השבוע האחרון של מושב הקיץ בכנסת נפתח אתמול (יום א'), ובמליאה ינסו חברי הכנסת לסיים הליכי חקיקה של עשרות חוקים לפני נעילת הכנס, שלאחריו לא ניתן יהיה להעלות הצעות חוק פרטיות עד אחרי החגים.
ח"כים על ההצעות נגד אונר"א היום במליאה
(צילום: ערוץ כנסת )

שלוש הצעות חוק שעסקו באונר"א, סוכנות האו"ם לפליטים שכמה מעובדיה אף לקחו חלק בטבח 7 באוקטובר, עברו היום בקריאה ראשונה. ההצעה הראשונה הייתה של ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד) להפסקת פעולות סוכנות הסעד והתעסוקה של אונר"א. ההצעה השנייה שעברה, שיזם חבר ועדת החוץ והביטחון ח"כ דן אילוז, גם הוא מהליכוד, מבקשת לבטל את החסינות שניתנת לאונר"א בתור גוף שמטרתו שמירה על זכויות אדם.
ח"כ אילוז אמר ל-ynet: "אונר"א הוא ארגון שתומך בטרור, מחנך לשנאה, ומשמש מחסה למחבלים. בזמן שמדינת ישראל מבקשת מהעולם להפסיק את המימון לאונר"א, היא מסבסדת אותו בפועל דרך הנחות בארנונה והטבות אחרות הנובעות מהחסינות של הארגון. הגיע הזמן לשים סוף לסיוט הזה – לבטל את חסינות אונר"א, להפסיק את מימונו, ולסגור אותו אחת ולתמיד. לא ניתן לטרור חסינות".
"אני נרגש לבשר שהחוק שיזמתי לסגירת אונר"א עבר בקריאה ראשונה", אמר ח"כ ביסמוט. "עם קצת מאמץ, נוכל עוד לפני סוף המושב לסגור את ארגון הטרור הזה. החוק מעביר מסר חד וברור לאויבינו: לא נאפשר לארגונים בינלאומיים להמשיך בתעשיית הטרור וההסתה. מי שסייע לחמאס, ייענש. אין מקום לאויבים בלב ליבה של בירת העם היהודי ירושלים".
2 צפייה בגלריה
ארכיון משאית אונר"א ליד מעבר רפיח
ארכיון משאית אונר"א ליד מעבר רפיח
"לא ניתן לטרור חסינות". משאית אונר"א ליד מעבר רפיח, ארכיון
(צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh/File Photo)
הצעת חוק נוספת שהגישה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) עברה גם היא בקריאה ראשונה, ונועדה להפסיק את כל היחסים בין מדינת ישראל לאותה הסוכנות. בנאומה במליאת הכנסת אמרה מלינובסקי כי "האיחוד האירופי וארה"ב הטילו סנקציות על ארגון צו 9 שנלחם נגד סיוע הומניטרי לעזה, ארגון לגיטימי לחלוטין. באחת מהסיבות, באיחוד ציינו שהארגון פעל נגד אונר"א. אחרי שנעביר את הצעות החוק הללו, אני פונה לאיחוד האירופי ואומרת - מוזמנים להטיל סנקציות על כל הח"כים, כי אני אומרת לכם - אונר"א זה ארגון טרור".
הצעה נוספת שתעלה מבקשת לקבוע את חוק ההנצחה לחתן פרס ישראל הרב חיים דרוקמן, מהרבנים הבולטים והדמויות החינוכיות המפורסמות בציבור הדתי-לאומי. ההצעה מבקשת להקים מרכז להנצחה ומורשת של הרב דרוקמן עם מכון מחקר, ארכיון ומוזיאון.
2 צפייה בגלריה
מליאה על הדחת עופר כסיף
מליאה על הדחת עופר כסיף
מליאת הכנסת. שבוע עמוס בחקיקה
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
הצעת חוק נוספת בתחום ההנצחה הוגשה על ידי ח"כ יוסי טייב מש"ס - לקבוע יום זיכרון לרב עובדיה יוסף, המנהיג הרוחני של ש"ס, שהיה הרב הראשי לישראל, חתן פרס ישראל ומגדולי פוסקי ההלכה בדורות האחרונים.
הצעה נוספת שתעלה לקריאה ראשונה היא של ח"כ צבי פוגל (עוצמה יהודית), המבקשת להחמיר עבירה של תקיפת סוהרים. כמו כן, יעלו שורת הצעות חוק מטעם הממשלה, כמו הצעת חוק להתמודדות עם תקיפות סייבר, וחוק של יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), המציע לאמץ את הוראות אמנת סינגפור במטרה להעניק ודאות לשחקנים מסחריים בינלאומיים ולעודד אותם לפתור סכסוכים עסקיים עם גורמים בישראל באמצעות הליכי גישור. הצעת חוק נוספת שתעלה היא של יו"ר ועדת הפנים יעקב אשר (יהדות התורה), לנטילת אמצעי זיהוי שיישמרו במאגר ביומטרי.
הצעות חוק שיאושרו בקריאה שנייה ושלישית מטעם ועדת הכנסת גם כן יעלו להצבעה. למשל, הצעת חוק של ח"כ רוטמן הקובעת כי בית המשפט יהיה רשאי להחליט כי קטין שטרם מלאו לו 14 שנים, שהורשע בעבירה של רצח שהוא מעשה טרור או במסגרת פעילות ארגון טרור וקידום מטרותיו, יוחזק במעון נעול, והמשך נשיאת עונשו ירוצה במאסר החל מגיל 14 לאחר קיום דיון מעקב בנושא. תעלה הצעה נוספת מטעמו, המבקשת לחייב את ספקי השירות של תוכן דיגיטלי לקבוע מדיניות לעניין אופן הטיפול בתוכן אישי של משתמש שנפטר.