1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו וחיות
(צילום: אלכס קולומויסקי, אורן בן חקון )
איום על השופטים, בזמן הדיון: ראש הממשלה בנימין נתניהו קבע ישיבת קבינט ביום הדיון בעתירות לביטול עילת הסבירות, את עמדת ממשלתו ייצג עו"ד אילן בומבך - ועוד לפני סיום הדיון פרסמה מפלגתו מסר מאיים על בג"ץ. "בביטול חוקי יסוד בית המשפט יהפוך עצמו לריבון במקום העם, זה קו אדום", כתבו.
בהודעה מטעם הליכוד, בזמן שהדיון נמשך, נאמר כי "היסוד הכי חשוב בדמוקרטיה הוא שהעם הוא הריבון. הכנסת מקבלת את סמכותה מהעם. הממשלה מקבלת את סמכותה מהכנסת. בית המשפט מקבל את סמכותו מחוקי היסוד שהכנסת מחוקקת".
סערת מגילת העצמאות בדיון על עילת הסבירות
(צילום: לע"מ)

"אם בית המשפט יכול לבטל חוקי יסוד, הוא הופך את עצמו לריבון במקום העם. צעד קיצוני זה יערער את יסוד הדמוקרטיה", אמרו בליכוד. "זהו קו אדום שאותו אסור לחצות".
דקות לאחר מכן, הגיבו ביש עתיד להודעה זו של הליכוד. "היסוד הכי חשוב בדמוקרטיה הוא שהעם הוא הריבון, לא הממשלה", כתבו. "ריבונותו של העם מוגנת בזכות הפרדת הרשויות, האיזונים והבלמים, והגנתו של בית המשפט מפני עריצותו של השלטון".
לכנסת אין סמכות בלתי מוגבלת", הדגישו ביש עתיד. "היא אינה יכולה לחוקק כל מה שעולה בדעתה. היא לא יכולה להעביר חוק שמבטל את הבחירות בעשר השנים הקרובות. היא לא יכולה לחוקק חוק לפיו מי שלא שירת בצבא לא יכול להצביע. 61 ח״כים שניצחו בבחירות לא יכולים להצביע בשלוש קריאות על מאסרם של 59 הח״כים שהפסידו".
לסיכום כתבו כי "הודעת הליכוד מדאיגה ומסוכנת, מפני שהיא מוכיחה פעם נוספת שמפלגת השלטון הישראלית איבדה את מחויבותה לערכים הדמוקרטיים שעליהם מושתתת מדינת ישראל".