ארצות הברית התרווחה הלילה (בין שני לשלישי) מול מסך המחשב לרגל "ריאיון המאה" של המילארדר אילון מאסק עם המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ. כך לפחות כינה טראמפ מבעוד מועד את הריאיון, שהיה אמור להיות מועבר בשידור ישיר ברשת החברתית השייכת למאסק - X (לשעבר טוויטר). אולם בשעה 03:00 לפנות בוקר (שעון ישראל) הריאיון המתוכנן לא החל, בשל שיבושים ברשת, ומאסק טען כי מדובר במתקפת סייבר.
טראמפ: "יהודים מצביעים למפלגה הדמוקרטית מתוך הרגל"
(צילום: BELAAZ)

"רשת X נתונה להתקפת מניעת שירות (DDOS)", ציין מאסק, והוסיף כי אנשיו עובדים על פתרון התקלה. זמן קצר לאחר מכן הודיע כי הריאיון יתקיים עם "מספר מועט של מאזינים, ויפורסם ללא עריכה מיד לאחר מכן". התקפת DDOS, נציין, היא מתקפת סייבר שנועדה להשבית מערכת מחשב על ידי יצירת עומס חריג על משאביה, באמצעות "צבא בוטים" שמציף את המטרה בתנועה ממקורות שונים.
במאי אשתקד, נזכיר, כשמושל פלורידה רון דנסטיס תכנן להכריז על התמודדותו בבחירות בטוויטר, טראמפ לעג לו לאחר שהאירוע נכשל מסיבות טכניות. טראמפ פרסם אז פוסט ברשת החברתית שלו TRUTH: "וואו! ההשקה שלו בטוויטר היא אסון. כל הקמפיין שלו יהיה אסון. תראו!".
בתחילת הריאיון, שלו האזינו כ-1.2 מיליון איש בסופו של דבר, מאסק אמר כי התקפת הסייבר על השרתים "רק מראה כמה אופוזיציה יש אפילו לשמיעה של מה שיש לטראמפ לומר". הנשיא לשעבר השיב: "מזל טוב על שבירת שיאי האזנה, אבל באמת יש קולות מסוימים שצריך להשתיק. בדרך כלל אלה קולות שיש להם מה לומר, שהם בונים, ולכן אנחנו צריכים לראות בזה כבוד".
נשיא ארה"ב לשעבר דונאלד טראמפ בשיחה עם אילון מאסק
(מתוך X)

בהמשך, טראמפ הפר את הבטחתו שלא לדבר על ניסיון ההתנקשות ששרד, ומאסק ניסה להוביל אותו כמה פעמים לביקורת על השירות החשאי שכשל, ובמיוחד על סוכנת ששמרה עליו אישית. מאסק תהה אם היא "מסוגלת לעשות את העבודה מבחינה פיזית". טראמפ הסכים עם הטענות שניסיון ההתנקשות היה צריך "להימנע בקלות", אבל מנגד חילק שבחים על התגובה המהירה של השירות החשאי. כמו כן, הוא הבטיח לחזור לעצרת נוספת בבאטלר, פנסילבניה - שם אירע ניסיון ההתנקשות - בחודש אוקטובר.

ישראל, המהגרים ואיראן

טראמפ התייחס כצפוי גם לישראל, וקישר אותה לסוגיית המהגרים הנפיצה בארה"ב. "המהגרים מגיעים לכאן מהמזרח התיכון. הם מגיעים ממדינות שמפציצות את ישראל בטיפשות וזה נורא", אמר, והוסיף: "אתה מסתכל על זה וזה כל כך עצוב, 7 באוקטובר, כי זה מעולם לא היה צריך לקרות. יש לנו ממשלה פגומה". טראמפ סיכם את סוגיית המהגרים בהבטחה חריגה: "יהיה לנו את הגירוש הגדול ביותר בהיסטוריה של המדינה הזו, ואין לנו ברירה אחרת. אחרת לא תהיה לנו מדינה. זה מה שהם עשו למדינה שלנו".
הנשיא לשעבר אמר כי לדעתו "המצב עכשיו במזרח התיכון יכול להוביל למלחמת עולם שלישית", והוסיף הבטחה נוספת: "אנחנו נבנה כיפת ברזל כמו לישראל. לישראל יש את זה, לכמה מדינות אחרות יש את זה בלי שאף אחד יודע? למה לנו אין?", תהה. על איראן ואיומי התקיפה שלה, אמר כי "היא לא הייתה תוקפת כשאני בשלטון. תאמין לי, כשהייתי שם הם כיבדו אותי. כי אני חושב שהיה לנו טוב, ואני לא רוצה לעשות שום דבר רע לאיראן, אבל הם ידעו לא להתעסק. איראן הייתה מרוששת. בתקופה שלי לא היה להם כסף, לחמאס לא היה, לחיזבאללה".
1 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו נפגשים עם דונלד טראמפ
בנימין ושרה נתניהו נפגשים עם דונלד טראמפ
נתניהו וטראמפ באחוזתו בפלורידה. "איתי איראן לא הייתה תוקפת"
(צילום: עמוס בן-גרשום)
טראמפ חזר על טענתו מהשבועות האחרונים שלפיה הנשיא ביידן "חווה ניסיון הפיכה מצד חברי המפלגה שלו. הוא לא רצה לעזוב, והם אמרו, 'אנחנו יכולים לעשות את זה בדרך הנחמדה, או שאנחנו יכולים לעשות את זה בדרך הקשה. הוא היה נשיא נורא, הגרוע בהיסטוריה. ואחת הסיבות שהוא היה כל כך גרוע, זה קודם כל המתקפה נגד ישראל - היא לא הייתה מתרחשת לעולם (איתי)". בחלק אחר של השיחה, שעסק בעניינים פנימיים של ארה"ב, טראמפ הבטיח "לסגור את משרד החינוך", וטען כי יעביר את "הסמכויות למדינות עצמן". לדבריו, "זה יגרום למדינות כושלות כמו קליפורניה ללמד טוב יותר".
כצפוי, טראמפ לא פספס הזדמנות לתקוף את סגנית הנשיא קמלה האריס, ואמר: "היא כל כך אנטי-ישראלית, והיא רעה לשני הצדדים. ביידן עשה משהו בלתי אפשרי - שני הצדדים שונאים אותו, זה דבר קשה לעשות - איחוד". מאסק מתח ביקורת על האריס על כך שלא נכחה בנאום של בנימין נתניהו בקונגרס, וטראמפ אמר: "זה היה מאוד לא מכבד. אם אתה יהודי או אדם מאוד פרו-ישראלי ומצביע לקמלה - זה גרוע מביידן, ואתה צריך לעבור בדיקת מוח".
במשך כמעט שעתיים וחצי, טראמפ חזר על המנטרות הקבועות ונראה שהחידוש העיקרי בריאיון היה בעיקר חלופת המחמאות עם מאסק. המיליארדר אמר לטראמפ כי הוא מצפה "לעתיד מרגש ומעורר השראה שאנשים יכולים אופטימיים ונרגשים לגביו - וזה סוג העתיד שאני חושב שתביא כנשיא. ובגלל זה אני תומך בך". טראמפ השיב: "אני מעריך את זה, התמיכה הזאת חשובה לי מאוד. לא כל תמיכה שווה כל כך, אבל למען האמת, התמיכה שלך הייתה בעלת משמעות רבה", ואחר כך האיץ במאסק לפתח "מכוניות עם פאנלים סולריים על הגגות".
הפוסט של טראמפ ב-TRUTH על דסנטיס:
בפועל, הריאיון המתוקשר עם מאסק מסמן את המאמץ של הרפובליקנים להסיט את אור הזרקורים שגנבה לאחרונה המתמודדת הדמוקרטית לנשיאות, סגנית הנשיא קמלה האריס, שאף זוכה ליתרון קל בסקרים האחרונים. כמו כן, מדובר בחזרה הרשמית של טראמפ ל-X, שהייתה כזכור הפלטפורמה המרכזית שלו במהלך מסע הבחירות של 2016, וגם במהלך מרבית זמנו בין כותלי הבית הלבן בעת כהונתו כנשיא.
"השיחה החיה לא תהיה מתוסרטת ולא תכלול שום הגבלה על אף נושא", הבטיח מאסק מראש, והוסיף כי היא גם תהיה "מאוד מבדרת". הוא קרא למשתמשים לפרסם בצ'אט תוך כדי הריאיון שאלות והערות, אם כי זה היה לפני שהתברר כי הפורמט ישתנה נוכח השיבושים הטכניים. איל הטכנולוגיה הביע את תמיכתו בטראמפ במרוץ לנשיאות זמן קצר לאחר ניסיון ההתנקשות הכושל בו בחודש שעבר, ומאז הוא מקפיד לטנף וללגלג על האריס.
טראמפ מצידו חזר לפלטפורמה של מאסק בפעם הראשונה זה כמעט שנה, ושיתף שעות לפני הריאיון כמה פעמים פרסומת מהקמפיין שלו. זו הייתה רק ​​הפעם השנייה שטראמפ פרסם פוסט ב-X מאז שהחשבון שלו הושעה בעקבות המהומות בקפיטול ב-6 בינואר 2021. זמן קצר לאחר מכן כבר פרסם ציוץ נוסף, המאפיין את סגנונו: "מצבך טוב יותר עכשיו ממה שהיה לך כשהייתי נשיא? הכלכלה שלנו מרוסקת. הגבולות שלנו נמחקו. אנחנו אומה בדעיכה. נהפוך את החלום האמריקאי למשתלם שוב. נהפוך את אמריקה לבטוחה שוב. נהפוך את אמריקה לאדירה שוב!", צייץ.