על רקע האפליה שנוצרה בין תלמידים בעקבות עיצומי המורים, וכפי שפורסם לראשונה ב-ynet - משרד החינוך הגיש הבוקר (שני) עתירה לבית הדין הארצי לעבודה, שמבקשת ממנו להוציא צו מניעה זמני וקבוע - שיורה לארגון המורים להנחות את המורים למסור את ציוני המגן לתלמידים ולהזין אותם במערכת משרד החינוך. זאת, על מנת שהתלמידים יקבלו את הציונים הסופיים ויוכלו להחליט האם לגשת למבחנים באנגלית, מתמטיקה ועברית במועדי ב'.
ריאיון עם יו"ר ארגון המורים רן ארז
( צילום: ירון ברנר)

משרד החינוך מדגיש בעתירה כי אי-מתן ציוני מגן במקצועות הבגרות שבהם מתקיימים מועדי ב' "גורם פגיעה קשה ביותר ובלתי מידתית כלפי תלמידים שמתמודדים עם מציאות קשה, על רקע אירועי 7 באוקטובר והמלחמה - חלקם מפונים מבתיהם ומתמודדים עם שיבוש מהלך חייהם התקין, על חלקם מוטלים עומסים נפשיים ורבים מהם עומדים לקראת גיוס לצה"ל". עוד נטען כי "מדובר בפגיעה אנושה בתלמידים ובנזק בלתי הפיך הנגרם להם כתוצאה מאי-מתן ציוני המגן".
הבקשה הבהולה לצו המניעה הוגשה באמצעות פרקליטות המדינה, מכיוון שהבחינה הראשונה במועדי ב' תתקיים ביום רביעי הקרוב באנגלית, למחרת ביום חמישי יתקיימו הבחינות בעברית ובערבית, וביום שני הבא תתקיים הבחינה במתמטיקה. מדובר בעשרות אלפי תלמידים שמוריהם לא העבירו את הציונים השנתיים - ציוני המגן - בשל עיצומי ארגון המורים, ואין להם שום אפשרות לדעת מה הציון הסופי ולהחליט האם נכון להם לגשת לבחינות במועדי ב'.
בית הדין קבע מועד לדיון שיתקיים מחר בשעה 15:30, כך שהתלמידים ידעו האם לגשת לבחינת מועד ב' באנגלית פחות מיממה לפני מועד הבחינה.
1 צפייה בגלריה
יואב קיש ורן ארז. חילופי האשמות הדדיות
יואב קיש ורן ארז. חילופי האשמות הדדיות
יואב קיש ורן ארז. חילופי האשמות הדדיות
(צילום: הדר יואביאן, שלו שלום)
בעתירה, שהוגשה בהנחיית שר החינוך יואב קיש, נטען כי "בנסיבות בהן לא הועברו ציוני המגן, מנוע משרד החינוך מלחשוף בפני התלמידים גם את ציוני הבגרות שלהם. זאת בשל החשש לפגיעה בטוהר הבחינות שעלול להוביל לפגיעה בתוקף תעודת הבגרות במוסדות אקדמיים. זאת משום שהמוסדות להשכלה גבוהה יחששו שציוני בחינות הבגרות אינם עומדים בדרישות לגבי 'טוהר הבחינות', והם עלולים לא להעניק מעמד לציוני הבגרות לצורך קבלה ללימודים אקדמיים".
"כפועל יוצא מכך, אין בידי התלמידים אפשרות לקבל החלטה מושכלת האם ללמוד ולגשת לבחינות האמורות, בין אם לצורך קבלת ציון עובר שעשוי להיות תנאי לזכאות לתעודת בגרות ובין אם לצורך שיפור ציון", נכתב בעתירה. עוד נטען כי "מציאות זו, המוכתבת לתלמידים כפועל יוצא מצעדי ארגון המורים, טומנת בחובה נזק בלתי הפיך לתלמידים ואינו מידתי לפי כל קנה מידה.
"לא ניתן להתעלם מכך שמדובר בתלמידים אשר במהלך שלוש שנות החטיבה העליונה שלהם נאלצו להתמודד עם השלכות השיבושים הקשים במערכת החינוך בתקופת הקורונה, ואשר מתמודדים בחודשים האחרונים עם מציאות מורכבת וקשה מנשוא על רקע אירועי 7 באוקטובר ומלחמת 'חרבות ברזל'. חלקם מפונים מבתיהם, וחלקם עומדים לקראת גיוס לצה"ל או לשירות לאומי בחודשים הקרובים".
רן ארז בוועדה לענייני ביקורת המדינה, באפריל
(צילום: ערוץ כנסת)

עוד הודגש בעתירה כי "היות שחלק ניכר מהתלמידים עומדים לקראת גיוסם לצה"ל, ייתכן שאת החופשה הקצרה העומדת לרשותם עד מועד גיוסם ישקיעו התלמידים שלא לצורך בלימודים לבחינות במועדי ב', או בשל מצב של חוסר ודאות יחליטו שלא לגשת למועדי ב' וההזדמנות הבאה שתעמוד לרשותם לשפר ציון תהיה רק לאחר שחרורם מצה"ל".
משרד החינוך גם מדגיש בעתירה כי "אי-מתן ציונים יוצר פגיעה ישירה ומוחשית במבחני הבגרות, והתלמידים נמצאים במצב של חוסר אונים מוחלט. כל זאת קורה כאשר ממילא מערכת החינוך בחופשת הקיץ ולקראת פתיחת שנת הלימודים הבאה, שבמהלכה יעמוד לרשות ארגון המורים סל צעדים ארגוניים שיוכל לשקול להפעילו ככל שיעמוד בדרישות המידתיות, כמתחייב מן הדין, וזאת תחת המצב הבלתי סביר והבלתי מידתי דוגמת המתרחש כעת".
יו"ר ארגון המורים, רן ארז, מאשים מצידו את משרד החינוך במצב. "תלמידי בתי הספר העל-יסודיים נמצאים כרגע במצוקה כי הם סיימו את המבחן במועד א', ורוצים לדעת מה הציון כדי לשקול אם ללכת למועד ב'", אמר ארז בריאיון ל-ynet. "ציוני מועד א' נמצאים במשרד החינוך, לא אצל המורים. הוא זה שבדק את המבחנים במועד א'. נוח לשר החינוך להאשים את רן ארז, כי אנשים לא מתעמקים. אני אומר בצורה שלא משתמעת לשתי פנים - ציוני מועד א' בידי שר החינוך ומשרד החינוך. שייתנו לתלמידים את הציונים. גם אם הייתי רוצה לתת, אין לי אותם.
"משרד החינוך מחזיק את הציונים ולא רוצה להעביר אותם לתלמידים, בטענה שאם הם ידעו אותם גם המנהלים ידעו - ואז אולי יזייפו את ציוני המגן. במילים אחרות, חוסר האמון שיש למשרד החינוך במנהלים, והאשמה שהוא מטיל עליהם שהם יזייפו את הציונים, מונע מהם להעביר אותם לתלמידים. התלמידים צודקים, אבל מי ששם להם אצבע בגרון זה משרד החינוך".
ארז אמר כי הוא שוקל להגיש עתירה לבג"ץ בבקשה לחייב את משרד החינוך לשחרר את הציונים שנמצאים אצלו. על העתירה שהגיש משרד החינוך נגד ארגון המורים בבית הדין לעבודה אמר: "נילחם בבית הדין. הם הגישו עתירה נגדנו, אנחנו נגיש הגנה ונראה מה יחליט בית הדין. הוא יכול להחליט שאנחנו צודקים ויכול גם להחליט שמשרד החינוך צודק, ואז מה שיקרה במערכת החינוך זה מה שכבר התחיל לקרות - השנה התקבלו למערכת החינוך 2,600 מורים ללא הכשרה פדגוגית וללא תעודת הוראה, כי השכר הוא כל כך נמוך ותנאי העבודה כל כך קשים שאף אחד לא רוצה לבוא, אלא רק אלה שלא מוסמכים. אז אם זה עתיד מערכת החינוך, ההורים צריכים להיות מודאגים. לא מזה שתלמיד נמצא עכשיו במצוקה, אלא מה יהיה עם הדורות הבאים?״.
ארז הוסיף: "יש תחרות בין בתי הספר, מי יותר טוב. יש תחרות בין המנהלים, מי התלמידים שלו יותר טובים. לא פעם הדבר הזה בא לידי ביטוי על-ידי עיגול פינות. משרד החינוך משוכנע שישנם בתי ספר שבהם המנהלים מזייפים את הציונים כדי להצביע על רמה יותר גבוהה. הם משוכנעים בכך, ולכן גם בתקופת הקורונה הורידו את ציוני בתי הספר כי לטענתם הם היו גבוהים מדי. אז הבחינות היו בחינות פנימיות".
אתמול כתב ארז במכתב לשר החינוך קיש כי "ציוני הבגרות של המבחנים במועד א׳ נמצאים בידך כבר הרבה זמן. סירובך למסור אותם לידיעת התלמידים פוגע ביכולתם לשיקול דעת וקבלת החלטה האם לגשת למבחן נוסף במועד ב׳ ולתקן ציונים, במידה שיש להם צורך בכך. סירובך למסור להם את הציונים מחד גיסא, וההאשמות שאתה מנסה להטיל על ארגון המורים במעשיך, הם לא רק עיוות המציאות - אלא אפילו זדון לכאורה".
עוד כתב ארז כי "לפרסום ציוני הבגרויות ממועד א׳ אין כל קשר לתעודת הבגרות, וכל השאר אלה סיפורים שנועדו לפגוע במורים ובארגון המורים. זאת בשל מאבקנו נגד הפרטת מערכת החינוך ונגד פגיעה בחינוך הציבורי והממלכתי, בדרישתכם להתחיל להעסיק מורים ומנהלים בחוזים אישיים ובכך לפגוע בביטחונם הכלכלי והתעסוקתי".
האפליה בין תלמידים התבררה בשבוע שעבר, לאחר שבמסגרת העיצומים הנחה ארגון המורים את המורים לא להגיש לאגף בחינות הבגרות את ציוני המגן, ובלי ציוני מגן משרד החינוך אינו מפרסם את ציוני בחינות הבגרות. במהלך השבוע שעבר קיבלו מחצית מתלמידי התיכונים את ציוני בחינות הבגרות, משום שמוריהם הפרו את העיצומים ודיווחו את הציונים. מנגד, מחצית מהתלמידים לא קיבלו את הציונים, כיוון שמוריהם לא דיווחו, מה שיצר תסכול וזעם בקרב תלמידים והורים.
הורים ותלמידים הפעילו לחצים כבדים על מוריהם - והאשימו אותם בפגיעה בעתיד התלמידים, שמרביתם צפויים להתגייס בקרוב לצה"ל, בעוד שמורים אחרים התחשבו בתלמידיהם ודיווחו את הציונים. באופן חריג, משרד החינוך אפשר למורים שלא דיווחו את ציוני המגן לדווח עד יום שישי, ואכן אלפי מורים חזרו בהם מסירובם ודיווחו. עם זאת, עשרות אלפי תלמידים עדיין נותרו ללא ציוניהם.