3 צפייה בגלריה
סטודנטים מפגינים באוניברסיטת בן גוריון נגד הרפורמה המשפטית
סטודנטים מפגינים באוניברסיטת בן גוריון נגד הרפורמה המשפטית
"הצעות הממשלה יביאו להעמקת הקיטוב החברתי". מחאת הסטודנטים בבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
אלפי חברי סגל במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ חתמו היום (רביעי) על מסמך גילוי דעת נגד המהפכה המשפטית שמתכננת הממשלה. הם אף הקימו מטה משותף "למאבק להצלת הדמוקרטיה" וחברו למחאות הסטודנטים נגד הרפורמה. לטענתם, "הממשלה יוזמת הפיכה משטרית שתוצאתה פגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית".
במסגרת המאבק שוקלים חברי סגל ההוראה "צעדי מחאה חריפים, בהם השבתה של הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה". הם הסבירו כי המחאה "מבטאת את החשש הרב גם מפני פגיעה צפויה בחופש המחשבה ובמצוינות האקדמית, שלהם תרומה קריטית לשגשוג כלכלי, מדיני ותרבותי".
3 צפייה בגלריה
סטודנטים מפגינים באוניברסיטה העברית נגד הרפורמה המשפטית
סטודנטים מפגינים באוניברסיטה העברית נגד הרפורמה המשפטית
סטודנטים מפגינים באוניברסיטה העברית. "נלחמים על הדמוקרטיה"
(צילום: ענבל כרמל)
3 צפייה בגלריה
סטודנטים מפגינים בטכניון נגד הרפורמה המשפטית
סטודנטים מפגינים בטכניון נגד הרפורמה המשפטית
"מודאגים מפגיעה בערכי מגילת העצמאות". הטכניון בחיפה
באוניברסיטה העברית בירושלים, שבה חתמו עד כה 378 חברי סגל אקדמי, קראו לממשלה "להימנע מאימוץ צעדים העלולים להביא לפגיעה חמורה בזכויות אדם". באוניברסיטת תל אביב טענו 1,280 החותמים כי "הדאגה מיוזמות הממשלה חוצה גבולות מפלגתיים". 683 חברי הסגל שחתמו עד כה בטכניון בחיפה ובאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, הביעו דאגה מפני פגיעה בערכי מגילת העצמאות, וציינו כי "הצעות הממשלה יביאו להעמקת הקיטוב החברתי, וצריכות להדאיג כל אזרח במדינת ישראל".
קרוב ל-1,500 חברי סגל נוספים חתמו ביתר מוסדות הלימוד, בהם מכללת ספיר, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בר-אילן, מכון ויצמן למדע והמכללה האקדמית תל אביב-יפו. באוניברסיטה הפתוחה אף טענו כי "פגיעה במערכת המשפט יכולה לפגוע גם בחופש האקדמי, ועלולה לפגום בשוויון בגישה להשכלה גבוהה".
ד"ר כרמל בלנק, ממארגני המחאה במרכז האקדמי רופין, אמרה כי "אני וחבריי מלמדים סטודנטים מאוכלוסיות מגוונות - כל הפסיפס של החברה האנושית". לדבריה, "כאשר השלטון מעביר מסר שקבוצות מסוימות בחברה שוות פחות, ומקדם מהלכים שישנו את אופי המשטר כדי לאפשר אפליה, מחובתו למחות. אין דבר גרוע יותר מאדישות".
ד"ר נועה לביא מהמכללה האקדמית תל אביב-יפו, אמרה כי "כמי שצמחה במכללה כדור ראשון להשכלה גבוהה ועיניה נפקחו לאי שוויון ולאופן בו המדינה יכולה להתעמר במיעוטים - בין אם הם פלסטינים אזרחי ישראל, מזרחים, נשים, להטבקי"ם וחרדים - חשיבות החופש האקדמי היא נר לרגלי ואת זה אני מנחילה לתלמידים שלי ללא קשר לעמדה פוליטית.
"אקדמיה יכולה למלא את תפקידה להשכיל ולהעשיר חברה ומדינה רק אם אין בה התערבות. מדינה בה מערכת המשפט כפופה לממשלה היא מדינה בה אין חופש - לא אקדמי ולא לאף פרט. במדינות בהן הופר האיזון העדין בין מערכת המשפט לממשלה ראינו סגירת מחלקות אקדמיות רק כי קידמו "חשיבה ביקורתית". חשיבה ביקורתית היא כל מה שהופך אותנו לחדשניים ויזמים. חיסול החשיבה הביקורתית הוא חיסול הפריחה וההתקדמות של החברה באשר היא".