הוזמן לארוחת ערב, חזר לביתו אחרי שהורעל - ומת. אתר החדשות המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, "איראן אינטרנשיונל", דיווח הבוקר (ראשון) מפי "מקורות באזור" פרטים חדשים על מותו של מדען התעופה האיראני איוב אנטזארי. לפי הדיווח, הוא הורעל באופן מכוון בארוחת ערב שאליה הוזמן, ולאחר מכן שב לביתו, החל לחוש ברע - ומת בבית חולים בעיר יזד. עוד דיווח האתר מפי כמה מקורות כי מי שאירח את אנטזארי לארוחת הערב נמלט מהמדינה.
5 צפייה בגלריה
איוב אנטזארי שמת מוות פתאומי באיראן
איוב אנטזארי שמת מוות פתאומי באיראן
איוב אנטזארי
אתמול דיווחו כלי תקשורת קטנים באיראן כי אנטזארי, מדען תעופה בכיר שהיה אחראי על כמה פרויקטים גדולים במכון המחקר והפיתוח "AIO" בעיר יזד שבמרכז איראן, מת בנסיבות שאינן ברורות. בחלק מהדיווחים נטען כי הסיבה למותו הייתה "הרעלת מזון". אנטזארי, מומחה לתעופה וחלל, הוצג על ידי מערכת המשפט בעירו יזד בתור עובד של חברת תעשייה.
בהודעה הרשמית האיראנית תואר כי הוא מת ממחלה, ונאמר כי מי שהפיץ את הידיעות הוא קרוב משפחתו שהחליט להפיץ שמועות על חשדות סביב מותו.
5 צפייה בגלריה
איוב אנטזארי שמת מוות פתאומי באיראן
איוב אנטזארי שמת מוות פתאומי באיראן
אנטזארי כפי שתואר ב"גוגל סקולר"
במקביל לדיווחים על מותו של אנטזארי, אתמול דיווחו כלי תקשורת קטנים באיראן גם על מותו של קמרן מלאפור, מדען גרעין איראני שעבד במתקן בנתנז, שם אירעו בעבר כמה פיצוצים שיוחסו לישראל. מותם של אנטזארי או מלאפור לא דווח באתרים רשמיים באיראן, אולם עיתוי המקרים עורר עניין כשברקע שורת האירועים האחרונים באיראן, בין היתר אלה המיוחסים לישראל. לפי כמה דיווחים - שכאמור לא פורסמו באתרים רשמיים באיראן - אנטזארי עסק בפיתוח כטב"מים וטילים.
הדיווחים אתמול הגיעו אחרי מוות מסתורי של בכיר במשמרות המהפכה, עלי איסמעיל זאדה, בכיר ביחידה 840 של כוח קודס. אתר האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" דיווח בשבוע שעבר כי הוא נפל מגג ביתו באזור כראג' שבצפון איראן ומת. לפי הדיווח, בכירי משמרות המהפכה הודיעו למשפחתו שהוא התאבד, והותיר אחריו מכתב. האתר ציטט מקורות שטענו כי משמרות המהפכה אחראים למותו של הבכיר, והחליטו לחסל אותו בעקבות חשד שהדליף מידע שהוביל לחיסול של חסן סיאד חודאי. באיראן הכחישו את הטענות.
5 צפייה בגלריה
קמרן מלאפור
קמרן מלאפור
קמרן מלאפור. נטען כי עבד בנתנז
לפי הדיווח ב"איראן אינטרנשיונל", רשת במימון סעודית שמשדרת בפרסית ומקום מושבה בלונדון, איסמעיל זאדה היה קרוב לחסן סיאד חודאי, שחוסל בטהרן, לפי הדיווחים על ידי ישראל. לאחר שנפל מהגג בעיר ג'אן נאמה, הוא נלקח לבית חולים ושם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. לאחר מכן הודיעו אנשי משמרות המהפכה למשפחתו שהוא התאבד, וטענו כי במכתב שהותיר אחריו הוא כתב כי שם קץ לחייו "בעקבות בעיות פסיכולוגיות שנבעו מהפרידה מאשתו".
אתמול אמרו גורמים ישראליים ל"ניו יורק טיימס" כי איסמעיל זאדה "נפל או הופל אל מותו" - אך לא חוסל בידי ישראל. לפי הפרסום, שורה של גרסאות סותרות שפורסמו ביומיים האחרונים בתקשורת האיראנית וכן הלווייתו שהתקיימה ללא נוכחות גורמים רשמיים ותחת מעטה קיצוני של חשאיות - מגבירות את החשדות סביב מותו.
5 צפייה בגלריה
הלווייה ב טהרן של קצין משמרות המהפכה קולונל חסן סיאד חודאי שחוסל בבירת איראן
הלווייה ב טהרן של קצין משמרות המהפכה קולונל חסן סיאד חודאי שחוסל בבירת איראן
הלווייתו של חסן סיאד חודאי בטהרן. החיסול יוחס לישראל
(צילום: AFP)
מבול הדיווחים מאיראן על מותם המסתורי של מדעני הגרעין ובכירי משמרות המהפכה הגיע אחרי חיסולו של חסן סיאד חודאי, בכיר יחידה 840 של כוח קודס, שנורה ברחוב בטהרן. ה"ניו יורק טיימס" דיווח בחודש שעבר כי ישראל עדכנה את ארה"ב שהיא זו שחיסלה את חודאי.
זמן קצר אחרי חיסול חודאי, נהרג מהנדס בשם גאד בייגי במתקן הביטחוני פרצ'ין שבאזור טהרן. ב"ניו יורק טיימס" דיווחו כי בייגי נהרג במתקפת כטב"מים על המתקן. מקורות איראנים ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס" אמרו אז כי בתקיפה השתתפו מל"טים מתאבדים מדגם קוואד-קופטר. המל"טים, כך לפי הכתבה, שעליה היה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, התפוצצו על מבנה של משרד ההגנה האיראני, שבו נערכים מחקרים לפיתוח רחפנים וכלי טיס בלתי-מאוישים.