בג"ץ מחק בצהריים (חמישי) עתירה שקראה להפסקת כהונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר שהפר את הסדר ניגוד העניינים שאוסר עליו לעסוק בחוקי המהפכה המשפטית. את ההחלטה מסרו ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון השופט עוזי פוגלמן והשופטים נעם סולברג ויצחק עמית, מבלי שנערך על כך דיון.
בג"ץ הסביר כי משום שהופסקה חקיקת המהפכה המשפטית, העתירה נמחקה עקב "שינוי נסיבות". לפי בג"ץ, "רשמנו לפנינו את הצהרת ראש הממשלה בתגובתו המקדמית שלפיה הוא 'ממלא אחר הסדר ניגוד העניינים' (סעיף 44). בנסיבות אלו, דומה כי העתירה בראש זה מיצתה את עצמה. נוכח שינוי הנסיבות, הדיון בטענות שעמדו בבסיס העתירה - במתכונת שנטענו - אינו אקטואלי. משאלה הם פני הדברים, העתירה נמחקת".
1 צפייה בגלריה
"הדיון אינו אקטואלי"
"הדיון אינו אקטואלי"
"הדיון אינו אקטואלי"
(צילום: EPA/ABIR SULTAN, רויטרס/Ronen Zvulun/File Photo)
לפי השופטים, "העתירה בתצורתה המקורית כוונה להפרה מתמשכת של הסדר ניגוד העניינים, בדמות מעורבותו הנטענת של ראש הממשלה בקידום התוכנית לשינויים במערכת המשפט. ואולם, מאז 7 באוקטובר מצויה ישראל במלחמה, ולעובדה זו השפעות ניכרות גם על ההליך שלפנינו. בכלל זאת, בעת הזו לא מקודמים הליכי החקיקה שניצבו במוקד טענות העותרים. בהקשר זה אף מעמדת העותרים נראה כי המלחמה והשפעותיה מקרינים במישרין על טענותיהם בעתירה".
את העותרים מקבוצת "מבצר הדמוקרטיה" ייצגה עו"ד דפנה הולץ לכנר. היא מסרה: "בית המשפט העליון התיר לנתניהו לכהן כראש ממשלה, אך עמד על התנאי שלא ינצל את השררה השלטונית לצורך השגת מטרות אישיות במשפטו הפלילי. אנו איתנים בעמדתנו כי נתניהו פעל בניגוד עניינים בוטה מהרגע שבו הוגש נגדו כתב האישום בעבירות חמורות שיש עימן קלון, ומצרים על כך שבית המשפט בחר להשתמש בכישלון ההפיכה המשטרית כסיבה למחיקת העתירה, ולא פסק כי יש לפסול את כהונתו".
ב-23 במרץ אמר נתניהו כי הוא לא מתכנן לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית. אחרי אישור החוק שימנע את הוצאתו לנבצרות, הודיע נתניהו כי הוא מתכוון להיכנס למגעים לפשרה - בניגוד להסדר ניגוד העניינים איתו - והכריז: "עד כאן. אני נכנס לאירוע. אני שם בצד כל שיקול אחר ולמען העם שלנו והמדינה שלנו אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון".
יום לאחר מכן שלחה היועמ"שית גלי בהרב-מיארה מכתב לנתניהו, שבו ציינה בין היתר כי בדבריו הפר את פסיקת בית המשפט בעניין הסדר ניגוד העניינים, וכי עליו להימנע מעיסוק ביוזמות לשינויים במערכת המשפט. בהמשך הוגשה העתירה, שזה עתה נמחקה על ידי בג"ץ. לאחר הגשת העתירה בקואליציה מיהרו לשנות את חוק הנבצרות, שלאחרונה נדחתה תחולתו לכנסת הבאה. בהרב-מיארה התייצבה לצד נתניהו נגד הוצאתו לנבצרות.