ראש ה-CIA וויליאם ברנס קרא בצהריים (שבת) לישראל ולחמאס לבצע פשרות ולקחת "החלטות קשות", בשעה שארה"ב נערכת להגיש הצעה חדשה לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. "נכין את ההצעה המפורטת הזו, אני מקווה שבימים הקרובים", ציין בכנס של העיתון הבריטי "פייננשל טיימס" בלונדון. הוא ציין כי הסוגיה נסובה כרגע סביב "רצון פוליטי".
1 צפייה בגלריה
ראש ה-CIA ביל ברנס
ראש ה-CIA ביל ברנס
ראש ה-CIA וויליאם ברנס
(צילום: Tom Williams/AP)
"אני לא יכול לומר כמה אנחנו קרובים כרגע", אמר ברנס. אף שראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את הטענות הללו, ברנס ציין גם הוא כי "90%" מהנוסח כבר אושר על-ידי ישראל וחמאס. "ה-10% האחרונים הם האחרונים מסיבה ברורה - זה החלק הכי קשה", אמר.
ברנס הבהיר כי "אנחנו נמשיך לעבוד קשה ככל שנוכל, יחד עם המתווכות, כי אין אלטרנטיבה טובה יותר. מה שעומד על הפרק זה החטופים שעדיין בחיים במנהרות וחיי האזרחים בעזה". במאמר שפורסם היום ב"פייננשל טיימס" הבריטי, כתבו ברנס ועמיתו ריצ'ארד מור, ראש ה-MI6 הבריטי, כי "אנחנו מנצלים את ערוצי המודיעין שלנו כדי לדחוף לריסון והפחתת הסלמה. השירותים שלנו פועלים ללא הרף להשגת הפסקת אש, שתוכל לסיים את הסבל של הפלסטינים ולהחזיר את החטופים הביתה לאחר 11 חודשי גיהינום בשבי חמאס". במקביל, מור ציין כי הוא מאמין שאיראן עדיין מתכננת לתקוף את ישראל בתגובה לחיסולו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן. "אני חושד שהם ינסו ושלא נוכל להוריד את רמת הכוננות שלנו לקראת כל סוג של פעילות כזו", אמר.
אתמול קיימו משפחות חטופים ממוצא אמריקני שיחת ועידה עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ושליחו של ג'ו ביידן למו"מ ברט מקגורק. מהסקירות שנמסרו להם עולה כי חמאס הקשיח עמדות, בין השאר, בגלל ההתעקשות של נתניהו בעניין פילדלפי והשלב הראשון של העסקה.
רובי חן, אביו של איתי חן, השתתף בשיחה ואמר: "ארה"ב רוצה הכי הרבה את העסקה. אולי ארה"ב צריכה להגיד לצדדים – לכו תפתרו את הבעיות". חן סיפר כי בשבוע האחרון משפחות החטופים האמריקניות שוחחו עם סאליבן שלוש פעמים, אבל בקשתן להיפגש עם נתניהו יושבת בלשכת ראש הממשלה כבר 10 ימים ולא נענתה. "ביקשנו פגישה עם ביבי. למה אנחנו לא יכולים לשמוע ממנו? איך ייתכן שאנו מתעדכנים מסאליבן, ובישראל לא מעדכנים אותנו בצורה רשמית וכולנו ניזונים מהתקשורת או משמועות?", הוא שאל.
הערב צפויה להתקיים בדרך בגין בתל אביב הפגנה של משפחות חטופים יחד עם מפגינים נוספים. "מטה המשפחות קורא לכל 63 ח״כים ושרים שממשיכים לשתוק אל נוכח ההפקרה הפושעת של 101 חטופים בשבי חמאס – אל תהיו שותפים להפקרתם למוות ולפירוק החברה הישראלית, תעזרו לנו להחזיר אותם הביתה", קראו במטה משפחות החטופים. "כל מי שממשיך לחבל בעסקה להשבת החטופים – מוביל את ישראל לפירוק מוחלט. אם ההפקרה תימשך אז תדע כל אם עברייה שבניה ובנותיה יופקרו למוות בידי מרצחי החמאס. אם לא נצא כולנו לרחובות ונזעק 'עסקה עכשיו' זה יהיה האתוס הישראלי החדש: משאירים שבויים מאחור, חסל סדר ערבות הדדית ונותנים יד להפקרת אחים ואחיות".
מפגינים למען החטופים בת"א
(צילום: דוברות משטרת ישראל)

בארה"ב הביעו בימים האחרונים תסכול רב מהסירוב המתמשך של חמאס לכל פשרה חדשה, וגם מהתבצרותו של נתניהו על נוכחות בציר פילדלפי, ובישראל העריכו כי תידחה הצעת הגישור החדשה, שהאמריקנים תכננו במקור להגיש כבר בסוף השבוע הנוכחי. גורמים בישראל אמרו כי האמריקנים הגיעו למסקנה כי חמאס "לא באירוע", ואף נסוג בו בכמה סוגיות. בוושינגטון, כך אמרו הגורמים, צפויים להמתין עד שהמתווכות יפעילו די לחץ על חמאס כדי להחזירו לשולחן. רק כשייווכחו שארגון הטרור מוכן – אז יניחו את ההצעה החדשה.
ברקע לכך חשש שעוד הצעה, שנייה במספר בתוך שבועות בודדים, לא תביא לדבר ורק תגרום לממשל של הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס להתבזות – במיוחד בתקופת הבחירות בארה"ב, וכשברקע המתקפות הבלתי פוסקות בסוגיה מצד המועמד הרפובליקני והנשיא לשעבר דונלד טראמפ.