שר המשפטים גדעון סער מקדם מהלך כולל של ביטול עבירות פליליות ומעבר לעבירות מינהליות, וכפי שפורסם לראשונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", נערך לרפורמה שבמסגרתה הדין הפלילי יתבצע רק במקרים של סטייה משמעותית מהנורמה החברתית.
"אנחנו חייבים להגיע לנקודת איזון חדשה ביחסים שבין המדינה כתובעת לבין אזרחיה", אמר היום (חמישי) השר סער. "המהפכה הזו תוודא שמערכת המשפט מתמקדת בטיפול יעיל ובענישה הולמת בעבירות החמורות ביותר, ותאפשר לאזרח לשמור על מלוא הזכויות שלו בהליכים של חקירה ומשפט". מטרת המהלך היא מניעת הליכים מתמשכים וסטיגמות פליליות על אזרחים שעברו עבירה קלה - וכן להפחית את העומס על מערכת אכיפת החוק ובתי המשפט.
1 צפייה בגלריה
גדעון סער בכנס למשפט של הפקולטה למשפטים באונ' חיפה
גדעון סער בכנס למשפט של הפקולטה למשפטים באונ' חיפה
גדעון סער
(צילום: שרון צור)
באשר להגבלת הפרקליטות בערעורים על זיכויים אמר שר המשפטים כי הוא מתכוון "לתחום באופן ברור" את היכולת של המדינה לערער על זיכויים במשפטים פליליים. "נכון להיום, לתביעה בישראל נתונה האפשרות לערער על כל זיכוי", אמר סער. "גם ככה אחוז ההרשעות בישראל גבוה מאוד. ניקח אדם ששפר עליו גורלו והוא מהאחוז הנדיר שזוכה בבית המשפט. הוא כבר עבר חקירה ואת המשפט הפלילי. בישראל זה תהליך שיכול לקחת הרבה מאוד שנים. ההליך עצמו הוא כבר עונש כבד מאד. כבר שנים שהוא לא ישן בלילות והמשפט משתלט על כל עולמו וכילה את הונו כדי להגן על עצמו בהליך המשפטי. ובסוף, הוא הצליח לשכנע את בית המשפט וזוכה. ואז באה המדינה ומערערת על הזיכוי. מבחינת המדינה זה קלי קלות, מבחינת הנאשם שזוכה זה סוף העולם".
בראש הצוות להתנעת המהלך מינה סער את מנכ"ל משרד המשפטים ערן דוידי, וגם נציגים מהנהלת בתי המשפט, פרקליטות המדינה, הסנגוריה הציבורית, יועצי חקיקה, המשטרה, המשרד לביטחון הפנים, משרד האוצר ועוד. הצוות ידון במיפוי העבירות הפליליות הקיימות בחוקים השונים כדי לבחון את האפשרות להעבירן למישור המינהלי או האזרחי בלבד, ובעתיד צפוי להמליץ לשר על הקווים המנחים שלאורם ייבחן ההכרח בעבירה פלילית, ועל העבירות הספציפיות שאותן יש לבטל או להעביר למישור שאינו פלילי.