8 צפייה בגלריה
לויד אוסטין
לויד אוסטין
"נהפוך כל אבן עד שנמצא את מקור ההדלפות". שר ההגנה האמריקני
(צילום: EPA)
כמה ימים לאחר שמשרד המשפטים האמריקני אישר כי פתח בחקירה בחשד שמהפנטגון דלפו מסמכים מסווגים, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין התייחס אמש (שלישי) לראשונה לפרשה, ואמר שארצות הברית תחקור את העניין עד שיימצא המקור שהדליף את המסמכים. "נמשיך לחקור ונהפוך כל אבן עד שנמצא את מקור ההדלפות ואת היקפן", אמר אוסטין במהלך מסיבת עיתונאים שקיים במחלקת המדינה האמריקנית.
אוסטין אמר שעדיין לא ברור מתי הודלפו המסמכים וכי הפנטגון מודע לכך שפורסמו כמה מהתאריכים 28 בפברואר ו-1 במרץ, אך שלא ברור אם היו מסמכים נוספים שהופיעו באינטרנט בעבר. "אלו דברים שנגלה בהמשך החקירה", אמר. "הם היו איפשהו באינטרנט. איפה בדיוק, ולמי הייתה גישה באותו שלב - אנחנו לא יודעים. אנחנו פשוט לא יודעים". כמו כן, לא ידוע בשלב זה כמה מסמכים כאלה הודלפו, כשעל פי ההערכות מדובר במאות.
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חשד ל דליפת מסמכים פנטגון צבא ארה"ב אוקראינה מלחמה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חשד ל דליפת מסמכים פנטגון צבא ארה"ב אוקראינה מלחמה
נשיא אוקראינה זלנסקי, ואחד מהמסכים שהופצו ברשת
(צילום:AFP, EPA)
אחרי דבריו של אוסטין, גם ראש ה-CIA וויליאם ברנס התייחס לדליפת המסמכים בנאום שנשא הלילה באוניברסיטת רייס בטקסס, ואמר כי "ההדלפות מצערות מאוד". ברנס לא מסר פרטים על החקירות שמנהלים משרד המשפטים והפנטגון בנושא, אך אמר ש"הן מאוד אינטנסיביות". הוא הוסיף כי "אנחנו צריכים ללמוד לקחים מכך ולהחמיר נהלים".
משרד המשפטים האמריקני פתח כאמור בחקירה פלילית בנושא במטרה להבין לאיזה אדם או קבוצה עשויה הייתה להיות יכולת ומוטיבציה לפרסם את הדיווחים המודיעיניים, שפרסומם מסתמן כמחדל הביטחון הלאומי הגדול ביותר של הממשל האמריקני מאז פרסומם של אלפי המסמכים הסודיים בוויקיליקס ב-2013. כמה מומחי ביטחון לאומי בארה"ב סבורים שהמדליף יכול להיות אמריקני, בהתחשב בהיקף ובעומק הנושאים שנמצאים במסמכים. במקביל, הפנטגון חוקר כיצד ההדלפה משפיעה על הביטחון הלאומי של ארה"ב.
גורמים שמעורים בפרטים אמרו ל-CNN כי נראה שהמסמכים הם חלק ממערך תדרוך מודיעיני יומי שהוכן עבור המנהיגים הבכירים של הפנטגון, כולל יו"ר המטות המשולבים הגנרל מארק מילי. רבים מהם סומנו כ"סודיים ביותר". הבית הלבן לא אישר רשמית את האותנטיות של המסמכים, אך גורמים אמריקנים הצביעו עד כה רק על מסמך אחד שעבר מניפולציה - מסמך שבו מוצגים נתונים אודות מספר החיילים הרוסים והאוקראינים שנהרגו במלחמה באוקראינה, שאינו תואם את ההערכות שבכירים אמריקנים השמיעו בפומבי.
8 צפייה בגלריה
לוחמים של צבא אוקראינה בקרבות באזור בחמוט מלחמה מול רוסיה
לוחמים של צבא אוקראינה בקרבות באזור בחמוט מלחמה מול רוסיה
לוחמים אוקראינים באזור בחמוט. ארה"ב לא אופטימית באשר לסיכוייה של קייב במתקפת הנגד באביב
(צילום: AFP )
8 צפייה בגלריה
לוחמים של צבא אוקראינה בקרבות באזור בחמוט מלחמה מול רוסיה
לוחמים של צבא אוקראינה בקרבות באזור בחמוט מלחמה מול רוסיה
(צילום: AFP )
חלק מהמידע הרגיש שפורסם קשור ליכולות הצבאיות של אוקראינה במלחמתה נגד רוסיה. המסמכים המסווגים של הפנטגון שדלפו מציגים נקודת מבט פסימית של ארה"ב לגבי מצבה של קייב בשדה הקרב, מדגישים חולשות ביכולותיה הצבאיות ומנבאים קיפאון במלחמה לחודשים הבאים.
המסמכים מטילים ספק בסיכויי ההצלחה של אוקראינה לקראת מתקפת הנגד שהיא מתכננת נגד הצבא הרוסי באביב, וכמה מהם מזהירים שההגנה האווירית לטווח בינוני של קייב, שנועדה להגן על כוחות החזית שלה, "תצומצם לחלוטין עד 23 במאי" - מה שמרמז שלרוסיה עשויה להיות בקרוב עליונות אווירית ושאוקראינה עלולה לאבד את היכולת לצבור כוחות קרקע במתקפת הנגד.
המסמכים מדגישים גם בעיות מתמשכות ביכולות הצבאיות של רוסיה, והם מנבאים כאמור שהתוצאה של כך תהיה קיפאון בין שני הצדדים בעתיד הנראה לעין. "מסע ההתשה הקשה של רוסיה באזור דונבאס הולך לקראת קיפאון, ומסכל את המטרה של מוסקבה לכבוש את האזור כולו ב-2023", נכתב באחד המסמכים המסווגים.
8 צפייה בגלריה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
"מצב הלחימה באוקראינה, נכון ל-1 במרץ"
ה"וושינגטון פוסט" דיווח ביום שני על מסמך שדלף מתחילת פברואר, שהציג הערכה עגומה ולפיה החוסר של הצבא האוקראיני בחיילים, תחמושת וציוד עלול לגרום לכך שקייב לא תעמוד במטרותיה לשחרר שטחים במתקפת הנגד המתוכננת שלה באביב, ולהסתפק ב"רווחים טריטוריאליים צנועים". המסמך הוא מפברואר כאמור, ולא ברור עד כמה אוקראינה, בתמיכת המדינות החברות בנאט"ו, הצליחה להשלים את החוסר מאז.
מסמך נוסף מפברואר קבע כי ארה"ב מעריכה שאוקראינה יכולה ליצור 12 חטיבות קרביות לקראת מתקפת הנגד באביב, מצוידות ב-253 טנקים ובעוד כ-1,500 משוריינים נוספים. לפי המסמך, שלוש מהחטיבות אמורות להיות מוקמות על ידי אוקראינה ותשע בעזרת ארה"ב ובעלות ברית נוספות. שש מהחטיבות, לפי המסמך, אמורות היו להיות מוכנות עד סוף מרץ ושש הנותרות עד סוף אפריל.
8 צפייה בגלריה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
אחד המסמכים שהודלפו
המסמכים שהודלפו כוללים מפות מפורטות של עמדות בשדה הקרב, נתונים סטטיסטיים על מספר החיילים ההרוגים והפצועים והערכות של מספרי טנקים, מטוסי קרב וכלי נשק אחרים. מסמך אחד אף סיפק ציר זמן שמתאר מתי הקרקע באוקראינה תהיה קפואה, מתי היא תהיה בוצית ומתי יהיה נוח לעבור בה. בנוסף, המסמכים הציגו הערכות לגבי הכוחות האוקראיניים באזור בחמוט, שם מתנהלת כעת הלחימה הקשה ביותר בין הצדדים. בעדכון אחד בפברואר, הערכת המודיעין כללה פרטים על כפרים שמהם צבא אוקראינה נסוג ובאילו עמדות הוא עדיין שולט.
קייב טרם הגיבה רשמית להדלפות, אך לא צפוי שינוי ביחסיה עם וושינגטון. "ארה"ב היא התומכת הכי גדולה שלהם, אז הם יתגברו על זה", אמר דיפלומט אירופי ל"גרדיאן". לדבריו, "ארה"ב טעתה בעקביות ביכולות של אוקראינה והיא ממשיכה לטעות, אז זה לא חדש. מה שמזיק זה שההדלפות חושפות את מה שהאמריקנים יודעים ולא יודעים על הרוסים, וזו בעיה".
כמה גורמים אוקראינים הטילו ספק באותנטיות של ההדלפות, וטענו שהן עשויות להוות מסע דיסאינפורמציה רוסי. יועצו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, מיכאילו פודוליאק, צייץ בטוויטר: "אנחנו צריכים פחות התבוננות על 'הדלפות' ויותר נשק ארוך טווח כדי לסיים את המלחמה כראוי".
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
"ממשל ביידן הוא האויב מספר 1 של המפלגה שלו". ראש ממשלת הונגריה אורבן
(צילום: רויטרס )
מסמך נוסף שהודלף, מ-23 במרץ, מתייחס לנוכחות של מספר קטן של כוחות מיוחדים ממדינות מערביות שפועלים בתוך אוקראינה, מבלי לציין את פעילותם או מיקומם. לפי המסמך, לבריטניה יש את המחלקה הגדולה ביותר של כוחות מיוחדים באוקראינה עם 50 אנשי צוות, ואחריה לטביה (17), צרפת (15), ארה"ב (14) והולנד (1). ממשלות מערביות בדרך כלל נמנעות מלחשוף מידע על נושאים רגישים כל כך, ומוסקבה עלולה להשתמש במידע זה כדי להמשיך לטעון שהיא לא נלחמת בשנה האחרונה רק נגד אוקראינה - אלא גם נגד נאט"ו.
כמו כן, מסמך נוסף שהודלף מציג את מספרי החיילים הרוסים והאוקראינים שנפגעו במלחמה. לפי המסמך, כ-223,000 חיילים רוסים נהרגו או נפצעו מאז שהחלה הלחימה לפני יותר משנה, בנוסף לכ-131,000 חיילים אוקראינים.
המסמכים שהודלפו שופכים אור גם על היחסים הטעונים של ארה"ב עם בעלות בריתה, כולל כאלה שאולי דווקא נוטות יותר לכיוון מוסקבה. באחד המסמכים לדוגמה, שנלקח מדיווחי מודיעין של ה-CIA, נכתב כי ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן תיאר את ארה"ב כאחת משלושת היריבים המובילים של מפלגתו, "פידס", במהלך ישיבת פנימית של המפלגה ב-22 בפברואר. מקור ממשלתי מבודפשט אמר ל"גרדיאן" כי אורבן לא אמר ש"ארה"ב" היא היריבה שלו, אלא "ממשל ביידן" באופן ספציפי. "זה הבדל חשוב", אמר המקור, שהוסיף כי "חברי המפלגה חששו שארה"ב תתערב בבחירות במדינה בדרך כלשהי. היחסים בין ארה"ב להונגריה מעולם לא היו מתוחים כל כך בעבר".
כמה מהמסמכים המסווגים שהודלפו מתייחסים גם לדרום קוריאה, כולל כמה שהתבססו ככל הנראה על דיונים פנימיים בין בכירי מערכת הביטחון של המדינה. לפי אותם מסמכים, סיאול מודאגת מכך שפגזי ארטילריה המגיעים לארה"ב יוכלו למצוא את דרכם בסופו של דבר לאוקראינה. האפשרות שנשק דרום קוריאני יוכל לשמש את אוקראינה היא בעייתית מאוד עבור הנשיא, יון סוק-יאול, שכן היא תפר את המדיניות ארוכת השנים של המדינה - הנתמכת על ידי רוב המצביעים - של אי ייצוא נשק למדינות במלחמה.
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פגישה עם נשיא דרום קוריאה יון סוק-יאול ב סיאול
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פגישה עם נשיא דרום קוריאה יון סוק-יאול ב סיאול
נשיא דרום קוריאה לצד ג'ו ביידן. גם בסיאול הופתעו
(צילום: רויטרס)
אתמול ניסו גורמים רשמיים בדרום קוריאה להמעיט במשמעותם של מסמכי הפנטגון. בסוכנות הידיעות הדרום קוריאנית Yonhap נמסר כי חקירה ראשונית הגיעה למסקנה שקיים "סיכוי קטן" שדיונים פנימיים נקלטו על ידי גורמי מודיעין אמריקנים. קים טה-היו, סגן היועץ לביטחון לאומי של דרום קוריאה, טען כי המידע שנאסף מדיונים פנימיים היה "לא נכון" ו"בוצעו בו שינויים". לדבריו, "לשתי המדינות יש אותה הערכה - שחלק גדול מהמידע שנחשף עבר שינויים".
במסמך המדובר נכתב שדרום קוריאה הסכימה למכור פגזי ארטילריה כדי לעזור לארה"ב לחדש את מצבריה, תוך התעקשות ש"משתמש הקצה" צריך להיות ארה"ב. לפי המסמך, בכירים בדרום קוריאה חששו שוושינגטון תפנה את הפגזים לאוקראינה. שר ההגנה האמריקני אוסטין שוחח עם מקבילו הדרום קוריאני אתמול, וגורמים רשמיים בסיאול הכחישו את האפשרות שמשרד הנשיא יכול היה להיות המקור להדלפות על מכירת נשק דרום קוריאנית לארה"ב.
קים אמר כי ההשערות שלפיהן ארה"ב ריגלה אחרי דרום קוריאה - בעלת ברית מרכזית של וושינגטון ומארחת של 28,500 חיילים אמריקנים - לא תפגע בקשרים בין שתי המדינות. "ארה"ב היא המדינה עם יכולות המודיעין הטובות בעולם, ומאז השבעתו של יון חלקנו מודיעין כמעט בכל תחום", אמר.
במסמך שהודלף שקשור לסין נכתב שבייג'ינג ערכה ניסוי בכלי נשק היפרסוניים בפברואר. במסמך נכתב שסין בדקה את את אחד מטילי הניסוי שלה ב-25 בפברואר - רכב הגלישה ההיפרסוני DF-27. הטיל טס במשך 12 דקות למרחק של 2,100 ק"מ, לפי המסמכים, שבהם נכתב כי לטיל יש "סבירות גבוהה" לחדור את מערכות ההגנה מפני טילים בליסטיים בארה"ב. הניתוח במסמכים כלל גם פרטים על ספינת מלחמה סינית חדשה ושיגור רקטה בחודש מרץ שישפר את יכולות המיפוי של סין.