3 צפייה בגלריה
אתר ג'מראיא – ברזה: "המרכז למחקרים מדעיים"
אתר ג'מראיא – ברזה: "המרכז למחקרים מדעיים"
אתר ג'מראיא ברזה. המטה הראשי של מרכז "סרס"
(צילום: מכון עלמא)
מדען שעוסק בפרויקט דיוק הטילים נהרג בתקיפה שיוחסה לישראל באזור בירת סוריה דמשק בלילה שבין ראשון לשני. כך עולה מהערכות. עוד צוין כי לפי ההערכות, לעצם החיסול יש אפקט יותר מרתיע מאשר אפקט ממשי. זה מתאים לאמירה של גורמי מודיעין מערביים, לפיה איראן וחיזבאללה ממשיכים בפרויקט דיוק הטילים שקשור למכון המחקר הסורי "סרס".
מחקר שפרסם בשבוע שעבר מרכז "עלמא", המתמחה במחקרי ביטחון בזירה הצפונית, מספק הצצה לייעודו האמיתי של מרכז "סרס", מעבדה צבאית שהייתה אחראית על פיתוח הנשק הכימי של סוריה בשנות ה-80 של המאה הקודמת. לפי דיווחים, המרכז הותקף על ידי ישראל כמה פעמים בשנה האחרונה - וגם בעבר. במקום, שעובד תחת מסווה של מכון מחקר מדעי אזרחי, פועלים מתקנים צבאיים מסווגים המשמשים את צבא סוריה, המשטר האיראני וחיזבאללה.
לפי המחקר, במרכז קיים פרויקט דיוק רקטות איראני במקום, המהווה אפשרות לאיום גדול לנוכח מאגרן העצום בידי חיזבאללה. לדברי "עלמא", מערכות טילים ורקטות עוברות השבחה במרכז הסורי, בהן טילי קרקע-קרקע M600 - בשיתוף פעולה עם איראן המייצרת את הטיל התואם "פאתח-110", טילי סקאד 275 - פרויקט דיוק של המרכז באמצעות מומחים איראנים, "שהאב 1", "שהאב 2", ODAB, "זלזל" ו"פאג'ר".
3 צפייה בגלריה
אלספירה - אזור הממוקם 20 קילומטר מדרום מזרח לעיר חאלב
אלספירה - אזור הממוקם 20 קילומטר מדרום מזרח לעיר חאלב
אלספירה, 20 קילומטר דרום-מזרחית לחאלב
(צילום: מכון עלמא)
3 צפייה בגלריה
בסיס מציאף
בסיס מציאף
בסיס מציאף
(צילום: מכון עלמא)
עוד צוין כי "ייתכן שבמכון 4000 מבוצע גם פרויקט 'לביכ' האיראני, שמטרתו שדרוג רקטות איראניות ישנות על ידי הוספת כמה חיישנים ומערכות הכוונה מרחוק שיביאו לשליטה מלאה ברקטה לאחר שיגורה". כותבי המחקר ציינו כי מפעלי המרכז "משמשים בפועל כמפעלי ייצור עבור חיזבאללה, בהנחיית ובפיקוח מומחים איראנים. למרכז תפקיד חשוב נוסף - ניסיון וידע רב בפיתוח וייצור נשק כימי. האחריות לכך הוטלה עליו כבר בשנות ה-80 של המאה הקודמת".
במכון המחקר ציינו כי המרכז הסורי "מונה כ-20 אלף עובדים, שרובם הם חוקרים, מהנדסים וקציני צבא סורים בעלי התמחויות שונות ומגוונות. מתקני המרכז מפוזרים בכל רחבי סוריה וכוללים מספר מכונים, מפעלים ואתרי ייצור ואחסון. מרכז 'סרס' משמש למעשה כמערך התעשייה הצבאית הלאומית של סוריה".
תקיפה באזור דמשק בחודש שעבר

תקיפת חיל האוויר שדווחה בסוריה בלילה בין ראשון לשני היא הראשונה שדווחה מאז שמאות טייסים וקצינים במילואים הודיעו שלא יתייצבו למילואים בעקבות ביטול עילת הסבירות. לאחר התקיפה, נמסר מהמרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון היושב בלונדון ומזוהה עם האופוזיציה, כי היא כוונה נגד אתרים צבאיים ומחסני אמצעי לחימה של מיליציות איראניות באזור שדה התעופה הבינלאומי של דמשק ואזור אל-כיסווה.
לדבריהם, נהרגו בתקיפה 6 בני אדם - ארבעה חיילים סורים ועוד שניים שזהותם לא ידועה. מלבדם נפצעו גם שבעה בני אדם. במרכז המעקב אמרו כי מחסני אמל"ח הושמדו בתקיפה, שלפי ספירתם הייתה בתקיפה ה-22 בסוריה מתחילת השנה. התקיפה הקודמת בסוריה דווחה ב-19 ביולי, אז צוין בסוכנות הידיעות הממלכתית "סאנא" כי ישראל תקפה כמה יעדים באזור דמשק.