מתן כהנא ויוסי דגן על בניית אבני דת ביהודה ושומרון

רק בשבוע שעבר הכריזה הממשלה על הקמת ועדת שרים שתבחן את שינוי מפת העדיפות הלאומית כך שייכללו בה פחות התנחלויות, וכעת מתברר כי במקביל למאמצים לגשר על הפערים בתוך הקואליציה בנושא זה, באגף הימני שלה בוחרים דווקא עכשיו לחזק את העדפת היישובים ביהודה ושומרון.
ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet נודע כי השר לשרותי דת, מתן כהנא (ימינה), גיבש וחתם על קריטריונים חדשים לתמיכת המדינה בהקמת בתי כנסת, ואותם קריטריונים מעניקים יתרון משמעותי לאלה שייבנו מעבר לקו הירוק. לפי ההחלטה, 20 מיליון שקלים יחולקו ל-30 רשויות מקומיות שבהן קיימת מצוקת מבנים המיועדים לתפילה.
2 צפייה בגלריה
כוכב השחר
כוכב השחר
עדיפות לבניית בתי כנסת מעבר לקו הירוק
(צילום: רויטרס)
מדובר בתמיכה שניתנת בכל שנה, אך לראשונה יש בה עדיפות ל"יישוב או שכונה המצויים במקום בעל רגישות ביטחונית". באופן רשמי אין בקריטריונים החדשים התייחסות מיוחדת ליהודה ושומרון, אלא גם לאזורים הסמוכים לגבולות המדינה – אך זאת רק בשל אילוצים משפטיים.
גורמים שהיו מעורבים בניסוח התבחינים אישרו כי המטרה הייתה להפנות את רוב הכסף להתנחלויות. "המסמך נראה כאילו נתפר בדיוק למידות של יו"ש", אמר אחד מהם, "וגם די ברור שהכסף יגיע לשם". לדבריו, ייתכן כי גם כמה ערים מסורתיות בעוטף עזה, כדוגמת שדרות ונתיבות, יצאו נשכרות מהמדיניות החדשה, אך שאר היישובים שעומדים בקריטריונים להעדפה הם חילוניים מובהקים, כדוגמת קיבוצים המזוהים עם השמאל, כך שהתמיכה כלל אינה נוגעת להם ותופנה בעיקר אל מעבר לקו הירוק.
2 צפייה בגלריה
מתן כהנא
מתן כהנא
שר הדתות מתן כהנא
(צילום: קובי קואנקס)
במערכת הפוליטית גם אמרו שהמהלך של כהנא, שככל הנראה מתואם עם ראש הממשלה נפתלי בנט, מלמד כי גם לאחר תרומתה של ימינה להפלת שלטון נתניהו וחבירתה לשמאל - במפלגה לא ויתרו על ה"בייס", ובכללם הימנים הדתיים תושבי יהודה ושומרון, ואינה ממהרת לפנות לקהלים חדשים, מצביעי המרכז, כפי שסברו רבים במערכת.
חברי הכנסת מיכל רוזין ומוסי רז ממרצ יצאו נגד החלטתו של כהנא, אותה כינו "אומללה". ח"כ רז כתב בטוויטר בתגובה לפרסום: "מתן כהנא מצהיר שיקפח לרעה את מתפללי בתי הכנסת בישראל כדי להעדיף את המתפללים בשטחים הכבושים". רוזין התייחסה גם היא ואמרה כי זו "החלטה שגויה של שר הדתות - ככה לא עושים שינוי ובטח לא ריפוי". לדבריה, "השר כהנא החליט להמשיך בקו השגוי של הימין - לדאוג רק לאזרחים ואזרחיות מעבר לקו הירוק. בעיניו מתפללים בבתי הכנסת בישראל חשובים פחות מהמתפללים בהתנחלויות".
ח"כ ניר אורבך מימינה הגיב להם: "תודה על הדאגה שלכם. באמת. אבל בשם מתפללים רבים אני מעדכן אתכם שאנחנו שמחים שמצמצמים שנות קיפוח ומתעדפים בתי כנסת בהתיישבות".
כאמור, השר כהנא חתם על הקריטריונים החדשים ימים ספורים לאחר ישיבת הממשלה האחרונה שבה פרץ עימות בין השרים סביב קביעת אזורי העדיפות הלאומית. במפלגות השמאל התנגדו להארכת המפה שגובשה בתקופת כהונת נתניהו כראש ממשלה, וטענו כי היא מפלה לרעה יישובים ערביים וחרדיים על פני התנחלויות. לבסוף הושגה פשרה שבמסגרתה המצב הקיים יוארך בחמישה חודשים, שבמהלכם יוקם צוות שרים בהשתתפות נציגים מכל מפלגות הקואליציה, לגיבוש מפה חדשה.
לדברי השר כהנא, "שמחתי לבשר לחברי, ראש מועצת השומרון יוסי דגן, שאני מתכוון לתת השנה עדיפות לבניית אבני דת ביהודה ושומרון, כי הם החלוצים. יש פה גדילה והתרחבות וצריך לתמוך בחלוצים האלה".