מפגש הגיבוש של הפעוטות
(צילום: מתן צורי)

הם בקושי בני שנתיים, אך אם יכלו לדבר, כולנו היינו מזדעזעים מדבריהם. 18 פעוטות חסרי אונים עברו התעללות קשה במעון ויצ"ו בשדרות. במשטרה מספרים כי המטפלת אילנה סויסה, שבידיה הם הופקדו, חשודה בלא פחות מ-240 מקרי התעללות. וזה רק בהתבסס על החומרים המצולמים שנמצאו.
בהתחלה ההורים לא הרגישו, לא חשדו. אבל עם הזמן התחילו להופיע סימני אי-שקט אצל הפעוטות. זה הדליק נורה אדומה אצל אחת האימהות, צליל בן זכר. היא "שתלה" מכשיר הקלטה בקפוצ'ון של בנה, גילתה מה קורה כשדלתות המעון נסגרות וזה היה הבסיס לפתיחת החקירה. המשטרה החרימה את המצלמות מהגן, וגילתה עד כמה מזעזע היה שם.
2 צפייה בגלריה
מפגש גיבוש של האימהות והילדים מהגן המתעלל בשדרות
מפגש גיבוש של האימהות והילדים מהגן המתעלל בשדרות
מפגש ההורים והפעוטות. "בונים הכול מהתחלה"
(צילום: חיים הורנשטיין)
2 צפייה בגלריה
הגננת המואשת בהתעללות בתינוקות בגן בשדרות
הגננת המואשת בהתעללות בתינוקות בגן בשדרות
תועדה בלפחות 240 מקרי אלימות. סויסה
יותר מחודש עבר מאז שסויסה נעצרה. לפני שבועיים, במסגרת החקירה, זומנו ההורים לתחנת המשטרה. החוקרים הציגו להם את התיעודים הקשים במטרה שיזהו את ילדיהם בצילומים. היו שם כאלה שנחשפו לעשרות מקרי אלימות שכוונו כלפי הילד שלהם. חלקם התמוטטו על הרצפה.
הפעוטות נשארו במעון, אבל כיום יש שם צוות אחר, חם יותר, מכיל, אוהב ובעיקר לא אלים. כל מה שלא היה להם אצל סויסה. הם מתאוששים לאט-לאט, אבל הדרך עוד ארוכה.
ביום חמישי ערכו ההורים פעילות גיבוש בתקווה שהיא תסמן את הסוף של התקופה הנוראית ותהווה התחלה לתקופה טובה יותר. בזכות תורמים מקומיים רבים הם הצליחו להפיק אחר הצהריים של כיף לפעוטות: מתנפחים, משחקים, אוכל טעים, חטיפים ועוד הרבה הפתעות ומתנות. העיקר שהילדים יהיו שמחים. הלוקיישן: חצר הבית של לוי ופאני בוהדנה, סבא וסבתא של אחד הפעוטות, שנידבו את המקום בשמחה. הפעוטות לא הפסיקו לקפוץ ולהשתולל, לשמוח וליהנות.
יוליה מטטוב, אחת האימהות, סיפרה כי "המצב עכשיו הרבה יותר טוב. זה בא לידי ביטוי בהתנהגות, אפילו ביציאה ובכניסה לגן. הכל הרבה יותר שקט ונעים. גם הלילות שקטים. פעם הבן שלי היה מתעורר בצרחות נוראיות, ולא הבנתי מה קורה לו. הוא עדיין מתעורר בצרחות, אבל הרבה פחות. אני מקווה שזה ייעלם בקרוב".
(צילום: ירון ברנר)

צליל בן זכר, שחשפה את הפרשה, נמצאת בהיריון מתקדם. "במקום להיות עסוקה בלידה המתקרבת, אני עסוקה בלעזור לו ובלעכל את מה שעבר עליו", אמרה, "עברנו טלטלה שהיא הסיוט של כל הורה. הבן שלי כבר הרבה יותר בסדר. יש עדיין קשיים בגן, זה משתפר, אבל יש עוד דרך ארוכה עד שהוא יעלה על המסלול".
קטי פנחסוב הייתה בין מארגנות המפגש. "הבת שלי בקושי דיברה בתקופה שאילנה טיפלה בהם", סיפרה, "כמעט לכל הפעוטות במעון יש עיכוב בהתפתחות - בהליכה, בדיבור, בתפקוד בכלל. הם עברו סיוט גדול. רק עכשיו, מאז שהחליפו צוות, כל ההורים מספרים שהילדים נתנו זינוק משמעותי בהתפתחות. היא פשוט הרסה אותם, וגם אותנו כמובן. עכשיו אנחנו בונים הכול מהתחלה".