ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח הערב (רביעי) כי המאמץ הדיפלומטי האמריקני הנוכחי כולל ניסיון לדחוף להפסקת אש של עד ארבעה שבועות בלחימה בלבנון. גורמים מהמתווכות הערביות אמרו לעיתון כי במאמץ אמורות לסייע בעלות בריתה של ארה"ב, כגון מצרים וקטאר. לצד זאת, בעיתון הדגישו כי לא ברור מהם "מנופי הלחץ" של וושינגטון בניסיונה למנוע מלחמה כוללת מול חיזבאללה.
1 צפייה בגלריה
תקיפות בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון
נסראללה ביידן ונתניהו
( צילום: Rabih DAHER/AFP/Shutterstock/AP/Evan Vucci/יריב כץ)
משפחות החטופים הביעו הערב דאגה מהדיווחים על הפסקת אש זמנית בלבנון, והעבירו מסרים לממשלה ולאמריקנים שאסור להסכים לצעדים בלבנון בלבד – כי המשמעות היא הפקרת החטופים, כלשונם. גם ארה"ב וגם ישראל העבירו מסר שדבר כזה לא יקרה, ושכל הפסקת אש מטרתה לבסוף היא להגיע להסדרה כוללת. בארה"ב רואים בכך חלק מהעסקה. הפסקת האש הזמנית, להבנת האמריקנים, הכרחית להשלמת המגעים לעסקה ולהסדרה ארוכת טווח בלבנון.
את המגעים מנהל הבית הלבן, בשולי עצרת האו"ם, מאחר שמנהיגים רבים נמצאים בניו יורק. במגעים מעורבים גם האירופים, גם אנשי האו"ם וגם האיראנים – המנסים להציג רצון ברגיעה, במטרה להראות שפניהם למגעים עם המערב.
בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב בהתייעצות ביטחונית עם שרים כי "משא ומתן יהיה אך ורק תחת אש. ממשיכים להכות את חיזבאללה באש בכל הכוח". גורם בסביבת ראש הממשלה אמר כי בפועל, "אין מו"מ. הקו האדום של ראש הממשלה והשר דרמר הוא העפת חיזבאללה מעבר לליטאני".
(צילום: דובר צה"ל)

דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, נשאל הערב בהצהרתו אם צה"ל מגדיר את לבנון כזירה הראשית - והשיב: "אנחנו כמובן זה נראה ככה, וזה ברור וזה משוקף ככה - אנחנו ממוקדים עכשיו בימים האחרונים בצפון, אבל שאף אחד לא יחשוב שאנחנו לא פועלים בעזה. גם היום בעזה הרגו מחבלים של חמאס, תקפו. יש שתי אוגדות שמתמרנות בתוך עזה ואוגדה שלישית שפועלת בחיץ".
הקבינט אמור להסמיך את ראש הממשלה נתניהו ואת שר הביטחון יואב גלנט להחליט על תמרון קרקעי והמשך התקיפות בלבנון. הצעד משתלב עם החרפת התקיפות, כלחץ במו"מ. בינתיים, שרי הממשלה אישרו הערב כי שר החוץ ישראל כ"ץ ימלא את מקומו של ראש הממשלה נתניהו בעת נסיעתו לאו"ם.
נתניהו: "לא יכול לפרט את כל מה שאנחנו עושים"
(צילום: דוברות ראש הממשלה)

נתניהו פרסם הערב סרטון על רקע המגעים המתנהלים, ולא שלל הסדרה. "אני לא יכול לפרט את כל מה שאנחנו עושים, אבל אני יכול להגיד לכם דבר אחד: אנחנו נחושים להחזיר את תושבינו בצפון בבטחה לבתיהם. אנחנו מנחיתים על חיזבאללה מכות שהוא לא דמיין. אנחנו עושים זאת בעוצמה, אנחנו עושים זאת בתחבולה. דבר אחד אני מבטיח לכם – אנחנו לא ננוח עד שתושבי הצפון יחזרו הביתה", אמר.
ברשת LBCI הלבנונית דווח הערב כי המאמצים להגיע להפסקת אש בין חיזבאללה לישראל בראשות הוכשטיין רציניים. לפי הרשת, המידע מצביע על כך שייתכנו תוצאות מעשיות אפילו מחר. לדיווח אין אישור ממקור אחר.
מוקדם יותר הערב דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס מפי שישה גורמים המעורבים ביוזמה החדשה כי ארה"ב מובילה כעת "מאמץ חדש" בניסיון להביא לסיום הלחימה בעזה וגם בלבנון. לפי הדיווח, היוזמה מנסה לקשר בין המלחמה מול חיזבאללה למלחמה בעזה מול חמאס.
העסקה, כך אמרו שלושה מהגורמים, עשויה לכלול בסופו של דבר גם שחרור חטופים מעזה – ולדבריהם מדובר בפעם הראשונה שבה ארה"ב מקשרת באופן רשמי בין עזה ללבנון במאמצים הדיפלומטיים שלה לסיום המלחמה – אם כי התקווה שלה הייתה במשך חודשים ארוכים שעסקה בעזה תקדם גם הסדר בצפון.