מעצרם של בני הזוג הישראלים בטורקיה - וההחלטה המפתיעה אמש (יום ו') של בית המשפט שם להאריך את מעצרם ב-20 יום בחשד לכאורה לריגול כיוון שצילמו את הארמון של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן באיסטנבול - מעוררים כעת חשש רב בקרב התיירים הישראלים. שליח ynet לאיסטנבול הצטרף הבוקר לטיסה לעיר, ושוחח עם התיירים שרבים מהם חוששים, אך לא יכלו לבטל את כרטיס הטיסה.
מדריך טיולים באיסטנבול: "קיבלתי המון ביטולים. אנשים מפחדים"
(צילום: יואב זיתון)

3 צפייה בגלריה
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
נטלי ומורדי אוקנין שנעצרו בטורקיה
(צילום מתוך פייסבוק)
"התחושות לא הכי נעימות בעולם. לבי עם הזוג המסכן שנפל קורבן, באמת ממש ממש לא נעים. אבל הזמנו את הכרטיסים לפני שידענו על המקרה הזה, אז לא רצינו לוותר עדיין, ומורידים פרופיל", סיפרה ל-ynet נירית שחר. נוסע נוסף, ניר שחם, אמר גם הוא כי בכוונתו "להוריד פרופיל" במהלך הטיול בטורקיה.
"אחרי תקופה של עבודה קשה, יצאנו לחופשה לאיסטנבול ואת הכרטיסים קנינו לפני שידענו על הסיפור הזה, אני לא יודע אם הייתי קונה אחרי. אבל כבר קנינו ואתה יודע, יש קניות טובות, הרבה אוכל טוב, אז נלך ליהנות ממה שיש. לא נצטלם ולא נעשה תמונות, סלפי וכל השטויות האלה. נוריד פרופיל ונהנה ממה שיש שם, זה הכול", אמר שחר.
בטיסה הבוקר לאיסטנבול היה גם יוסי צרפתי, מדריך טיולים ותיק באזור העיר הטורקית וסביבתה, ולדבריו מאז פרסום דבר המעצר ביום חמישי קבוצות תיירים רבות ביטלו את ההזמנות שלהן אצלו. "קיבלתי הרבה מאוד ביטולים לקבוצות שאמורות לצאת בחודש-חודשיים הקרובים, בערך 70% - וזה חמור מאד. אנשים מפחדים", אמר.
צרפתי הוסיף כי אינו מבין את ההיגיון שמאחורי המעצר - שעלול לפגוע בענף התיירות הטורקי, בתקופה שבה ארצו של ארדואן מתמודדת עם משבר כלכלי חריף וזקוקה להכנסות מהענף הקריטי הזה. "כל הנושא זה זה בסימן שאלה אחד גדול. אני לא מאמין בשום פנים ואופן שזה על מנת להציק ליהודים או לישראלים, אין מצב כזה. הוא לא יפגע בשום פנים ואופן בתיירות, זו דעתי", אמר צרפתי.
3 צפייה בגלריה
ניר יסלוביץ
ניר יסלוביץ
עו"ד ניר יסלוביץ'. "סאגה מיותרת"
(צילום: טל שמעוני)
בתה של נטלי מדברת: "היינו אופטימים"
(צילום: טל שמעוני, מאיר תורג'מן)

על הטיסה לאיסטנבול היה גם עורך הדין של בני הזוג הישראלים שנעצרו בטורקיה, ניר יסילוביץ'. הוא צפוי להיפגש איתם בבתי הכלא הנפרדים שבהם הם עצורים. לפני המראתו אמר יסלוביץ': "אני טס מתוך תחושה של שליחות לעשות כל מה שניתן בידי להשיב מרשיי ארצה. כולי תקווה שזה יעשה בהקדם האפשרי, על מנת לשים סוף לסאגה המיותרת אליה נקלעו מרשיי". עורך הדין הישראלי יחבור בטורקיה לעורך הדין המקומי ששכרה המשפחה. השניים ינסו לערער על החלטת בית המשפט הטורקי אתמול להאריך את מעצרם בעשרים יום.
בית המשפט בטורקיה האריך את מעצרם של נטלי ומורדי אוקנין עד להגשת כתב אישום נגדם בגין ריגול מדיני או צבאי. בני הזוג נעצרו לאחר שצילמו את ארמונו של ארדואן מתוך מסעדה שמשקיפה על חלקה האסייתי של איסטנבול. באותו זמן היה ארדואן בארמון, אך בני בזוג לא ידעו על כך.
ביום שלישי יצאו השניים לשיט על מעבורת, ומהלכו הגיעו למסעדה. יחד איתם היה מכר טורקי. מלצר במסעדה חשב שציוד הצילום של הזוג הישראלי נראה מקצועי. הוא שמע אותם מזכירים את שמו של ארדואן והחליט להתקשר ולדווח עליהם למשטרה. השניים, יחד עם המכר הטורקי, נעצרו כשירדו מהמעבורת ונלקחו על-ידי שירותי הביון הטורקיים לחקירה, מבלי שישראל עודנה על כך כמקובל. מאז ניתק הקשר בין בני הזוג למשפחתם בארץ, ורק ביום חמישי העביר עורך דין טורקי מידע על מעצרם.
3 צפייה בגלריה
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
הצילום שגרם לתסבוכת. ארמונו של ארדואן באיסטנבול
נטלי ומורדי הובאו אתמול לבית משפט להליך גירושם בהמלצת המשטרה בטורקיה, לאחר שהחוקרים הבינו כי מדובר בזוג תמים ולא במרגלים. אולם גורמים בטורקיה כנראה זיהו הזדמנות לחולל משבר מול ישראל. התובע הודיע במפתיע על בקשה להאריך את מעצרם עד להגשת כתב אישום, והשניים נשלחו לבתי כלא נפרדים.
אמש סיפרה בתה של נטלי שירז בן הרוש על האכזבה מהחלטת בית המשפט להאריך את המעצר: "קיבלנו את זה בהפתעה גמורה. היינו צריכים להתכונן לזה שהיא חוזרת. זה נפל עלינו משום מקום ואנחנו לא יודעים מה לעשות. יינו בטוחים שאנחנו הולכים להביא אותם מנתב"ג ושהם איתנו בשבת. ערכנו עבורם אפילו את הצלחות והכנו את עצמנו. לא רצינו לקוות יותר מדי, אבל הייתה לנו הרגשה מאוד אופטימית, ולקבל בשורה כזו בערב שישי אני לא מאחלת לאף אחד".
אמש הודיע שר החוץ לפיד ששוחח עם משפחתם של נטלי ומורדי, ועדכן אותם כי משרד החוץ ביקש ביקור קונסולרי אצל בני הזוג ופועל לשחרורם בכל הדרגים. לפיד הבהיר בהודעה נדירה מצד ישראל כי השניים לא עובדים עבור אף סוכנות ישראלית, וציין כי "משרד החוץ נמצא בקשר רצוף עם המשפחה מרגע שנודע דבר מעצרם ומעדכן אותם באופן שוטף במאמצים הנעשים לשחרורם".