ראש הממשלה בנימין נתניהו יביא ביום ראשון לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני את חזרת התושבים לביתם בצפון בבטחה - כאחד מיעדי המלחמה. עד היום השבת התושבים לא הוגדרה כאחד מיעדי המלחמה, על אף שנתניהו הצהיר על זה במסיבת העיתונאים אחרי חיסול בכיר חיזבאללה פואד שוכר בביירות. במקביל, האמריקנים מנסים להגביר את הלחץ על ישראל ולבנון להימנע מהמשך ההסלמה.
תרגיל צבאי המדמה תמרון בלבנון
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
נסראללה, עמוס הוכשטיין, נתניהו
נסראללה, עמוס הוכשטיין, נתניהו
נסראללה, הוכשטיין ונתניהו
(צילום: AFP / DALATI NOHRA, מרים אלסטר)
ההחלטה היא אמנם סמלית, אך גם משקפת את העובדה שככל שמתקרבים להשלמת המערכה בעזה, הפוקוס עובר לצפון. הצבת היעד היא תנאי להמשך המערכה והחרפתה בצפון. במערכת הביטחון דוחפים להעביר את הדגש לצפון, אך לעניין יש גם משמעויות בעייתיות שקשורות להחזרת החטופים, שעדיין נמצאים ברצועה.
מלשכת רה"מ נמסר הערב: "ראש הממשלה בנימין נתניהו מצהיר זה זמן רב על הצורך החיוני להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בבטחה כמטרת מלחמה, וזו גם המדיניות בפועל. בישיבת הקבינט האחרונה הודיע ראש הממשלה כי מטרת מלחמה זו תובא לאישור רשמי בקבינט המדיני-ביטחוני הקרוב, והדבר מוסכם על כל חברי הקבינט".
מי שמבינים את זה, ומודאגים מהכיוון שאליו הצדדים הולכים - הם האמריקנים. הם מנסים לשמור על העימות ב"גבולות", כדי למנוע מלחמה כוללת. בשבוע הבא יגיע לישראל עמוס הוכשטיין, שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למזרח התיכון, על רקע הדאגה בוושינגטון מההסלמה ההולכת וגוברת בצפון - והחשש ממלחמה בהיקף מלא. האמריקנים מנסים ללחוץ על ישראל ולבנון לעצור את ההסלמה לפני שהיא תידרדר למלחמה.
"הנסיעות של עמוס הן המשך של הדיפלומטיה שהוא מנהל במשך חודשים רבים כדי למנוע חזית שנייה", אמר היום דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, בתדרוך לכתבים. "זה חלק מהמאמצים המתמשכים של הממשל למנוע הסלמה והתרחבות של הסכסוך הזה".
בכיר אמריקני הזהיר השבוע את ישראל מהשלכות של פתיחת מלחמה בלבנון. "הרעיון של ללכת למלחמה ולחשוב שיהיה בסדר בלי לחשוב על ההשלכות – לא נכון. אין מלחמות פשוטות; זה לא משחק, והתוצאות לא תמיד טובות", אמר הבכיר שדיבר בוועידת MEAD בוושינגטון. "אם ישראל תלך למלחמה, אולי לא יהיו בתים לחזור אליהם אחר כך, ואחרי שימותו הרבה אנשים - יגיעו לאותו הסדר שארה"ב מקדמת עכשיו".
לדברי הבכיר, "אין מלחמה שאפשר להתחיל בתנאי מעבדה. אנחנו לא מטילים ספק ביכולות הצבאיות של ישראל בלבנון, אך התוצאות של מלחמות הן קטסטרופליות. צריך לחשוב על ההשלכות על שני הצדדים".
הוא הדגיש עוד כי זה לא בלתי נמנע שתהיה מלחמה בין ישראל לחיזבאללה, ואמר כי לדעתו מלחמה כוללת בלבנון אינה קרובה. "ההתקפות של חיזבאללה נגד ישראל הן לא תגובה על 7 באוקטובר. הן התחילו הרבה לפני", אמר. "מטרת המגעים שמובילה ארה"ב היא להוריד את המתח ולהביא לסיום הקונפליקט, וזה הרבה יותר מורכב כי חיזבאללה קשר את מעשיו לסיום המלחמה בעזה. אנו מנסים למנוע הסלמה של העימות כי יש לו סכנה גדולה להיגרר למלחמה אזורית, אם לא מעבר. איש לא משלה את עצמו - חיזבאללה הוא ארגון טרור. המשא ומתן הוא עם ממשלת לבנון".
2 צפייה בגלריה
כטב"ם ישראלי תקף דירה בעיירה אל-אחמדיה באזור אל-בקאע בלבנון
כטב"ם ישראלי תקף דירה בעיירה אל-אחמדיה באזור אל-בקאע בלבנון
תיעוד לבנוני: המבנה שהותקף באל-אחמדיה בבקעת הלבנון

שני פעילי רדואן חוסלו בבקעת הלבנון

בתוך כך, צה"ל חיסל אחר הצהריים שני פעילי כוח רדואן של חיזבאללה בתקיפה בעומק לבנון, שעות אחרי פגיעה ישירה של כטב"ם ליד ראש פינה. לפי הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, התקיפה בוצעה באמצעות כטב"ם, בעיירה אל-אחמדיה שבאזור אל-בקאע המערבי.
דובר צה"ל אישר בהמשך כי פתח בשורת תקיפות בדרום לבנון, ומסר כי "מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי שבו פעלו מחבלי חיזבאללה, אשר זוהו על ידי כוחות אוגדה 210 במרחב כאוכבא" שבדרום המדינה. כמו כן, נמסר כי מטוסי קרב תקפו מחסן אמל"ח, משגר שממנו בוצעו שיגורים בעבר ומבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחבים מג'דל זון, אל-ג'בין ובליידא, גם כן בדרום לבנון. בנוסף, דובר צה"ל הודיע כי הצבא תקף בירי ארטילרי במרחבים לבונה, רמיה, עייתא א-שעב ועלמא א-שעב.
קודם לכן, דובר צה"ל הודיע כי בשבוע האחרון הותקפו יותר מ-140 מטרות בלבנון, ובמקביל הצבא השלים תרגיל המדמה תמרון בשטח אויב של לוחמי גולני במילואים. בתקיפות בלבנון, כך נמסר, הושמדו מטרות טרור וביניהן אתר לייצור אמל"ח, תשתיות טרור, מחסני אמל"ח, עמדות תצפית ומשגרים שכוונו לעבר יישובי הצפון. בנוסף, חוסלו מספר מחבלי חיזבאללה ובהם מפקד ביחידת רדואן. בדרום סוריה צה״ל תקף מספר מחבלים שקידמו פעולות טרור נגד מדינת ישראל.
במקביל, לוחמי חטיבת גולני במילואים, חטיבת "עודד" (9) השלימו תרגיל המדמה תמרון בשטח האויב. התרגיל, בהובלת המרכז הלאומי לאימונים ביבשה (מל"י), דימה תרחישי לחימה שונים, תנועה בשטח סבוך, התקדמות בציר הררי והפעלת אש. בנוסף, החטיבה תרגלה פינוי פצועים משדה הקרב ואת העבודה והמעטפת של המפקדות השונות. לוחמי החטיבה גויסו באופן מלא מתחילת הלחימה ופעלו להשמדת תשתיות טרור רבות וחיסול מחבלים בגזרה הצפונית.