נשיא איראן איברהים ראיסי הגיע היום (שבת) לביקור באוניברסיטה בטהרן, בעיצומו של גל המחאה ששוטף את הרפובליקה האיסלאמית. לפי דיווחים, בזמן ביקורו של הנשיא בקמפוס מחו חלק מהסטודנטיות על ביקורו, וקראו "ראיסי, לך לעזאזל". התיעוד פורסם בטוויטר על-ידי 1500tasvir - אתר שמזוהה עם ההתנגדות למשטר ועם ההפגנות האחרונות באיראן. לפי ארגון "איראן לזכויות אדם", שמקום מושבו באוסלו, בנוסף קראו הסטודנטיות בקמפוס בטהרן "מוות לעריץ".
בביקור באוניברסיטת אל-זהרה (אוניברסיטה לבנות בלבד) גינה ראיסי את ההפגנות שנמשכות כבר קרוב לחודש. בנאום בפני סטודנטיות דקלם ראיסי שיר שמשווה "מתפרעים" לזבובים, שיבח את הסטודנטים בארצו ואמרו שהם ואנשי ההוראה "לא יאפשרו לחלומות השקריים של האויב להתגשם. הם (האויבים) מדמיינים שהם יוכלו להשיג את המטרות המרושעות שלהם באוניברסיטאות".
הקריאות בזמן ביקור ראיסי באוניברסיטה

6 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם ב אוניברסיטה לבנות ב טהרן
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם ב אוניברסיטה לבנות ב טהרן
ראיסי באוניברסיטת אל-זהרה לבנות בטהרן
(צילום: EPA)
המחאה על מותה של מהסא אמיני בת ה-22 פרצה באמצע ספטמבר, ומאז התפשטה לכל מחוזות איראן. אמיני, נזכיר, מתה אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן מכיוון ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה. הרשויות מכחישות את הטענות שהצעירה הכורדית מתה כתוצאה מחבלות בגופה, וטוענות שמותה קשור לבעיות רפואיות שמהן סבלה לפני המעצר.
אוניברסיטת אל-זהרה בטהרן, שבה ביקר היום ראיסי, היא האוניברסיטה הראשונה באיראן לנשים בלבד. היא נוסדה ב-1964, 13 שנים לפני המהפכה האיסלאמית.

"הם יכולים להרוג אותנו, אנחנו לא נשתוק"

הצעירים והצעירות מובילים את "מחאת החיג'אב" באיראן ודורשים חופש וזכויות לנשים. הפגנות רבות מתקיימות באוניברסיטאות בערים ברחבי המדינה. סטודנט שהיה בסוף השבוע בדרך להפגנה בטהרן אמר שהוא לא מפחד להיעצר – ואפילו למות. "הם יכולים להרוג אותנו ולעצור אותנו, אבל אנחנו כבר לא נהיה יותר בשקט. החברים שלנו לכיתה בכלא. איך אפשר להישאר בשקט?".
המחאה על מותה של אמיני מהווה אתגר גדול לשלטון האיראני. בניגוד למחאות קודמות, הפעם הנשים האיראניות - במיוחד סטודנטיות ותלמידות תיכון – ממלאות חלק מרכזי בהפגנות. בהתרסה נגד השלטון המפגינות מסירות את כיסויי הראש שלהן ולעיתים אף שורפות אותם, וכן גוזרות את שיערן. בהפגנות נשמעות קריאות המייחלות לנפילתו, ולמותו, של המנהיג העליון עלי חמינאי.
בעולם עוקבים בעניין אחרי המחאה באיראן ומריעים לנשים האמיצות שמוחות על דיכוי הזכויות שלהן. "אנחנו הפסקנו לפחד, אנחנו נילחם", נכתב על שלט גדול שנתלה השבוע בכביש מהיר בטהרן.
מפגינות מול איש בסיג', "מסלקות מנהל תיכון": מחאת התלמידות באיראן
(צילום: הרשתות החברתיות)

6 צפייה בגלריה
חצי תלמידות תיכון ב איראן מפנות אצבע משולשת לתמונותיהם של המנהיג העליון עלי חמניאי וקודמו רוחאללה חומיינבריטי תלמידות תיכון קוראות קריאות בגנות איש בסיג' שנאם מולן בתיכון שלפי הדיווחים נמצא בעיר שיראז מחאה איראן חיג'אב
חצי תלמידות תיכון ב איראן מפנות אצבע משולשת לתמונותיהם של המנהיג העליון עלי חמניאי וקודמו רוחאללה חומיינבריטי תלמידות תיכון קוראות קריאות בגנות איש בסיג' שנאם מולן בתיכון שלפי הדיווחים נמצא בעיר שיראז מחאה איראן חיג'אב
מימין: סטודנטיות מוחות בזמן נאום של איש בסיג'. משמאל: תלמידות תיכון מפנות אצבע משולשת לתמונת חמינאי
6 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
אמיני והמהומות בטהרן
(צילום: רויטרס)
ממשלת איראן טוענת שההפגנות הן חלק ממזימה של מדינות אויב – בהן ארה"ב וישראל – לערער את ביטחון המדינה. בהפגנות פרצו עימותים בין כוחות הביטחון למפגינים. לפי הדיווחים לפחות 20 מאנשי כוחות הביטחון נהרגו. ארגוני זכויות אדם דיווחו על יותר מ-150 הרוגים בגל המחאה.
ההפגנות ברחובות נמשכו גם היום. ארגון לזכויות אדם הודיע כי כוחות הביטחון ירו על מפגינים והשתמשו בגז מדמיע בערים הכורדיות סאקז וסנדאג'. לפי הדיווחים שני מפגינים נהרגו היום ועוד 10 נפצעו.