סיוע הומניטרי לעזה - ללא כל אזכור של החטופים והעובדה שאינם מקבלים גישה לסיוע הומניטרי. הטיוטה כוללת האשמות קשות בדבר רצח אלפי ילדים פלסטינים ופציעה של אלפים נוספים; 20 אלף טענות להפרות שנוגעות לילדים; 459 טענות להתקפות על בתי ספר; ו-326 טענות להתקפות על בתי חולים.
למרות ריבוי ההאשמות, היו גם נקודות אור בטיוטה: שליחת האו"ם לילדים ואזורי מלחמה שכתבה את הדוח, וירג'יניה גמבה, הזכירה את פשעי 7 באוקטובר בהקשר פגיעה בילדים. קיים פירוט של שיטות הרצח במטרה להעיד על חומרתם ומופיעות אמירות על טענות לפשעי מין ומגזר. כמו כן, מופיע ייחוס אחריות מפורש לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי, וישנן טענות על 3,900 הפרות כלפי ילדים ישראלים.
למרות הטענות הרבות נגד ישראל, יש לציין כי המזכ"ל יכניס את ישראל לרשימה על סמך מה שהאו"ם הצליח לאמת לכאורה, הן לגבי הגדה והן לגבי עזה, על-פי הפרמטרים שמועצת הביטחון קבעה שבוחנים ביחס לקטינים: המספר הרב של ילדים שנהרגו או נפצעו בעזה מהפצצות; הרג, הטלת מום (פציעה), גיוס של קטינים, הפצצות של בתי ספר, הפצצות של בתי חולים וכוחות סיוע הומניטרי ומניעת סיוע הומניטרי. אלה הפרמטרים שמועצת הביטחון קבעה שבוחנים יחס לקטינים.
4 צפייה בגלריה
עצרת האו"ם בניו יורק
עצרת האו"ם בניו יורק
עצרת האו"ם
( צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
נודע כי ישראל טענה בתגובתה לטיוטה כי היא לא מכירה ניסיונות של צה"ל וכוחות הביטחון לגייס קטינים כמודיעים, ואלמלא יוצגו הוכחות יש למחוק את הטענה. לטענת ישראל, גם הטענה על שימוש בילדים כמגינים אנושיים שקרית ואינה מבוססת. ישראל מחתה על כך שהשימוש שחמאס עושה באוכלוסייה אזרחית, כולל בקטינים כמגינים אנושיים, אינו מופיע בדוח, וכי אין אזכור לכך שחמאס יורה ממרכזי אוכלוסייה אזרחית, בסמיכות לבתי ספר ובתי חולים, וזו למעשה הסיבה המרכזית לכך שהם נמצאים בסכנה להיפגע בעת הלחימה.
ישראל טענה עוד כי טיוטת הדוח לא מפרטת את השימוש שחמאס עושה בקטינים ישראלים חטופים כמגינים אנושיים. ישראל גם מבקשת שהדוח יציין כי חלק מהפגיעות בילדים נגרמו מטילים תועים של חמאס. לגבי הטענות הנוגעות למתנחלים, ישראל טוענת שאלו מקבלות בטיוטה ביטוי מטעה ולא נכון וכי היא פועלת כדי למנוע מקיצונים בודדים לנהוג באלימות ופועלת לאכוף עליהם את החוק. באשר לטענות על פגיעה בילדים בלבנון, ישראל טוענת שהאזכור בדוח הוא חד-צדדי, וישראל מצפה לראות גם תיאור מפורט של ההפרות החמורות של חיזבאללה לרבות התקפות על בתי חולים, בתי ספר וטילים כלפי אוכלוסייה אזרחית.
פורסם לראשונה: 00:05, 07.06.24