גורמים במערב מותחים היום (ראשון) ביקורת על הצהרתו אמש של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שלפיה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אינו יכול להישאר בשלטון, ומזהירים כי היא עלולה להוביל להסלמה בעימות באירופה, ולהשיג מטרה הפוכה מזו שאליה חתר ביידן.
12 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. ההמלצה: שאנשיו יפנו לעמיתיהם הרוסיים ויבהירו
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן בנאום אמש בוורשה. זה לא היה בטקסט הכתוב
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחה עם אנשי ממשל
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחה עם אנשי ממשל
האמין שקלינטון בוחשת נגדו. פוטין
(צילום: רויטרס )
12 צפייה בגלריה
: רשת CNN כותרת על ג'ו ביידן שאמר ש ולדימיר פוטין לא יכול להישאר בשלטון
: רשת CNN כותרת על ג'ו ביידן שאמר ש ולדימיר פוטין לא יכול להישאר בשלטון
הצהרת ביידן בכותרת של CNN: "למען השם, האיש הזה לא יכול להישאר בשלטון"
את הדברים השנויים במחלוקת השמיע אמש ביידן בנאום שנשא בטירה המלכותית בוורשה, אירוע שבו חתם ביקור הזדהות בן ארבעה ימים ביבשת אירופה בצל המלחמה באוקראינה. כשביידן דיבר על פוטין הוא אמר "למען האל, האיש הזה לא יכול להישאר בשלטון". דבריו הוצגו מיד בתקשורת העולמית כקריאה להחלפת המשטר ברוסיה, אבל בתוך זמן קצר פרסם הבית הלבן הודעה שבה טען כי הנשיא לא קרא לשינוי המשטר, אלא התכוון שאסור לאפשר לפוטין ליהנות משליטה בשכנותיה של רוסיה. ההודעה גרמה להרמת-גבות בהתחשב בכך שביידן אמר את הדברים במהלך נאום שהוכן מראש ושכל מילה שתוכננה בו נבחרה בקפידה.
הלילה דיווחה רשת CNN כי ההצהרה שלפיה פוטין אינו יכול להישאר בשלטון לא נכללה בנאום שהיה מונח מול עיניו של ביידן וכי היא הפתיעה את עוזריו של הנשיא האמריקני, שרבים מהם שקדו שעות על ליטוש הטקסט. הנאום בוורשה הוצג מראש על-ידי הבית הלבן כנאום מכונן וכרגע חשוב בכהונתו של ביידן, ולכן לא היו אמורות להיות בו הפתעות.
12 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן אוכל פיצה עם חיילים אמריקאים בפולין
ג'ו ביידן אוכל פיצה עם חיילים אמריקאים בפולין
ביידן אוכל פיצה עם חיילים אמריקנים המוצבים בפולין, בסוף השבוע
(צילום: AFP )
12 צפייה בגלריה
כלי רכב צבאי הרוס במחוז סומי, אוקראינה
כלי רכב צבאי הרוס במחוז סומי, אוקראינה
רכב צבאי רוסי הרוס בסומי, אוקראינה
(צילום: AFP/GENERAL STAFF OF THE ARMED FORCES OF UKRAINE)
12 צפייה בגלריה
מכלי הדלק שהופגזו בלבוב
מכלי הדלק שהופגזו בלבוב
אש אחרי הפצצת מחסן הדלק בלבוב, אתמול
(צילום: רויטרס / Press service of the State Emergency Service of Ukraine)
לפי CNN, צאתם של אנשי הבית הלבן אמש להבהיר את דברי ביידן הייתה הפעם השלישית לפחות במהלך המסע באירופה שאלה חשו מחויבים "להבהיר" דברים שאמר ביידן כדי שלא יובילו להשלכות לא רצויות. בארה"ב חוששים כעת כי ביידן עוזב את היבשת כשהוא משאיר מאחוריו סכנה גדולה יותר מזו שהייתה כשהגיע אליה.
בעולם מזהירים כי הצהרת ביידן אמש עלולה לשמש את מוסקבה כדי לטעון שצדקה לאורך כל הדרך כשטענה כי וושינגטון מנסה להתערב בענייניה הפנימיים. כבר בעשור הקודם, נזכיר, טען פוטין כי מזכירת המדינה דאז הילרי קלינטון עמדה מאחורי ההפגנות הגדולות נגדו ברוסיה ב-2012. לפי הערכות זו אחת הסיבות לכך שהורה לאנשיו לשבש את מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 ולהביא לניצחונו של דונלד טראמפ עליה. כעת, כך טוענים דיפלומטים ופרשנים, עלולה הצהרת ביידן לדחוק עוד יותר את פוטין לפינה, להגביר את הלחץ עליו – ולגרום לו להגדיל את הסיכון.
אמש, דקות אחרי הצהרת הנשיא האמריקני, מסר דוברו של פוטין דמיטרי פסקוב תגובה ראשונה על הקריאה הנפיצה, ואמר: "ביידן לא מחליט, נשיא רוסיה נבחר על-ידי הרוסים". בהמשך היום הוא עשוי למסור תגובה נרחבת יותר.

המורדים שוקלים הסתפחות לרוסיה, קייב צופה מלחמת גרילה

ריצ'רד האס, דיפלומט אמריקני לשעבר שיושב כעת בראש מכון "המועצה ליחסי חוץ", אמר הלילה כי הצהרתו של ביידן "הפכה מצב קשה לקשה יותר ומצב מסוכן למסוכן יותר – זה ברור". הוא הוסיף: "מה שפחות ברור הוא כיצד לבטל את הנזק, אבל אני מציע שיועציו הבכירים יפנו לעמיתיהם ויבהירו שארה"ב מוכנה להסכם עם ממשלת רוסיה". האס טען: "פוטין יראה בהצהרה הזו אישור למה שחשב לאורך כל הדרך. זו פליטת פה רעה שלולה להאריך את המלחמה ולהרחיב את היקפה". ביידן, אגב, ידוע לאורך כל הקריירה שלו כמי שמנפק פליטות פה שלא פעם מסבכות אותו ואת סביבתו.
12 צפייה בגלריה
עשן עולה אחר הפגזות הפצצות לבוב אוקראינה
עשן עולה אחר הפגזות הפצצות לבוב אוקראינה
עשן נישא באופק בלבוב אחרי התקיפה הרוסית אמש
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
חרקוב חרקיב שריפה בעקבות אש ארטילריה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
חרקוב חרקיב שריפה בעקבות אש ארטילריה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
תקיפה בחרקוב שבמזרח אוקראינה, העיר השנייה בגודלה במדינה
(צילום: AFP )
בינתיים נמשכת הלחימה בשטח. אחרי הצהרתה של רוסיה בסוף השבוע כי השלימה את "השלב הראשון" במבצע הצבאי שלה באוקראינה וכי כעת היא מתכוונת להתמקד באזור המורדים הפרו-רוסים בחבל דונבאס, שבמזרח אוקראינה, מסר הבוקר המודיעין הבריטי בעדכון היומי שלו כי נראה שהצבא הרוסי אכן פועל כעת לכתר את הכוחות האוקראיניים הנמצאים בחזית הלחימה במזרח, תוך שהוא מתקדם לעברם מחרקוב שבצפון וממריופול שבדרום. עם זאת, המודיעין הבריטי הדגיש כי ברחבי אוקראינה ככלל המצב נותר בעיקרו ללא שינוי – הרוסים אינם מצליחים להתקדם, והאוקראינים מצדם יוצאים למתקפות-נגד.
בהצהרה נוספת שעלולה להסלים את המתיחות אמר הבוקר לאוניד פסצ'ניק, ממנהיגי המורדים הפרו-רוסים במחוז לוהנסק, כי אנשיו עשויים לקיים בשטח שבשליטתם משאל עם על האפשרות לצרף את המחוז הבדלני לרוסיה. מוסקבה, נזכיר, הכירה באזורי המורדים בלוהנסק ודונייצק כ"רפובליקות עממיות" – כלומר מדינות עצמאיות – ערב פלישתה לאוקראינה, והיא מאשימה את הממשלה בקייב ברצח עם נגד תושביו הרוסים והפרו-רוסים של החבל. אוקראינה והמערב דוחים את ההאשמות הללו בתוקף, ומדגישים כי מדובר רק בתירוץ רוסי לפלישה.
ראש המודיעין האוקראיני קירילו בודנוב אמר בצהריים כי אחרי שכשלה בניסיונה להשתלט על אוקראינה כולה, כעת מנסה רוסיה לפצל אותה לשני חלקים, במטרה ליצור אזור בשליטת מוסקבה, שיתנהל כישות שהיא כמעט מדינה: "למעשה, הרוסים מנסים ליצור באוקראינה צפון קוריאה ודרום קוריאה", אמר. הוא העריך שבקרוב תיפתח מלחמת גרילה אוקראינית נגד הרוסים באזורים שאותם כבשה רוסיה.
12 צפייה בגלריה
בית שנפגע בהפגזות בקייב
בית שנפגע בהפגזות בקייב
בית שנפגע בהפגזות באזור קייב. זלנסקי לרוסים: אתם גורמים לאוקראינים לשנוא
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
עשן ליד קייב
עשן ליד קייב
עשן ליד קייב. הצבא האוקראיני יוצא למתקפות נגד
(צילום: AFP)
ודים דניינסקו, יועץ במשרד הפנים האוקראיני, אמר הבוקר כי רוסיה החלה לקרב כוחות חדשים לגבול אוקראינה, וכי היא עשויה לבצע ניסיונות חדשים להתקדם בפלישתה למדינה. דניינסקו טען כי הרוסים גם החלו להרוס את מאגרי הדלק והמזון של אוקראינה. רק אמש תקפה רוסיה מתקן לאחסון דלק באזור לבוב, לא הרחק מהגבול הפולני, במה שייתכן כי היה מסר לביידן, שכאמור ביקר באותה העת בפולין ועמד לנאום בה נגד רוסיה ופוטין.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הזהיר הלילה את מוסקבה, בנאום מוקלט שפרסם בערוץ הטלגרם הרשמי שלו, כי במעשיה היא זורעת בלב האוקראינים שנאה לרוסיה. "אתם עושים הכול כדי שבני עמנו בעצמם יזנחו את השפה הרוסית, כי השפה הרוסית תקושר מעתה רק אליכם ולפיצוצים, למעשי הרצח ולפשעים שלכם", אמר זלנסקי.
פורסם לראשונה: 11:19, 27.03.22