במערכת הפוליטית מעריכים כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יאריך את כהונת מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. אתמול (יום שלישי) הודיע השר בן גביר כי החליט שלא להאריך את כהונתה של נציבת שירות בתי הסוהר קטי פרי, אך לא התייחס לכהונת המפכ"ל. כשנשאל על כך לאחרונה אמר בן גביר שיקבל החלטה שתהיה "טובה לעם ישראל" - אך לא פירט.
הודעתו של בן גביר בעניינה של פרי עוררה סערה במערכת הפוליטית, בין היתר משום שהיא מנוגדת להסכם הקואליציוני בין בני גנץ ובנימין נתניהו - שבו התחייב נתניהו מפורשות שבעלי התפקידים הבכירים הנוכחיים לא יזוזו ממקומם בתקופת המלחמה.
2 צפייה בגלריה
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
השר לביטחון לאומי ומפכ"ל המשטרה. הכהונה תוארך, למרות המתיחות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כעת מעריכים גורמים פוליטיים כי לאור הסערה שהתעוררה סביב פרי והגיבוי שקיבל גנץ מול תוכניותיו של בן גביר, השר יאריך את כהונת המפכ"ל - למרות היחסים המתוחים בין השניים.
היום נפגש נתניהו בארבע עיניים עם בן גביר והסביר לו את המורכבות של יישום ההחלטה בזמן הזה. לפני ישיבת הממשלה אף התקיימה פגישה ספונטנית של נתניהו ובן גביר עם אנשי המחנה הממלכתי - גנץ, חילי טרופר וגדעון סער, שבה הם ניסו למצוא פתרונות. נתניהו טרם נקט עמדה ברורה בנושא.
מהמחנה הממלכתי נמסר הערב אחרי הפגישה: "אין שום סיכום. החלפת בעלי תפקידים בכירים בכלל, וראשי ארגונים ביטחוניים בפרט, בעת הזו, פוגעת בתפקוד המדינה בעת מלחמה ואינה נכונה. אנו מצפים מראש הממשלה למנוע את הפגיעה הזו בביטחון המדינה ולא לאפשר החלטות משיקולים פוליטיים בניהול המערכה".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו וגנץ במליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
בישיבת הממשלה שנערכה היום אמר השר טרופר: "ארבעה ימים אחרי פרוץ המלחמה הקמנו ממשלת אחדות, וסוכם שכל הבכירים יישארו בתפקידיהם. זה כתוב שחור על גבי לבן. הפרת ההסכם בעצם משדרת שאחדות וביטחון זה פחות חשוב, ואפשר לחזור למריבות שהיו".
"החיילים בעזה רואים שהכותרות הן כבר לא הסכמה לאומית, עמידה בהסכם ושמירה על שותפות אלא מריבות והפרת סיכומים. יש הסכם. חייבים לעמוד בו. לא כלפי בני גנץ. אלא כלפי עם ישראל".
בן גביר השיב לטרופר: "אבל אחדות זה כולם; זה להתחשב בכולם. צד אחד לא יכול לעשות הסכם עם הצד השני שמכתיב לצד שלישי מה לעשות. דבר ראשון צריך להתחשב". גנץ אמר: "אנחנו הצטרפנו לממשלת החירום וכל הממשלה הצביעה על כך כשידוע מה ההסכם. הציפיה היא לא לגופו של איש אלא לגופו של התהליך. צריכים לעמוד בהסכם".