שרת החוץ של קנדה מלאני ג'ולי הודיעה כי אוטווה תפסיק את ייצוא הנשק שלה לירושלים. ההצהרה של ג'ולי מגיעה כיממה לאחר שבית הנבחרים בקנדה קרא לעצירת משלוחי הנשק לישראל. שר החוץ ישראל כ"ץ תקף בחומרה את ההחלטה, ומסר כי "ההיסטוריה תשפוט לחומרה את צעדה הנוכחי של ממשלת קנדה".
3 צפייה בגלריה
מלאני ג'ולי בפגישה עם משפחות החטופים בישראל
מלאני ג'ולי בפגישה עם משפחות החטופים בישראל
שרת החוץ הקנדית עם משפחות חטופים בישראל בשבוע שעבר
ג'ולי הדגישה כי ההחלטה של בית הנבחרים אינה מחייבת, אך למרות זאת הממשלה החליטה על עצירת משלוחי הנשק העתידיים לירושלים. בתקופה האחרונה עיכבה קנדה משלוח של 11 כלי רכב משוריינים למשטרת ישראל ומשלוח נוסף של מכשירים לראיית לילה. בשני המקרים מדובר בנשק הגנתי ולא התקפי, אך למרות זאת קנדה - שלה חוקי ייצוא נשק מאוד נוקשים - עיכבה אותם.
על פי הערכות, ההודעה של השרה מגיעה על רקע החלטת מפלגת השלטון לתקן הצעה שהייתה אמורה לעבור בבית הנבחרים, על ידי החלפת "הכרה רשמית במדינת פלסטין" בקריאה "לעבוד עם שותפים בינלאומיים כדי להשיג באופן אקטיבי מטרה של שלום מקיף, צודק ומתמשך, לרבות קריאה להקמת מדינה פלסטינית כחלק מפתרון שתי המדינות במשא ומתן". ריכוך ההחלטה בא לאחר שיחה שערך השר בני גנץ עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו.
בקהילה היהודית בקנדה תקפו את ההחלטה ואמרו שהיא מערערת את זכותה של ישראל להגן על עצמה מפני חמאס. ג'ולי, שהיא הגורם הרשמי המוסמך לאשר היתרי ייצוא של נשק, אמרה שמדובר בשינוי משמעותי ולא סמלי וכי "קנדה לא תייצא נשק לישראל".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ,  ג'סטין טרודו
בני גנץ,  ג'סטין טרודו
ההחלטה רוככה אחרי שיחה בין טרודו לגנץ
(צילום: נעם ריבקין פנטון, רויטרס)
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ במועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל
ישראל כץ במועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל
תגובה חריפה. שר החוץ כ"ץ
(צילום: John Thys, Pool Photo via AP)
השר כ"ץ הוסיף עוד בתגובה להחלטה כי "מצער שממשלת קנדה נוקטת בצעד שמערער על זכותה של ישראל להגנה עצמית מול מרצחי החמאס שביצעו פשעים נוראיים נגד האנושות ונגד אזרחים ישראלים חפים מפשע, וביניהם זקנים, נשים וילדים. מדינת ישראל תמשיך להילחם עד להשמדת החמאס והשבת כל החטופות והחטופים הביתה".

חשש מאפקט דומינו

יו"ר ידידות ישראל-קנדה ח"כ דן אילוז הוסיף במכתב לג'ולי כי ההחלטה מהווה "איתות מסוכן לעולם שקנדה מוכנה להדוף בעלת ברית דמוקרטית לטובת פיוס גורמים רדיקליים".
בישראל יש כעת חשש מאפקט דומינו בעקבות ההחלטה של קנדה, שנחשבת מדינה מאוד ידידותית, שתוביל לכך שמדינות נוספות ילכו בעקבותיה. עם זאת, אוטווה לא הייתה ספקית גדולה של נשק לישראל.
גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב ואמר כי "החלטתה של קנדה להשעות את אספקת הנשק לישראל שגויה, מזיקה ומסוכנת. ישראל מנהלת מלחמה נגד ארגון טרור קיצוני ואכזר והקנדים פשוט לא מבינים מה קורה פה באמת. זה אינו משנה את העובדה שאנחנו חוזים בהתרסקות של יחסי החוץ של ישראל בגלל ממשלה רעה ורשלנית שמנהלת את זה איום ונורא".
השרה ביקרה בשבוע שעבר בישראל ונועדה עם שר החוץ ישראל כ"ץ, שהעלה בפניה את עיכוב ייצוא כלי הרכב המשוריינים לישראל. ג'ולי הבהירה לו מנגד כי מופעלים לחצים כבדים על הממשלה בקנדה. במהלך ביקורה בישראל נפגשה ג'ולי גם עם משפחות חטופים.
ההחלטה שאושרה בסופו של דבר בבית הנבחרים הקנדי עברה ריכוך משמעותי, ללא קריאה להכרה רשמית במדינה פלסטינית, וכללה גם קריאה להפסקת העברות נשק לישראל. עם זאת, בהחלטה יש גם מרכיבים חיוביים: אזכור חמאס כארגון טרור וקריאה לשחרור החטופים.