אחרי הביקורת הקשה על הממשלה ועל מינויה של שרת התחבורה מירי רגב להפקת טקס הזיכרון הממלכתי לאסון 7 באוקטובר - וכן הודעת שורת הקיבוצים בעוטף שמסרבים לקחת חלק, השרה כינסה היום (חמישי) תדרוך עיתונאים על ההכנות לטקס, וענתה על שאלות. התדרוך, שהיה אמור להתחיל בשעה 14:30, התעכב כחצי שעה כיוון שהשרה חיכתה לנציגי ערוץ 14 שעוכבו לטענתם בכניסה להצהרה.
רגב: הטקס - ללא קהל ולא בשידור ישיר, אלא ב"משדר טלוויזיוני מכבד"
(צילום: אלכס גמבורג)

3 צפייה בגלריה
מירי רגב תדרוך עיתונאים - שיעסוק בנושא הערכות לטקס הממלכתי לציון שנה לטבח השבעה באוקטובר
מירי רגב תדרוך עיתונאים - שיעסוק בנושא הערכות לטקס הממלכתי לציון שנה לטבח השבעה באוקטובר
הלוגו שנבחר לטקס
(צילום: רוני גרין שאולוב)
בפתח דבריה בתדרוך לעיתונאים אמרה רגב כי "אנו משלמים מחירים כבדים במלחמה שאין מוצדקת ממנה. עם ישראל מחבק את המשפחות היקרות, ומחובתו להמשיך את המלחמה כדי שהיא לא תהיה לשווא - עד שנשיב את כל החטופים". לדבריה, "אני מופיעה היום כדי להעמיד את העובדות על דיוקם, ולהבהיר מה הם הערכים שעומדים בבסיס הטקס בציון שנה לטבח הנורא. הטקס הוא טקס של כולנו כחברה ומדינה. שנה ליום שהפך מיום חג שמחת תורה - ליום שנפתחו שערי הגיהינום.
"אני מבינה לליבם של מי שכועסים על המדינה, הממשלה, הצבא וכוחות הביטחון. נכון היה מחדל גדול וגם לי יש שאלות קשות, אבל יגיע הזמן גם לזה", הוסיפה השרה. מיד לאחר סיום המלחמה אני הראשונה שאפעל להקים ועדת חקירה".
היא התייחסה למחאת קורבנות הטבח על קיום הטקס הממלכתי, ואמרה כי "אני מוכנה לחטוף ואני חוטפת מכיוונים שונים מבלי שאנשים יודעים את העובדות. אני מתעלמת מהרעשים, ואני אמשיך להוביל את הטקס הזה כפי שעשיתי בטקסים הקודמים, גם מתוך כבוד לאלה שכועסים ומבקרים".
השרה הדגישה כי "אי-אפשר לא לציין באופן ממלכתי את יום השנה לטבח, ונכון עשתה ממשלת ישראל בהחלטתה לקיים טקס ממלכתי. כמו שאנו פועלים למען המפונים, כך הממשלה החליטה לשמר ולכבד את כבודם". לדבריה, "אין בית במדינה שאין לו אח, מכר, קרוב או שכן שלא חווה את הטרגדיה והכאב. אנו עם אחד ומדינה אחת.
אמרה או לא אמרה? רגב משווה בין טקסי הקיבוצים לטקס הישראלי-פלסטיני - ומתנערת בלי להתנצל
(צילום: אלכס גמבורג)

3 צפייה בגלריה
מירי רגב תדרוך עיתונאים - שיעסוק בנושא הערכות לטקס הממלכתי לציון שנה לטבח השבעה באוקטובר
מירי רגב תדרוך עיתונאים - שיעסוק בנושא הערכות לטקס הממלכתי לציון שנה לטבח השבעה באוקטובר
"מבינה לליבם של אלה שכועסים על המדינה, הממשלה וכוחות הביטחון"
(צילום: שלו שלום)
"אני מתייחסת אליו בחרדת קודש", הדגישה רגב. "אני רואה בהחלטה לקחת על עצמי את הובלת הטקס שליחות ציבורית, מבלי שאנשים יודעים את העובדות, ובכל זאת אני ממשיכה, רואה את החשיבות ומתעלמת מהרעשים, ברגישות ובכובד ראש כפי שעשיתי".
השרה הוסיפה כי הטקס יביא לידי ביטוי שלושה ערכים: זיכרון, גבורה ותקווה, "שיהיו עוגני הטקס". היא הוסיפה: "האירוע יערך בדרום באופן טבעי, מקום שספג אבדות כבדות. חברת ההפקה שנבחרה להפיק את הטקס עדיין בוחנת את החלופות למיקומו של הטקס. בימים האחרונים החלטתי על מתכונתנו - הטקס יתקיים ללא קהל והוא לא יועבר בשידור ישיר. זאת על מנת לאפשר לקהילות רבות בארץ שבחרו ביוזמה מקומית לקיים טקסים. החלטות אלה יאפשרו לנו לקיים את הטקס כמשדר טלוויזיוני מכובד, אותנטי ורגיש".
עוד הדגישה השרה כי "הטקס הוא לא של מירי רגב או אדם כזה או אחר - הוא של מדינת ישראל. הממשלה קיבלה החלטה שהוא יהיה ממלכתי. גם יום הזיכרון זה רגיש, גם השואה זה רגיש, וגם המשואות בצל הפגנות, קורונה או מלחמה זה רגיש. לא חסרים לנו אירועים רגישים לצערי. אז מה? נרים ידיים? לא. הממשלה קיבלה החלטה". לדבריה, "בסוף יש טקס ממלכתי אחד, ואני קוראת לכולם לקחת חלק ולהתאחד סביב זה".
רגב השוותה בין טקסי הקיבוצים לטקס הישראלי-פלסטיני ביום הזיכרון, והוסיפה: "כמובן שיש אופציה גם שאחרים יעשו טקסים אלטרנטיביים, כמו הטקס הישראלי-פלסטיני ביום הזיכרון". בהמשך היא הכחישה את ההשוואה, התנערה ממנה, על אף שאמרה את הדברים, וסירבה להתנצל. לדבריה, "אנחנו כטקס ממלכתי לא עושים את זה בשידור ישיר כדי לאפשר לרשויות לעשות את הטקסים שלהם עם הקהילה שלהם. אין לי שום בעיה עם טקסים אלטרנטיביים".
רגב התייחסה להקצאת התקציבים הרבה לקיום הטקס, שעלותו תעמוד על כשישה מיליון שקלים, ואמרה כי "מדובר בטקס צנוע ולא גדול. זה לא יום העצמאות, זה טקס לציון יום הזיכרון. בסופו של דבר אני בטוחה שכל אחד יתחבר לטקס מכיוון זה או אחר". לפני כן אמרה כי "זו הייתה שנה קשה ומאתגרת, אבל תודה לאל היו בה גם הצלחות. תראו מה קורה עם חמאס, נחזיר את החטופים בעזרת השם".

משפחות זעמו: "אנחנו רעשי הרקע"

משפחות 7 באוקטובר, המארגנות טקס לאומי ב-7 באוקטובר, הגיבו לדבריה של השרה רגב, ומסרו כי "'רעשי הרקע' עליהם דיברה השרה רגב הם אנחנו. משפחות שכולות, תושבי העוטף והצפון, המילואימניקים ששילמו ומשלמים מחיר כבד על מאורעות 7 באוקטובר. בדבריה המחישה השרה רגב את הניתוק המוחלט בהחלטת הממשלה להפיק טקס מהונדס ומנותק במיליוני שקלים, מצולם וערוך מראש, עבור עצמה.
"על הממשלה להודיע כי התקציב שהוקצה לאירוע הממשלתי יועבר במלואו לטקס של העם - טקס הזיכרון הלאומי שמארגנות המשפחות השכולות ונציגי הקהילות שהופקרו ב-7 באוקטובר", הוסיפו. השרה רגב התייחסה לדבריהם, ואמרה: "אני מכבדת אותם, ואין לי כוונה להתווכח עם אף ארגון. אני מייצגת כאן את ממשלת ישראל שקיבלה החלטה. יש את מערך הטקסים והסמלים שפועל מול ההפקה, ואנו מבצעים את הטקס על פי החלטת הממשלה ועל פי הפרוטוקול. נכבד כל גורם".
3 צפייה בגלריה
טקס כיבוי משואות של מטה משפחות החטופים
טקס כיבוי משואות של מטה משפחות החטופים
טקס כיבוי משואות של משפחות החטופים, מאי
(צילום: נחום סגל)
גם התנועה הקיבוצית התייחסה לדברי השרה. "בגלל אמירות כאלה מירי רגב מוכיחה למה היא לא מתאימה להוביל טקס ממלכתי וקדוש של כל חלקי עם ישראל", אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית ליאור שמחה. "בעקבות דבריה, בהם תקפה את התנגדות הקיבוצים שנפגעו בטבח כ'רעשי רקע' בלבד, אנו אומרים כי אם מישהו היה צריך הוכחה למה רגב לא מתאימה - היא סיפקה לו עשר סיבות היום. להפקת טקס מאחד נדרשת רגישות מרבית וכיבוד כל הקהלים".
הוא הוסיף כי "המדינה האהובה שלנו חוותה אסון נורא ב-7 באוקטובר. גם התנועה תקיים אירוע מרכזי וגם כל קיבוץ בנפרד. אנחנו מקווים שממשלה תתעלה לגודל השעה ותשתף את הנפגעים מקיבוצי, ערי ומושבי הנגב המערבי, ביניהם נכרתה ברית ב-7 באוקטובר".
מטה המשפחות להחזרת החטופים, הוסיף כי "ההחלטה לערוך את הטקס ללא קהל, לאחר הודעת מטה המשפחות והודעות הקהילות כי לא ישתפו פעולה עם טקס השרה - נובעת מהפחד של הממשלה והשרה להסתכל למשפחות החטופים, הנרצחים והמפונים בעיניים ולקחת אחריות אמיתית על ההפקרה שהחלה ב-7 באוקטובר ונמשכת כבר 321 ימים. הממשלה והשרה רגב בוחרים שוב להתעלם 'מהרעשים': אותם הרעשים שהביאו לחורבן 7 באוקטובר, רעשי ההפקרה ורעשי ההפגזות שהרגו חטופים שנחטפו בחיים.
"מטה משפחות החטופים מתעלם גם הוא מהרעשים וממשיך לפעול למען הצלת חטופים. שום טקס לא יציל חיים - רק עסקה. לא תהיה חזרה לנורמליות ולהפקות של השרה רגב כל עוד ישנם חטופים בעזה", הוסיפו במטה המשפחות.
בעוד שורת קיבוצים הודיעו שהם מתנגדים לטקס ממלכתי בהובלת הממשלה, שכיהנה בזמן טבח 7 באוקטובר, המערך לטקסים ולאירועים ביקש להבהיר כי "הטקס נמצא עדיין בשלבי גיבוש וכי לא נעשתה בשלב זה פנייה בנושא לאף יישוב".
בימים האחרונים הודיעו משפחות של קורבנות הטבח כי החליטו לקיים טקס עצמאי לציון שנה לאסון שאירע - ולא להשתתף בזה שמתכננת לקיים הממשלה. לדברי המארגנים, תוכנו של הטקס המרכזי יגובש על ידי נציגי המשפחות והוא יתקיים בהשתתפות קהל - בניגוד לזה שמתכננת הממשלה.
השרה רגב, שאחראית על מערך הטקסים הממלכתיים, נחשפה לביקורת גם אחרי שנבחרה פעם נוספת להוביל את טקס יום העצמאות - שצוין בחודש מאי ללא קהל והוקלט מראש, בניגוד לחוות הדעת הביטחונית. חלק ממבקרי הטקס אף טענו אז כי הוא הפך ל"טקס פוליטי". למרות זאת, החליטה הממשלה שגם את הטקס הרגיש, שיתקיים כך נראה כשלחימה עדיין נמשכת, תוביל רגב.
השרה רגב אמרה לאחר שמונתה: "בכובד ראש, ובתחושת שליחות עמוקה, קיבלתי על עצמי את המינוי להוביל את הטקס הממלכתי לציון שנה לטבח הנורא בשבעה באוקטובר. ביום זה פלש ארגון הטרור חמאס למדינתנו וביצע פשעים נגד האנושות בבנות ובבני עמנו".
"מאז ועד היום אנו בעיצומה של מלחמה צודקת להגנת ביתנו ועתידנו", אמרה השרה. "כפי שהובלתי את טקס המשואות בצל המלחמה, עם כל הרגישות המתבקשת, כך אני מתכוונת להוביל את הטקס בשבעה באוקטובר. אנחנו במציאות קשה, כואבת ומורכבת, שבה 115 חטופים עדיין מצויים בשבי בעזה, רבים עדיין מפונים מבתיהם והמלחמה עדיין בעיצומה. על כן, נערוך את הטקס ברגישות ובאחריות ונביא לידי ביטוי את הזיכרון, הגבורה והתקווה".