״השינוי בהעברת סמכויות האכיפה לשר בצלאל סמוטריץ' מהווה סיפוח מעשי ומתקרב של יהודה ושומרון לישראל" - כך מעריכים גורמים בצה"ל אחרי חשיפת המכתב יוצא הדופן של מפקד פיקוד מרכז, אלוף יהודה פוקס, שפורסם היום (חמישי) ב"ניו יורק טיימס" - במסגרת התחקיר שערך העיתון על כישלון אכיפת החוק על מתנחלים אלימים ופעילי טרור ימין קיצוני בעשורים האחרונים. ֿלתחקיר המלא של ה"ניו יורק טיימס" (באנגלית) - לחצו כאן.
  • לקריאת המסמך המלא של האלוף פוקס - לחצו כאן
במסמך הסודי, שמוען לבכירי צה"ל ונכתב לפני כחודשיים, האלוף פוקס התריע כי מאז 7 באוקטובר כמעט ואין, אם בכלל, אכיפת בנייה בלתי חוקית בגדה המערבית על ידי צה"ל, שהוא הריבון לפי חוק בכל הקשור לבנייה ישראלית לא חוקית. בכך, בחסות המלחמה, הוקמו או הורחבו עשרות מאחזים ודרכים שנפרצו על ידי מתנחלים, ללא דין, כשידי פיקוד המרכז כבולות מלטפל בכך.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ', יהודה פוקס
בצלאל סמוטריץ', יהודה פוקס
השר בצלאל סמוטריץ', האלוף יהודה פוקס והמסמך
(צילום: שלו שלום, יואב דודקביץ')
עוד נודע כי בחודשים האחרונים ביקשו קציני פיקוד המרכז, באמצעות המינהל האזרחי, אישור ממינהלת ההתיישבות החדשה שהקים השר במשרד הביטחון סמוטריץ' כחלק מההסכמים הקואליציוניים, לאכוף את החוק בבניות בלתי חוקיות חדשות, אך בכל הקשור לעבירות כאלו שבוצעו על ידי ישראלים - הבקשות נדחו.
בצבא מעריכים כי "זה דבר חדש יחסית ובהתהוות, אבל המשמעות היא שאפליה שכזו תובא בקרוב למבחן בג"ץ, ואז צה"ל, באמצעות המדינה, יצטרך להסביר את השינוי שקובע דין אחד לפלסטיני ודין שני לישראלי באיו"ש, באמצעות מינהלת אזרחית חדשה שכפופה לשר כמציאות חדשה. זה בהחלט יכול לסבך את מדינת ישראל בחו"ל ומוביל לסיפוח מעשי על ידי המדינה של שטחים ביו"ש - אז עדיף פשוט שיספחו באופן רשמי. דברי האלוף במכתב והנתונים שהביא מדברים בעד עצמם".
כך או כך, בצבא הבהירו כי פרישתו של פוקס מצה"ל בימים אלו מגיעה בתום כהונה מלאה של שלוש שנים, ללא קשר לשר סמוטריץ', וכי מעולם לא הייתה בכוונתו להתמודד על הרמטכ"לות. "מן הסתם הוא לא אהב לספוג עלבונות והסתה מפוליטיקאים אבל התמקד במשימה - מיגור הטרור באיו"ש והענקת ביטחון לאזרחים ככל שיכל", אמרו בצה"ל. "האבטחה הצמודה שהוא קיבל בהוראת השב"כ נובעת פחות מאיומים של טרור פלסטיני".
תיעוד: מתנחלים מציתים רכב בכפר דיר דיבואן מול עיני חיילים
(צילום: דוברות כפר דיר דיבואן )

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מדובר במסמך מקצועי העוסק בנושאים רלוונטיים לתחומי האחריות הביטחוניים של פיקוד המרכז וייועד לעיני הגורמים המקצועיים בלבד. המסמך לא הופץ באופן פומבי. צה״ל משקף את דעת הגורמים המקצועיים בחדרים סגורים בלבד".
בתחקיר של ה"ניו יורק טיימס" שפורסם היום נכתב כי תחת הכותרת "הנדון: היעדר אכיפה כלפי בנייה בלתי חוקית באיו"ש" התקיים ב-20 במרץ 2024 דיון דרמטי וסודי בראשות מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס. סיכום הדיון הופץ כמה ימים לאחר מכן, ופורסם בתחקיר.
זמן קצר לאחר הדיון הזה הודיע פוקס, אחד היחידים במטכ"ל שלא היה מעורב בכישלון 7 באוקטובר, כי הוא פורש מתפקידו. עם או בלי קשר, על פי סיכום הדיון שהפיצה לשכתו, הוא מתח בו ביקורת חסרת תקדים על מינהלת ההתיישבות שהוקמה תחת השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', כחלק מההסכם הקואליציוני שנחתם עימו, ואשר שולטת - כך נחשף באותו דיון - במידה רבה אם לא באופן מוחלט כמעט על אכיפת החוק בנושאי בנייה בלתי חוקית, הן כלפי יהודים והן כלפי פלסטינים.
2 צפייה בגלריה
נוער הגבעות
נוער הגבעות
נערי גבעות וחיילי צה"ל. "סיפוח מעשי של שטחים שעלול לסבך את ישראל"
(צילום: AFP)
"כפי העולה מנתוני המינהל האזרחי ביחס לשנת 2023, במהלך השנה חלה עליה במספר המבנים הבלתי חוקיים שהוקמו על ידי ישראלים ברחבי איו"ש, זאת בנוסף למספר לא מבוטל של פלישות למקרקעין", סיכם האלוף פוקס. "רוב המבנים ופריצות הדרך הוקמו ונסללו בקרקע שאינה אדמות מדינה (רובם - באדמות פרטיות)". הוא הוסיף כי "בחלק מהמקרים דובר על הקמת מאחזים חדשים ובחלקם הרחבה של מאחזים בלתי חוקיים קיימים".
אל מול העלייה העצומה בבנייה הבלתי חוקית ובהשתלטות על קרקעות, אמר פוקס: "במקביל, בתקופה זו צומצמה עד כדי נעלמה האכיפה כלפי הבנייה הישראלית הבלתי חוקית. החל ממרץ 2023, תוכנית אכיפה המאושרת בפיקוד דורשת את אישור מנהלת ההתיישבות. מאז, ובדגש על הרבעון האחרון – נמנעת המנהלת מלאשר את הליכי האכיפה כלפי הבנייה הבלתי חוקית הישראלית".
ואם כלפי בנייה בלתי חוקית יהודית המינהלת מגלה רפיון בלתי רגיל, הרי שבכיוון ההפוך - בדיוק ההיפך. "בד בבד, המינהלת מאשרת באופן קבוע את תוכנית האכיפה כלפי הבנייה הבלתי חוקית הפלסטינית במלואה", אמר פוקס, והדגיש כי הפעולות הללו נעשו גם "בניגוד להצהרות והתחייבויות המדינה בכל הנוגע לסדר יצירת פער גדל ומתרחב בין האכיפה ביחס למגזר הפלסטינית והיעדר האכיפה ביחס למגזר הישראלי". במהלך הדיון הודגמו גם מקרים שבהם בעקבות הנחיית מינהלת ההתיישבות נמנעו פעולות אכיפה אשר עליהן התחייבה המדינה בפני בתי המשפט.
פוקס הציג דוגמאות להפרת ההתחייבויות הללו, וחשף כי חלק מהבנייה הבלתי חוקית "מתבצעת בחסות גופים שונים הפועלים באזור, בדגש על השלטון המקומי. כך למשל, סלילת דרכים ואתרי תיירות בשמורות טבע שאף אינן מצויות בתחומן (ואף פרסומן כאתר תיירותי באתר המועצה באינטרנט). מאז פרוץ המלחמה, במקרים לא מעטים נסללו דרכים בלתי חוקיות המובילות ליישובים ולמאחזים בלתי חוקיים".
פוקס אמר כי המצב מעודד את המשך העבריינות: "מצב זה של 'אין דין ואין דיין' ידוע היטב גם לאלו המקימים את הבינוי הבלתי חוקי, שכן מדיניות זו זוכה לתהודה והדבר רק מביא לעלייה והרחבה של האירועים". הוא קבע כי אין המדובר רק בענייני חוק אלא יש "גם ממד משמעותי של פגיעה בביטחון האזור". את הדיון הוא סיכם במילים עגומות ואומר כי אלוף פיקוד המרכז "האמון לא רק על הביטחון באזור, העומד בראש מעייניו, אלא גם על שמירת הדין - הדבר לא יכול להימשך באופן האמור".