תושבי היישובים עד מרחק שבעה קילומטרים מרצועת עזה יוכלו להישאר עד יולי במלונות שאליהם פונו אחרי טבח 7 באוקטובר – כך סוכם הלילה (בין שני לשלישי) בין ראשי הרשויות לבין משרד האוצר.
ההחלטה, המנוגדת לעמדתו המקורית של האוצר, התקבלה אחרי שראשי רשויות אלה ישנו הלילה בכניסה למשרד ראש הממשלה. "אנחנו דורשים אמירה ברורה מראש הממשלה ושר הביטחון שבטוח לחזור לאזור", אמר ראש מועצת שדות נגב, תמיר עידאן. "עד אז לא זזים מכאן".
1 צפייה בגלריה
ראשי רשויות העוטף ישנים בכניסה למשרד ראש הממשלה
ראשי רשויות העוטף ישנים בכניסה למשרד ראש הממשלה
ראשי רשויות העוטף ישנים בכניסה למשרד ראש הממשלה, הלילה
(צילום: ירון שרון)

במשרד האוצר רצו לקבוע שהמפונים יחזרו ליישובים כבר ב-1 במרץ. לפי המתווה שתוכנן אמורים היו לשוב כל אלה שבתיהם עומדים על תילם ואינם בעלי צרכים מיוחדים. הם היו אמורים לקבל חבילת תמרוץ ומענקים עד 1 ביולי.
אלא שלאורך אתמול התנהלו דיונים ארוכים שבמהלכם הציגו ראשי הרשויות את אתגרי החזרה בהיבטים של חינוך, רווחה, בריאות וביטחון. הדיונים התקיימו בהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, ראש מינהלת תקומה משה אדרי, מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר, בכירי אגף תכנון וגורמי המקצוע ממשרדי ראש הממשלה והאוצר.
המתווה שקיבל הסכמה עקרונית יאפשר חזרה לתושבים המעוניינים בכך ויוצג מחר לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. בתום הדיון ביקשו ראשי הרשויות להיפגש עם נתניהו או סמוטריץ' לקבלת סקירה ביטחונית טרם הצגת המתווה לתושביהם. לאור בקשה זו נקבעה פגישה להיום עם ראש הממשלה.
ראש מועצת חוף אשקלון, איתמר רביבו, אמר הבוקר: "החלטנו לעשות כאן את הלילה לאחר ישיבה נוספת שהתפוצצה עם מנכ"לי משרד ראש הממשלה והאוצר. לצד מתווה כלכלי וחברתי סביר והוגן למשפחות אנו דורשים התחייבות ביטחונית רשמית ופומבית של בנימין נתניהו ויואב גלנט שרמת הביטחון מאפשרת חזרה מלאה".
רביבו הוסיף ששוטר ומאבטחים נקראו כדי לפנות את ראשי הרשויות, "אבל ממבט פניהם ועיניהם ניתן היה להבין שהם מעריכים ומבינים אותנו יותר מהאנשים שאותם הם מאבטחים".
ראש עיריית שדרות אלון דוידי הוסיף: "אנחנו דורשים מראש הממשלה - צא החוצה לאזרחים ותצהיר שאתה ערב לביטחון תושבי העוטף. מה זה 'אני קורא להם לחזור'? באחד מהשלבים אמרו לנו שההישג זה שהצלחנו 'לשכנע' אותם. אני לא צריך לשכנע אף אחד. מי שצריך לחבק ולערוב לתושבים זה ראש הממשלה והשרים שלו. אנחנו הופקרנו. הפכנו להיות רצועת הביטחון של ישראל. ראש הממשלה לא מסוגל לקחת אחריות. הוא פשוט שולח אותנו לכל מיני פקידים. אני לא מאמין שזה רק שרידות ושרידות ולא לקחת אחריות. מה כבר מבקשים ממנו?".
חיים ילין, לשעבר יו"ר מועצת אשכול, אמר לאולפן ynet: "ממשלת ישראל לא מבינה שהאירוע הזה הוא אירוע רגשי. אי אפשר לתת ללב פקודה 'אתה חוזר עכשיו הביתה', בלי שהלב לא יעלה טורים. זה לא עובד ככה, זו לא השפה של התושבים. יש משפחות שלא יחזרו כי הבית מחזיר להם את הטבח והשואה של אותו יום".